Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2020. november 09., hétfő, 06:00

Címkék: célgépek Chemplex csigahajtómű gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló kúpkerekes hajtómű motor

Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

A nyár mi másról szólna, mint a szabadtéri sütögetésekről, baráti összejövetelekről, szabadságról és jókedvről. Pontosan tudja ezt az az ügyfelem is, aki papírtányérokat gyárt, hogy ez az ő szezonja: ilyenkor még az is rendel, aki máskor megszállott újratányér-mosogató, mert nyáron neki is jár egy kis lazítás.

Váratlan fordulat lehet az önfeledt grillezésnél, ha nincs miről megenned a mannát, pedig majdnem ez lett a vége. Mert persze hogy a legvadabb papírtányérszezonban megy tönkre a célgép, amelyiknek a szerszámaival alakul ki az edény végleges formája – és az ügyfelem ott áll tehetetlenül a vérző orrú vas mellett. A lánchajtással hajtott gép egyébként 15 éve gond nélkül üzemel, de aznap valahogy „furcsán kezdett lógni a tengely, a munkafázisok is összevissza mentek”. A gondos gazda – elővigyázatosságból, hogy a nagyobb bajt elkerülje – leállította, odarendelte a karbantartást végző szakembereket, akik feltárták a hibát. Kattintott párat és felhívott.

A képekről ordít, hogy a csőtengelybe illesztett tengely kiverődött, a csigahajtómű megadta magát. Mielőbb pótolni kell. (5,5 kW-os hajtómű volt, 60-as tengelyátmérővel – nem egyszerű feladat.) Nem volt tartalék hajtómű az üzemben, a látóhatáron pedig már a grillzombik népes serege gyülekezett. Megnyugtattam, hogy van megoldás, instant is, megtérülő is, sőt, jóval jobb, de a tengelyt át kell hozzá alakítani. A többi már csak a gyors szervezésen múlt: a lakatosműhelyben másnapra átalakították a tengelyt, addigra a csapatunk összeszerelte a feladatra kiválasztott kúpkerekes hajtóművet, és délelőtt felpörgött a gép.

Most hagyjuk is azt, hogy ha lett volna tartalék hajtómű, akkor mennyivel gyorsabb lett volna a javítás, sőt azt is hagyjuk, hogy milyen jó, hogy van egy hajtástechnikai szakértő a névjegyzékében – fókuszáljunk a lényegesebb dolgokra: ha figyelmesen olvastál, biztosan felmerül benned a kérdés, hogy miért javasoltam neki csigahajtómű helyett kúpkerekest.

 

Mit nézz meg azonnal, ha hajtóműveid vannak, hogy kizárd, van-e kiverődés a tengelyeknél?

  1. Hallasz-e rendellenes hangot?
  2. Van-e olyan mozgás, ami eltér a normáltól, pl. a fogak egyike átugrik a másikon? Nézz be a lánchajtás burkolata alá, mert ez akár szabad szemmel is látható.
  3. Keress olajszivárgásra utaló jeleket a géped alatt.

Ezzel a néhány szemrevételezéssel megelőzhetsz egy szappanoperába illő tragédiasorozatot: láncszakadást, lánckeréktörést, a meghajtott gépegység összetörését (mert ha átugrik a lánc a fogakon, akkor elmegy a hajtott oldallal meglévő szinkron, összetörheti a gépet, ami így tulajdonképpen saját magát teszi tönkre), sőt lehet, hogy a préselőszerszámot, tehát a présfejet is cserélni kellene… tehát menj és nézd meg a hajtásaidat! És ha ezzel megvagy, ellenőrizd a tartalék eszközöket: azaz legyen a polcon az is.

Nézzük meg ezt a csigakerekes-kúpkerekes cserét!

Az energiahatékonyság ma már kulcsmutató. Ha a két hajtást összevetjük, egy modern szemléletű vezető pusztán a hatásfokkülönbségből adódó érvek miatt is dönthet a kúpkerekes mellett, különösen akkor, ha több csigahajtóművet üzemeltet. A kúpkerekes hajtás hatásfoka 25-30%-kal jobb lehet, mint a csigáé.

Van, amikor az olcsóbb a drágább

1-1,5 kW alatt a csigahajtómű beszerzési költsége kedvezőbb, és itt még kevésbé szembetűnő az üzemeltetési költség közötti különbség. 1,5 kW-tól felfelé (de ez is alkalmazástól függ) a kúpkerekes hajtómű beszerzési ára ugyan magasabb, azonban az üzemeltetési költsége 25-30%-kal kedvezőbb. Öt-nyolc év üzemeltetés alatt lényeges megtakarítással számolhatsz, és a végén te nevetsz, hiszen a magasabb árú eszköz beszerzésével gazdaságosabbra jön ki az alkalmazás.

Még van ezer érvem a kúpkerekes mellett, de most csak egyet emelek ki: javítható. Míg a csigahajtóművek alapvetően két kritikus egységből tevődnek össze (csigatengely és a bronzkerék), és ha ezek egyike tönkremegy – jellemzően a bronzkerék –, akkor a hajtóművet cserélni kell. Szinte lehetetlen gyári minőségben utángyártani a bronzkereket, ezért, ha ezt tennéd, akkor sem futhat sokáig. A kúpkerekes ennél praktikusabb, mert könnyebb a karbantartása, pl. ha berágódik a fogaskerék, ha egy alkatrész tönkremegy, akkor egy részegység vagy alkatrész cseréjével a hajtómű felújítható. Ehhez általában szakszervizhez kell fordulnod, de itt még nincs veszve minden, jó eséllyel majdnem olyan lesz a javítás után, mint új korában.

Ha így jártál, ebben az esetben is írj a lenti címen a szerkesztőségbe, és segítek! Összességében azt javaslom, hogy merj többet költeni azért, hogy hosszabb ideig légy nyugodt és gyártsd a papírtányért boldogan – nehogy elkapjanak a grillzombik!

Kiss László

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?

Te juss át a mocsáron!

Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?

Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet

Kedves te!

Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva

Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza

A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december

Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!

Elképesztőek vagytok!

Kívántasd magad!

Vigyázz, mert bekavarok!

Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek