Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2020. április 06., hétfő, 15:44

Címkék: célgépek Chemplex frekvenciaváltó gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia vegyipar

Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Nagyobb termelési kapacitásra van szükséged? Megoldom egy frekvenciaváltóval!

Persze nem egy frekvenciaváltóval fogok csodát tenni az üzemedben, de mielőtt kikacagod a kezemből a diplomámat, tartsd szem előtt, hogy sok értékes adat kinyeréséhez fel tudod használni. Azzal a kéréssel fordult hozzám a TechMonitor egyik olvasója, hogy mit tegyen. Sosem látott volumenű megrendelés a tét, úgy érzi, most rátalált a szerencse, és ha növekedni akar, ezt nem engedheti ki a kezéből, mert ilyen az életben csak egyszer van. Be akarja vállalni, mert a terméke alkalmas arra, hogy végre kitörjön, de „hogyan lehet felkészíteni a meglévő technológiáját úgy, hogy biztonságosan, mégis nagyobb módosítások nélkül neki tudjon vágni”. Fontos, hogy abból dolgozzunk, ami rendelkezésre áll, mert nem életszerű egy új géppark beszerzése.

Ez pontosan az a szituáció, mint amikor tudod, hogy jó-jó az a régi ezerötös az itteni kisebb távokon, de van azért abban egy kis bizonytalanság, hogy kibírja-e az utat Moszkvába és vissza. Új verda beszerzése egy váratlan utazás miatt nem opció, hiszen a megrendelő nem vár több hónapot, mire a gyártója beszerez egy új gyártósort. Ha már itt van a spájzban, ki kell szolgálni. Ráadásul már megvolt az audit is, elvben tehát nincs akadály.

Képzelj el egy tizenéves vegyipari keverőüzemet, ami megbízhatóan gyártja a saját termékpalettáját. Most azonban negyedév megfeszített munkájával kell a szokásosnál 50%-kal többet termelni – egy kicsit más alapanyagból. Jó kis meló, a végén szép bevétel, érthető, hogy a kérdező motivált.

Nem ismertem az üzemet, ezért mielőtt bármit tanácsoltam volna, szerettem volna tudni azt, hogy a jelenlegi termelési volumennel mennyire van kiterhelve. A szerviztechnikus kollégámat küldtem a helyszínre, aki a műszak alatt körbejárt, és különféle mérőeszközökkel (rezgésmérő, fordulatszámmérő, hőmérő stb.) mindennek felmérte az állapotát, és megvizsgálta a berendezések kiterheltségét. A legtöbb hasznát egy Motovario frekvenciaváltónak vette, amit bekötött, ahova csak tudott, hogy lássuk a hajtások üzem közbeni adatait. A másik hasznos eszköze a mobiltelefonja volt: fotózott, videókat készített, majd elhozta nekem a tonnányi adatot kiértékelésre. Big Data, haha… Eszembe jutott, hogy ma már ezt mesterséges intelligenciával csinálják, de gondoltam, talán elég lesz az enyém is.

A feladat szakmai hozzáértést igényel, de ha ennek a birtokában vagy, tulajdonképpen házon belül is hozzá tudsz jutni a szükséges adatokhoz, nem kell szerviztechnikus segítségét kérned. (Ha mégsem, szólj! Tudod, hol érsz el.) Első ránézésre láttam, hogy vannak jó hírek:

  • Az üzem alapvetően aluldigitalizált, aminek azért örültem, mert pár gazdaságos műszert beépítve hamar látványosat lehet fejlődni.
  • Láttam azt is, hogy a kulcsberendezések úgy vannak tervezve, hogy elbírják, ha még kicsit pörgetik őket. Itt leginkább a központi keverőreaktorokra gondolok, amikben volt még 30-40% tartalék.
  • Azt is láttam, hogy a rendszeres karbantartásnak hála, alapvetően nincs leharcolva semmi. Itt-ott zörög, kopott, de azokat is 1-2 hét alatt fel lehet újítani. 

Mindeközben nagy volt a nyomás az ügyfelemen a megrendelője részéről, aki garanciát akart arra, hogy időre le fogja gyártani a kívánt mennyiséget. A nyomás ellenére nem engedtem az olcsó csábításnak, és alaposan végigszámoltam mindent. Nem bántam meg, a kilátásaink jók voltak. 

Szakvéleményemet a következőképpen foglaltam össze: „Az ezerötös jó állapotban van, érdemes beleszerelni a hatodik gangot, és megjárod Moszkvát kétszer is.” Szerviztechnikus kollégám rendkívül jól szórakozott a helyszínen, ugyanis az ügyfelem megrögzött régi ezeröcsi-rajongó, valamikor még versenyzett is ezekkel a kocsikkal, tele van az irodája fotókkal, nem hagyhattam ki ezt a ziccert, azaz a számára beszédes stílust. Azt nem tudom, hogy más mit adott volna egy ilyen sommás szakvéleményért, de az ügyfelemmel madarat lehetett fogatni. Az ő válasza is hasonlóan sommás volt: „Csináld!”

Innentől kezdve vált igazán izgalmassá a feladat, és felpörögtek az események, de hogy mi lett a vége, azt majd a folytatásban mesélem el, hiszen épphogy belekezdtünk a tuningba. A jövő hónapban hírt adok a változtatásokról és az eredményről, mert akkor már egész biztosan legördülnek az első termékek a szalagról. 

A gyors tuning – ügyfelem esetében – azért lehetséges, mert jó gazdája volt az általa használt technikának. A termelőegységeit ápolta, karbantartotta. Most egy nagyobb eredménnyel kecsegetető üzlet reményében úgy döntött, hogy kihozza a technikájából, ami benne van. Teljesen reális üzleti viselkedés, példaértékű tulajdonosi magatartás.

Ha személyesen is meghallgatnád a történetét, vagy tanulnál tőle, vagy akár a hozzá hasonló kiváló mérnököktől, gyere el a ChREM-be, az etikus mérnökök közösségébe! Itt találod a részleteket: www.mindengepmukodjon.hu. Én is ott leszek.

Kiss László

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet

Kedves Te!

Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva

A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december

Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!

Elképesztőek vagytok!

Kívántasd magad!

Vigyázz, mert bekavarok!

Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?

Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Legfrissebb
Legolvasottabb
Média Partnerek