Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2017. szeptember 06., szerda, 06:00

Címkék: Chemplex DC fékes motor hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló villanymotor

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: Ön tudja, hogy miért ásítunk? A szervezetünk életfenntartó funkciója arra szolgál, hogy a kifáradt, túlmelegedett agyunkat áthűtse egy nagy, mély lélegzettel. És hiába ülünk klíma alatt vagy ventilátor előtt, ugyanúgy ásítunk. Érdekes, ugye?

Szakértőként akkor vagyok nyugodt, ha ügyfeleim egy „hosszú testhosszal” a felmerülő hajtástechnikai problémák előtt járnak. De hogy jön az ásításhoz az AC-fékes motor? Ott is fontos a hűtés, csakúgy, mint az agyunknál, ha azt akarjuk, hogy jól működjön. Persze a forró fejnek is van előnye…

AC fékes motor hűtése

Fékes motorokat használó ügyfeleimet kitartóan „nevelem át” az AC-fékes motorok alkalmazására (fékes motoroknál két elterjedt konstrukció létezik; az egyenáram által működtetett DC-fékes és a váltóáram által működtetett AC-fékes villanymotor). Hogy miért jobb az AC? Lássuk!

 

 
Az AC-fékes villanymotor bemutatása

Kezdjük a hűtéssel! A DC-fékes motor esetén a motortest után sorban helyezkedik el a féktárcsa és a féktekercs, majd a ventilátor. Így a ventilátor nem tudja hatékonyan hűteni a motort, ráadásul a fékezési súrlódás során keletkező hő az érintkező fém alkatrészeken közvetlenül átmegy a motor belsejébe, felmelegítve a motor belső alkatrészeit. A motor így „előmelegszik”, és egyre kisebb teljesítményt ad le.

Az AC-fékes motor ehhez képest egy hatalmas fejlesztés (az ábrán balra): a ventilátor a motortest mögé, a féktárcsa és a féktekercs elé van beszerelve. Kialakításának köszönhetően a levegő áramlása nemcsak a féktárcsát és a féktestet, hanem a motort is direktben hűti. Ez az első érvem ezen megoldás mellett!

A második érvem az AC-motorok sokkal nagyobb fékteljesítménye. Az AC-fékes motor féktárcsaátmérője közel kétszerese a DC-fékesének, ezáltal jóval nagyobb féknyomatékot ad le. Sőt, ha megfordítjuk, akkor ugyanannyi fékteljesítmény az AC-féktárcsa esetén sokkal nagyobb felületen oszlik meg, így a féktárcsák egységnyi felületére eső terhelése sokkal kisebb, ezáltal a féktárcsa élettartama hosszabb. Jobb teljesítmény, hosszabb élettartam. Ez nem rossz ugye?

Jobb hűtés, nagyobb fékerő, de nincs még vége: az AC-fék sokkal gyorsabban fogja meg és engedi el a tengelyt, azaz sokkal gyorsabban reagál. Egy 1,5 kW-os motor esetén az AC-fék 90 msec alatt, míg a DC-fék 170 msec alatt old ki, azaz a rögzített tengely sokkal gyorsabban tud elindulni. A megfogási időnél még nagyobb a különbség: az AC-fék 7 msec alatt, míg a DC-fék 80 msec-ával fogja meg a terhet. Jobb hűtés, nagyobb fékerő, hosszabb élettartam, mindez gyorsabban. Nincs több kérdés, ugye?

DC fékes motor hűtése

Az üzemeltetésen túl nagyon fontos a karbantartás is, így végezetül a karbantartást végző kollégáknak is adok egy érvet: tudott, hogy a DC-fékes motorok karbantartása nehézkes, akár két embert is igényel, mivel a fékkioldó kart a szerelés során tartani kell. Ehhez képest az AC-fékes motornál a kioldott állapotot egy kioldó menetes szerkezettel rögzítjük, így mindkét kezünkkel dolgozhatunk, ráadásul a szerkezet gond nélkül forgatható mindaddig, amíg a rögzítőcsavar benne van. Jóval felhasználóbarátabb, igaz?

Egy ilyen „új generációs” AC-fékes motor alkalmazásának még ezer előnye van, most csak a legfontosabbakat vettem sorba. Ha részleteiben érdekli Önt a megoldás, örömmel segítek!

Szóval, Uraim, ásítozásra fel, mert az hasznos!

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek