Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2019. július 16., kedd, 06:00

Címkék: célgépek Chemplex gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnológia PLC villamos hajtás

Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Most biztosan felszisszentél, mert jó szakembernek tartod magad, és elég tökösnek is ahhoz, hogy összekoszold a kezeidet. Meggyőződésed, hogy minden munkához oda kell tenned magad, de úgy istenigazából. Ez így is van. De biztos, hogy mindent neked kell csinálni? A munka mindkét végét neked kell megfogni? Biztos, hogy nem minden a te feladatod! Ha a célod a növekedés, és azt akarod, hogy híre menjen a jó munkádnak, akkor vedd körül magad jó szakemberekkel: nem csúszkálhatsz banánhéjon!

Régi jóbarátom keresett meg: kezdené a szériagyártást, élete legnagyobb megrendelője alig várja, hogy átvegye a gépeket, de nem boldogul a prototípussal. Arra kért, nézzem meg a gépet, és mondjam meg, hogy mi legyen. Nincs erre több ideje, mert a termelésre kellene fókuszálnia: a gyártáshoz már darabolják a vasakat, és összességében tiszta ideg.

A múltkor meséltem arról (TECHMONITOR 2019/4 – Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!), hogy gyermekkoromban a kisvasút tanított engem a kitartásra, a türelemre és a kihívások tiszteletére. Tudom, hogy kiváló gépépítő a srác, ezért adtam a gépének egy hétvégét. Így történhetett meg az, hogy egy óvatos csellel rám adta a szerelőgatyáját. A konstrukció a tervezőasztalon tökéletes volt. Egyből láttam, hogy jól át van gondolva, nincsenek elvi hibák, szinte biztos voltam benne, hogy nyerni fogunk. Barátom elmondta, hogy a szóban forgó vödröző gép fő baja az, hogy nem hozza a 16/perces teljesítményt. Jó, ha 13/perc lejön üresen, és abban is akad selejt. Felgyűrtem az ingujjakat, és nekiláttam.

Mit kellene tudnia a gépnek? Mi ez a gép?

Aki ismer, jól tudja, hogy főként nehéziparban játszom, jól ismerem a heavy duty alkalmazások szállítóberendezéseit. Ez is egy szállítószalagra épített gép, csak mások a dimenziói. Ez egy vödörtöltő gép, aminek a feladata a vödör érkeztetése a töltőállomásra, töltés, lezárás és továbbítás. A folyamatot pneumatikus és mechanikus gépelemek végzik és PLC vezérli.

A prototípus kritikus pontjai:

  1. Vödöradagolás: az első fázisban, a vödöradagoló kosárban a vödrök nagy mennyiségben egymásra szorultak, fennakadtak.
  2. Vödörtovábbítás: a vödörleemelő villa sok esetben felborította a vödröt már az indulásnál.
  3. Szállítószalag megfelelő sebessége: olyan hajtóművet kellett választani, ami a szállítószalag 16 vödör/perc teljesítményéhez az optimális fordulatszámot biztosítani tudja.
  4. Anyagtöltés a vödörbe: szilárd és folyékony anyagot is kellett tölteni. Mindkettőt megfelelő mennyiségben. Először a szilárd anyag érkezett, majd a folyadék. De rendszerint kicsordult, vagy éppen színültig lett.
  5. Fedélzárás: a fedelek a helyükre lettek illesztve, de a fedélprés vagy nem tudta rázárni a fedelet a vödörre a túltöltés miatt, vagy ha nem is volt túltöltve, a fedél alá szorult levegő préselés közben nem tudott kijönni, így a fedél egyszerűen lepattant.
  6. A PLC vezérlésnek meg kellett adni az egymást követő fázisok új időintervallumait.

Azt mondhatnád, hogy ezen a gépen akkor valójában nem is működött semmi. Van benne igazság, és valóban először nekem is soknak tűnt egy szuszra. Aztán hamarosan valójában mindről kiderült, hogy viszonylag könnyen kezelhető „apróság”. Nézzük, hogyan jártunk el:

  1. Az összeszorult vödröket sűrített levegő célzott befúvásával választottuk el egymástól, így az alsó könnyedén lepottyant.
  2. A pneumatikusan mozgatott vödörleemelő villa azért borította fel a vödröket, mert nem kapott pontos jelet az előző művelet befejezését figyelő fotocellától. Pontosítottuk az érzékelést, beállítottunk egy késleltetést, így a villa már nem kezdett új ciklusba, amíg az előző művelet be nem fejeződött.
  3. A megfelelő fordulatszámot frekvenciaváltóval állítottuk be. Költségtakarékosságból ezt az eredeti tervből a barátom kihagyta, viszont a prototípus alapján könnyű volt belátnia, hogy üzem közben szükség van arra, hogy a szalag sebessége, ha kell, finoman változzon.
  4. Az adagolással az volt a gond, hogy a szilárd anyagot tömöríteni kellett, és a présfejet mozgató egységbe be kellett helyezni a folyadékadagoló tölcsérjét, hogy a tömörítéssel azonos időben érkezzen a lé a szilárd anyagra (az adagolás egy másik gépről történik, ami szintén az ő terméke, tehát a rendszer tényleg profi). Így már nem színültig töltött, ami már majdnem egyből megoldotta a következő problémát is.
  5. A fedélzáró prés egy darabból volt, és egyszerre nyomta rá a vödör kerülete mentén a fedelet. Ezért nem tudott kijönni a levegő. A prést kettévágtuk, és a zárást kétüteműre alakítottuk. Így ki tudott jönni a fedél alá szorult levegő, és a fedélzáró innentől biztosan zárt.
  6. A PLC vezérlést össze kellett hangolni a mechanikai módosításokkal.

Szerinted mindezt egyedül csináltam? Indítottam a ciklusokat, mértem az időket, lépésenként haladtam. A folyamat korrigálására megvoltak az ötleteim, de ha mindent magamnak kellett volna csinálnom, nem lett volna készen ilyen gyorsan. Sőt, elárulom, hogy mindenhez én sem érthetek, de ezekre a helyzetekre van megoldásom: jól tudom, kihez kell fordulnom, amikor pneumatikához vagy vezérléshez profin értő kollégára van szükségem, aki elég komolyan vesz ahhoz, hogy felvegye a hívásomat akár hétvégén is. És persze a felmerülő lemezhajlításokat és lakatosmunkákat sem én végeztem el.

És tudod, mi a lényeg? A srác profi: felvette a szerelőnadrágot, becsülettel odaállt, de rájött, hogy valójában nem azt csinálja, amihez igazán ért. Ráeszmélt, hogy elveszi az idejét a fontos munkájától. Ebben rejlik a profizmusa! Odahívott egy szakértőt, akinek megvannak az eszközei a gép finomhangolására, és ő koncentrálhat a gyártás előkészületeire, a gépek megépítésére, ami a végén a profitot hozza neki.

A helyzetet értsd jól: nekem sem az a feladatom, hogy szerelőnadrágot húzzak. Arra hívom fel a figyelmed, hogy legyen olyan szakértőd, akinek stabil tudása van, és rendelkezik kapcsolati tőkével, akik segítik a munkájában. Építsd a jó embereiddel a kapcsolatot, hogy a te hívásodat is felvegyék, amikor segítségre van szükséged!

Összességében pozitív élmény a történet, mert eredményesen töltöttem az időt, és sikerélménnyel távoztam. A végén – jól sejtetted – a legjobban a barátom ügyfele örült.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek