2018. június 18., hétfő, 06:00
Címkék: Chemplex elektromos hajtás frekvenciaváltó hajtástechnika hajtómű kiss lászló villamos hajtás
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Kiss László: Ha személy szerint választanom kell, inkább egy csónakban ülve lapátolnék az evezőkkel péntek este, mint hogy egy üzemi meghibásodás után 2 tonna búzát lapátoljak fel a földről. Ajánlom, hogy továbbolvass, akkor is, ha úgy véled, hogy életedben nem kerülhetsz ilyen szituációba, mert eddig én is azt hittem.
Ügyfelem üzemében megtörtént a baj, noha ő sem gondolta volna, hogy ilyen helyzetbe kerülhet. A serleges felhordó rendületlenül hordta a szemeket, amikor hirtelen áramkimaradás történt. A gép megállt ugyan, de a felmenő ágban lévő termény tömege visszaforgatta a tengelyt. A visszatorlódó anyag elárasztotta a feladógaratot, és a padlóra ömlött.
A pillanatnyi tehetetlenség a legfinomabb nevelést kapott kollégából is kihozta a kocsist. Sötétedésig tartott a szeánsz: lapátolás, kompresszoros kifújás, szétcsavarozás, kiöntés, kipiszkálás… Ügyfelem érezte, hogy kell lennie valamilyen hajtástechnikai megoldásnak, hogy a jövőben megkíméljék magukat az ilyen meglepetésektől, és azonnal hívott. Szerencsére megérezte azt is, hogy a gépet nem kellene beindítani az érkezésemig. És milyen jól tette! Másnap reggel nála kezdtem a napot, és alapos kutatással még találtam betömődött anyagot. Még egyszer kifújtuk és megtisztítottuk, végül sikerült úgy megszabadulni a beömlött árutól, hogy az indítás és az a néhány óra, amit ott töltöttem, eseménytelenül zajlott: nem szállt el a gép.
Gondold csak át, mi történik: a „massza” eltömíti a garatot, a csapágyakat, bemegy a heveder és a dob közé. A következő indításnál a csapágy tönkremegy, aminek egyenes következménye lehet a heveder szakadása. Szerintem a kockázat valós, de döntsd el magad! Te tudod, hol akarsz lapátolni!
Ügyfelemben a fékes motor gondolata merült fel. Meg is nyugtattam őt, hogy nagyon jó a fékes motor, jól néz ki a gépen, jól lehet promózni, tudományosak vagyunk, ha erről beszélünk, de nem éppen ide való. Ide visszafutásgátló kell, ami az egyik irányba engedi forogni a hajtóműves motort, a másikba nem. Egy egyszerű mechanikus biztonság, ami nem igényel különleges programozást, beállítást, védelmet. Ha megáll a motor, és a hajtómű nem önzáró (márpedig az ilyen gépek esetében alkalmazott hajtóművek általában nem önzáróak), ez az eszköz megakadályozza a tengely visszafordulását.
A fékes villanymotornak poros/párás környezetben kiemelt védelemre van szüksége, így annak már a bekerülési költsége is értelmetlenül magas, összevetve a helyzetre tökéletes megoldást nyújtó visszafutásgátlóval. Szakértelmet kíván a beüzemelése, mert ha frekvenciaváltón keresztül tápláljuk a villanymotort, akkor a fékhez külön kábelezés szükséges. (A frekvenciaváltó megváltoztatja a motor irányába kimenő feszültséget, ám a féknek állandó tápfeszültségre van szüksége.) A karbantartása is több figyelmet igényel, mert visszafutásgátlós hajtóműves motor esetében csak az általános tisztításra és az évenkénti olajcserére korlátozódik a feladat. Jómagam szeretem az egyszerű és észszerű megoldásokat, és az ügyfeleimnek is ebbe az irányba terelem a figyelmét.
Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Horváth Lászlót, a Sugó-Gép Kft. tervezőmérnökét.
Alapvetően a takarmányipar számára gyártunk takarmánykeverő, daráló és roppantó gépeket és az ezekhez kapcsolódó szállítóeszközöket. A korábbi többfokozatú hajtásokról mára áttértünk a direkt (lapos)hajtások alkalmazására, így jóval kevesebb meghibásodás fordul elő. A piacunk roppant árérzékeny, ezért arra kell törekednünk, hogy – a megbízhatósági szempontokat nem figyelmen kívül hagyva – gazdaságos megoldásokat válasszunk, amelyek kedvező ár mellett is teljesítik az üzembiztonság feltételeit. Már a kúpkerekes megoldások is az árszint miatt buktak el a laposhajtásokkal szemben – ilyen feltételek mellett eléggé behatárolt, hogy mennyire támaszkodhatunk a hajtástechnikai szakértők tanácsaira.
Időnként előfordul, hogy az ügyfél továbblát, mint a beruházási keretösszeg, és nagyobb figyelmet fordít a későbbi üzemeltetési feltételekre is. Ilyenkor megkérdezi, hogy hogyan csökkenthető a fenntartási költség akár a bekerülési költség rovására is – de ez még mindig nem jellemző. Sokkal gyakoribb, hogy az ügyfél inkább megspórol 50-80 ezer forintot a beszerezésen egy olcsóbb hajtástechnikával, és nem veszi figyelembe azt, hogy mondjuk másfél év múlva már negatívba fordul a mérleg. Adott esetben ezért kerül fel csigahajtás a gépekre, és nem egy lényegesen energiahatékonyabb kúpkerekes hajtómű. Egyelőre ritka kivétel az, aki előrelátóan gondolkozik.
Volt egy rossz tapasztalatunk a közelmúltban, és ebből megtanultuk, hogy nem szabad olyan beszállítót választanunk, amely nem rendelkezik megfelelő raktárkészlettel. Ez a rossz döntés szintén az árnyomásból fakadt. A hajtómű valóban olcsóbb volt, de a pótalkatrészek és a szervizcsapat hiánya miatt rengeteg állásidő keletkezett a gépeken. Hajtóművek nagyobb mértékű javítására nem vagyunk felkészülve, márpedig lehet, hogy egy fogaskerékpár-cserével tovább működik a hajtómű, és nem kell cserélni az egész berendezést – ilyenkor áldás a beszállító megfelelő felkészültsége és háttere.
Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?