2023. március 16-án, csütörtökön minden a fogaskerék gyártásról szó majd Kemptenben, a Liebherr-Verzahntechnik GmbH központjában. A német gépgyártó a partnereivel – Fraunhofer-Institut IWU Chemnitz, Ingersoll Werkzeuge GmbH, Kristen + Görmann KG, Oerlikon Balzers Coating Germany GmbH, valamint a karlssruhei wbk Institut für Produktionstechnik und Technologie – érdekes programot állított össze a szakmai napra.
Több mint száz éve már, hogy Wilhelm von Pittler szabadalmaztatta a fogaskerekek skiving-eljárással történő kialakítását, ami 1910-ben igazi forradalmi újításnak számított. A technológiát később, a modern gyáriparban kezdték el széles körben alkalmazni.
Az őrültség definíciója az, ha ugyanazt a műveletet ismételjük, miközben jobb eredményeket várunk. Ez vonatkozhat a fogaskerekes alkatrészek megmunkálására is, amelyek körül változik a világ, és a költségcsökkentés iránti igény erőteljes. Ebben a cikkben Harish Maniyoor, a gépszerszám-szakértő Sandvik Coromant globális járműipari termékmenedzsere elmagyarázza, hogy az erőátviteli alkatrészek megmunkálásának három új módja hogyan segíthet a gyártóknak többet elérni kevesebbel.
A növekvő piaci elvárások és a technológiai fejlődés a tyúk és a tojás esete. Nem egyértelmű, hogy melyik van előbb, ami viszont bizonyítottnak látszik, hogy az elmúlt időkben minden képzeletet felülmúlva fejlődnek, növekednek. A forgácsolással foglalkozó cégek olyan komoly kihívások előtt állnak, mint a humán erőforrás biztosítása, egyre rövidülő határidők, magas gyártási költségek, és még sorolhatnánk.
Kihívásokkal teli időket él át a járműipar. A hajtáslánc villamosítása – ami mind az OEM-gyártók, mind a beszállítók részéről paradigmaváltást igényel – valószínűleg a legnagyobb kihívást testesíti meg az autóipar számára, annak teljes történelme alatt. Az általában meglehetősen egyszerű erőátviteli rendszert használó akkumulátoros járművek térhódítása ellenére számos tényező mutat abba az irányba, hogy a belátható jövőben a hibrid technológia számít majd a meghatározó erőforrásnak. A szigorodó előírások, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése és az általános klímavédelmi célok érdekében a belső égésű motoroknak és az erőátviteli rendszereknek is fejlődniük kell.
Az autóiparban számos tényező befolyásolja az alkatrésztisztításra vonatkozó követelményeket; többek között az elvárt tisztaság, az áteresztőképesség, a rendelkezésre állás, az automatizálhatóság, valamint az egyszerű karbantarthatóság. Mivel klasszikus tömegtermékekről már csak ritkán beszélhetünk, ezért a különböző méretekkel rendelkező különféle alkatrészek egyedi terméktartó megoldásokat igényelnek. Erre a feladatra kiváló példa az autóipari fogaskerekek és tengelyek gyártási művelete.
A folyamatos zökkenőmentes erőátvitel és a megbízhatóság kulcsfontosságú tényezők a jó hajtástechnika számára. Ezt figyelembe véve a szabványosított alkatrészek szakértőjének számító norelem a kúpfogaskerekek és csigahajtások új sorozatát mutatta be, amelyet karbantartás-mentesnek fejlesztettek ki a tervező- és a gyártómérnökök számára.
A szabványosított alkatrészek szakértőjének számító norelem olyan homlokfogaskerék-sorozatot mutatott be, amely rendkívül hatékony és költséghatékony tagja lesz a tervezőmérnökök eszközkészletének.
A szeptember 18–22. között megrendezett 2018-as AMB-n, a WFL ismét bizonyította vezető szerepét a technológiai fejlődés területén. Az osztrák cég olyan óriási előrelépéseket mutatott az ipar 4.0 különböző területein, mint az új WFL Adatelemző (WFL Data Analyzer) vagy a csigamenet-programozással és szimulációval felszerelt CrashGuard Studio.
Kevés olyan ígérettel találkozunk, hogy 24 órán belül csúcsminőségű, épp a gépünkbe illő ipari fogaskerekes hajtóművet kapunk. Teszteltük a hajtomu24.hu oldalt, és megtudtuk, mi kell ahhoz, hogy a speciális, ipari fogaskerekű hajtóművet 24 óra alatt a gépünkbe szerelhessük. És azt is, hogy nem kell várni, ha sürgős a dolog.
A nem kör alakú fogaskerekek egyre jobban teret hódítanak – gépekben, motorokban és szivattyúkban gondoskodnak a tökéletesen testreszabott, nem egyenletes erőátvitelről. Így helyettesíthetők a drága közvetlen hajtások, amelyekkel a váltakozó erőátvitel elektronikusan kerül szabályozásra. A nem kör keresztmetszetű alkatrészek igényes gyártása azonban kihívást jelent.
Évek óta növekednek a fogazási folyamattal szembeni követelmények, például a Powertrain részegységek gyártása során támasztott elvárások. A egyre összetettebb hajtómű-konfigurációk a legmagasabb szintű követelményeket támasztják a részegységek minőségével és azok gyártásával szemben úgy hogy közben folyamatosan nőnek a darabszámok. Az EMAG VLC-sorozatú új moduláris felépítésű gépei, amelyek egy függőleges VLC 200 H lefejtő marógépből és egy VLC 100 sorjázógépből állnak, jelentik az ideális megoldást ezen megnövekedett elvárások teljesítésére.
A fogaskerék az emberiség történetének legrégebbi gépalkatrészei közé tartozik. A fogaskerekek évezredek óta szolgálnak az erő és a mozgás átvitelére – először a folyó víz, később a vízgőz, ma pedig a legkülönfélébb energiaforrások szolgáltatták, szolgáltatják az erőt.
A fogaskerék már több mint 2000 év óta létezik, és napjainkban nem is tudnánk elképzelni az életet nélküle. A fogaskerekek sokféle módon használhatók – akár autóban, szélkerékben vagy óraműben. A fogaskerekeket a tökéletes fogazás és ezáltal maximális hatékonyság és teljesítmény elérése érdekében nagy pontossággal kell előállítani – például lefejtő fogmarógépekkel. A lefejtő fogmarók pontos és gazdaságos felmérésére szolgál a ZOLLER »hobCheck«.
Ma már 9 fokozattal rendelkező automata sebességváltókat terveznek, az autók motorja így hosszabb ideig működhet az optimális fordulatszám-tartományban, ezáltal takarékosabb lesz. Ez a fejlődés folyamatos optimalizálási kényszert jelent a sebességváltó- gyártók számára, mivel fel kell gyorsítaniuk és olcsóbbá kell tenniük a nagy darabszámban előállított fogaskerekek gyártását.
Az elmúlt években igen gyors fejlődés tanúi lehettünk a mikroszerszámok terén. Az ilyen szerszámokat a legkisebb alkatrészek megmunkálásában alkalmazzák, így a legnagyobb pontosságot igénylik a gyártásuk során.