2019. november 12., kedd, 06:00
Címkék: célgépek Chemplex csigahajtómű gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia hajtómű kúpkerekes hajtómű villamos hajtás
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Te vagy az, aki pontosan meg tudod határozni, hogy mennyit ér a munkaidőd. Én is ismerem az értékét, és meggyőződésem, hogy érdemes az új álmomra fordítani belőle, mert álmokat megvalósítani remek dolog.
Ha került már eléd sürgető műszaki dilemma, de nem volt, akinek a tanácsát kikérhetted volna, valószínűleg addig görcsöltél a feladat fölött, amíg kutatással és a számításokkal találtál valamilyen alkalmasnak tűnő megoldást. Körbesöpört a takarítónő, és vélhetően egyedül te vagy bent, a munkaidőd régen lejárt, de ennél sokkal durvább, hogy éppen a szabadidődet töltöd. (Bízom abban, hogy te sem munkával kapcsolódsz ki, ha mégis, akkor ne olvass tovább, menj csak vissza számolgatni, és bocs, hogy megzavartalak!) Ha átélted már a fenti helyzetet, durva mondanivalóm van a számodra. Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz! Időt. Magadtól és a szeretteidtől.
Vezető beosztású, döntéshozó ügyfeleim szakmai dilemmáit gyakran oldjuk meg telefonon. Nem kísérletezgetnek, hanem azonnal alkalmazható szakmai tanácsért nyúlnak, mert tudják, mekkora a felelősségük, és mennyibe kerül egyetlen munkaórájuk. Ők már nem csapják be magukat.
Tény, hogy ezt a tempót nem tudom neked garantálni, de ha azt érzed, hogy fontos kérdésekben jó lenne megspórolni pár kört, akkor itt az idő, hogy kilépj a feladattal a magára hagyott alkotó szerepéből, és szabadulj meg a gépépítői rémektől. Vajon hány átvirrasztott éjszakától és túlórától menthet meg egyetlen, jó helyen feltett kérdés? Már ha tudod, hogy hol tedd fel…
Nem vagyok motivációs tréner, de néha nekem is vannak flasheim. Olyanok, mint a csapatba tartozni hasznos és túlélő (nem kell bizonygatni, mert ősidők óta tudjuk), vagy hogy kell egy közösség, egy apropó, ahol géptervező és gépgyártó mérnökök tapasztalatot cserélnek és támogatják egymást.
Egészen biztos vagyok abban, hogy rád is nagyon inspirálóan hatna egy kompetens, etikus mérnöki közösség, ha gépépítői kihívásokkal küzdesz, ha nagy döntéseket kell meghoznod, és ezt a terhet le akarod dobni a válladról, de még akkor is, ha magányosan tervezel, és megkímélnéd magad a feltalálók nehéz kenyerétől. Ha tele vagy tapasztalattal, és szeretsz fiatalabb kollégákat, pályatársakat támogatni, akkor te magad vagy az inspiráció, pláne ott a helyed! Ismered azt a mondást, hogy „annak az 5 embernek az átlaga vagy, akikkel körülveszed magad”? Jim Rohn mondta, és elég jó hír, hogy fordítva is igaz: ha szakmailag emelkedni szeretnél, vedd körül magad olyan emberekkel, akik felfelé húznak.
Azt már tudod rólam – ha követed a rovatot –, hogy nem beszélek a levegőbe, és azt is, hogy kőkemény célkitűzéssel kezdem az évet. Az egyik ütős célom az volt, hogy 2019-ben leteszem az alapjait egy etikus gépépítő mérnöki közösségnek. Nos, szeptemberben megrendeztem az első hajtástechnikai üzleti reggelit, ahol az ízletes reggelin túl sok projektet vizsgáltunk meg alaposan, és akik jelen voltunk, mind hozzátettük a tudásunkat. Volt, akivel félrevonultan, a rajzait kiteregetve kerestük a megoldást, és a legjobb, hogy kibontakozóban van egy régóta húzódó projekt kapcsán egy partneri együttműködés.
A résztvevők egybehangzó véleménye az, hogy minden hasonló kezdeményezés, minden ilyen jellegű összefogás hasznos és üdvözlendő Magyarországon, úgyhogy készen állnak arra, hogy velük együtt, közösen tegyünk hozzá a szakma sikeréhez, csináljuk, és legyen folytatás! Csak akkor gyere el, ha mersz kézzel csipegetni!
Mert ez nem az a karótnyelt, szigorú rendezvény, hanem az, ahol baráti hangulatban egy kicsit elcsevegünk fajsúlyosabb témákról. A következő alkalommal te is felteheted a mindent eldöntő gépépítői kérdésedet. Hozd a rajzod, és nézzük meg! A helyek száma korlátozott, mert nem az a cél, hogy sokan legyünk, hanem az, hogy ütős csapat jöjjön össze. Várlak, ha égető gépépítői kérdésed van, ha a döntésedtől függ a termelés, a vállalat sorsa, de akkor is, ha nagy tapasztalattal rendelkező tervezőmérnök kolléga vagy, és a legfontosabb: ha nem jössz zavarba, ha fingerfooddal várunk.
Írj a hajtomuszakerto@chemplex.hu e-mail-címre, és felveszem veled a kapcsolatot!
Kiss László
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?