Te mire teszed a tétet?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2018. július 11., szerda, 06:00

Címkék: Chemplex csigahajtómű frekvenciaváltó hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hajtómű kiss lászló motor műanyag műanyagipar

Láttad a filmet, amelyben az egykori legendás bokszoló élete kisiklik, mert az embert kiszorítják a ringből a gigantikus acélrobotok? A Vasököl hősének leáldozott: a gépek elviszik a show-t. Úgy dönt, hogy nem adja fel. Ha emberként nem kell, szerez egy robotot, és azzal tér vissza a küzdőtérre. A roncstemetőben talál Atomra, a robotring egykori sztárjára, és elhatározza, hogy életet lehel a rozsdás vasba, és a saját mozdulataira programozza majd. Csak sejtése van a modern technológiai elvárásokról, de a lényeg – mint mindig – itt is a részletekben és a szaktudásban rejlik: páratlan csapatot dob mellé az élet. A fordulatok ott kezdődnek, amikor Atom életre kel. Javaslom, hogy nézd meg a filmet, de előtte még olvasd el a mostani sztorimat.

Kell egy jó csapat!

Ügyfelemet képzeljük a bokszoló helyzetébe. Előtte a gépe, ami régen az egyik legjobb volt, de mára már csak egy rom. Mit tegyen? Keressen ő is egy jó csapatot, és építse meg a saját „Atomját”, vagy szerezzen be egy vadonatújat, bízva a piac megállíthatatlan dübörgésében és a megtérülésben? Nos, hősünk engem talált meg. Jól tette, mert szeretem a kihívásokat. A találkozónkon műszaki javaslatokkal várt. Mielőtt megerősítettem a döntésében – ahogy azt már tőlem megszokhattad –, meg akartam ismerkedni a géppel egész közelről.

Az üzem műanyag-újrahasznosítással készít használati eszközöket. A teljes folyamatot házon belül végzik: a műanyagot maguk őrlik és formálják kész használati tárgyakká. A folyamat fontos fázisát látja el az a betápláló csigás adagoló, ami tönkrement. Ez a gép továbbítja a műanyagdarálékot az extruderfejhez. Ha ez kiesik, áll a termelés.

A 30 éves német konstrukció – az akkori elvek szerinti legkorszerűbb megoldás – mostanra kidolgozta a lelkét, megkopott, széttört, megállt. A nagy trükk, amit tudott, hogy a darálékot folyamatos üzemben továbbította az extruderhez, pontosan olyan sebességgel, hogy a fejnél ne tudjon betömődni az anyag. Ha túl sokat adagol, a granulátum beszorul, ha túl keveset, akkor silány minőségű lesz a késztermék. A gép tervezője eredetileg hidraulikusan oldotta meg a beszorulásmentes anyagáramlást, ügyfelem azonban modernebb technológiára váltott volna.

Az egyeztetések elején a szervohajtás felé hajlott, az árát viszont magasnak találta. Joggal. Én nagyon szeretem a szervókat, de erre az esetre én is drágállottam. Frekvenciaváltóval vezérelt hajtóműves villanymotort és ezzel együtt kb. egymillió forint megtakarítást ajánlottam neki a szervóhoz képest. Megegyeztünk abban, hogy ha nem sikerül, elviszem az összes vasat, és átállunk a szervóra. Vállaltam a kockázatot.

A rendszert néhány nap alatt átépítettük. A hajtóművet szándékosan túlméreteztem, noha tudtam, hogy ha túl erős a hajtóműves motor, a próbaüzemek alatt egy esetleges szorulás alkalmával eltörhet valamit a biztonsági elemeknél, ezért a meghajtótengely és a csiga közé nyírócsap került. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy ceruzát, ami át van dugva egy furaton keresztül. Amikor anyagbetorlódás miatt túlságosan megnő a nyomaték, a nyírócsap eltörik, de a gép többi része nem károsodik. Ezt az ötletet a tesztek később igazolták, mert az egyik próba alatt a csap el is tört. A vezérlés finomhangolásával kellett még foglalkozni ahhoz, hogy tökéletes legyen a beállítás a megfelelő beadagoláshoz.

Jó, ha van kéznél egy vödör popcorn is

A fentieken kívül a próbaüzem – épp, ahogy filmünk hősénél – hagyott némi kívánnivalót maga után, csak esetünkben senki nem rágcsált popcornt azzal a boldog megnyugvással, hogy a végkifejlet úgyis happy end lesz… Én azonban bíztam az ötletemben, és amúgy is ismerhetsz már: rajtam nem fog ki a vas!

Tudtam azt, hogy a gépelemek jók, és hogy a figyelmünket a frekvenciaváltó programozására kell fordítanunk. Ha jól betanítjuk, azaz jól állítunk be mindent, akkor „Atom” ütni fog. A motoráram-figyelésen keresztül a motorfordulat csökkentésével vagy a motor megállításával el tudtuk azt érni, hogy az anyagáramlás folyamatos lett, egészen addig, amíg már nem mutatkozott sem csigaszorulás, sem további rendellenesség. Minden számításom beigazolódott. A gépet visszahelyeztük a termelésbe. Jöhet a popcorn!

Okosan tedd meg a tétet!

A beadagolócsiga több hete kifogástalanul működik, visszaszállt a ringbe, és termel, „mint az Atom”. Ez azt jelenti, hogy gazdaságosan tudtunk nyújtani a jelenkor ipari elvárásainak megfelelő műszaki megoldást.

Azt javaslom, hogy ha magad is nagy pénzekkel sétálsz be az arénába, mielőtt a tétet rátennéd a választottadra, tájékozódj az azt felkészítő szakmai csapatról, mert a régi monstrum – megfelelő műszaki hozzáértéssel – győztesen jöhet ki a küzdőtérről, a japán high-tech robotot péppé verve.

Nézd meg a Vasököl című filmet, és írj bátran, ha hajtástechnikai szakértőre lesz szükséged: azért, hogy Magyarországon minden gép működjön!

Kiss László

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek