Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2017. március 29., szerda, 06:00

Címkék: célgépek frekvenciaváltó gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló villanymotor

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: Miért kellene a régi, de megbízható villanymotort lecserélni, amikor az teljes körű felújítás után még sokáig végzi a munkáját? Sorozatomban eddig a fogaskerekes hajtásokkal foglalkoztam (és még fogok is), de a minap elém került egy érdekes és sokakat érintő kérdés: lecseréljük-e a régi villanymotort, ha frekvenciaváltóval szeretnénk működtetni? Általánosságban: kisebb teljesítmények esetén nem akkora dilemma új motort venni, de ügyfelem 4 db 15 kW-os ventilátort hajtó villanymotort akart meghajtani. Ilyen helyzetben már érdemes elgondolkozni. Lássuk, hogy mire jutottunk!

A felújított villanymotorok az első tesztek és beállítások során (ügyfelem választása a Motovario vadonatúj EM 16-os frekvenciaváltójára esett) rendszerint túlterheltségi hibaüzenettel kiálltak. Azonnal meg kellett oldani a helyzetet a rendelkezésre álló eszközökkel, ezért nem jöhetett szóba más megoldás.

Régi villanymotorok esetén rendszeresen előfordul, hogy a frekvenciaváltó nem vagy nem pontosan ismeri fel a motor paramétereit. Pontos azonosítás hiányában a hajtásrendszert a frekvenciaváltó már a tesztelés során gyakran állítja le hibaüzenettel, mivel működés közben nem az elvárt paramétereket kapja. Jelen esetben a frekvenciaváltó felismerte a motort, de nem pörgette fel, hanem néhány másodperc után hibaüzenettel kiállt.

Mivel tudtam, hogy egykor kiváló minőségű, de közel 30 éves villanymotorokat újítottak fel, teljesen új megközelítést javasoltam: térjenek át a feszültség/frekvencia (V/f) értékek beállításához. Ehhez a kézikönyv útmutatása alapján karakterisztikát kell számolni, és manuálisan kell bevinni a szükséges adatokat: a kimenő frekvencia maximumát, feszültség max. frekvenciáját, max. kimeneti feszültséget, a középfrekvenciát, középfeszültséget, a min. kimenő frekvenciát és a min. feszültséget. Ez kicsit tudományosan hangzik, de egyáltalán nem kell ettől a művelettől tartani, mert a frekvenciaváltón 5-10 perces programozással ez végrehajtható. A kezelési utasítások mindehhez általában elegendő segítséget nyújtanak.

Jelen esetben is ez történt, amikor ügyfelem felhívott, hogy nem biztos abban, hogy ezekkel a motorokkal el tudja végeztetni a munkát. Telefonon segítettem neki elvégezni a számításokat, majd a kezelési utasítás alapján pár perc alatt bevitte az adatokat, és a következő indításra a motor felberrent. Azóta is működik, jó, mint új korában. Érdemes tehát mindent bevetni, és csak a legvégső esetben kell új beruházásban gondolkodni.

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Madár Viktort, a PYROWATT Kft. ügyvezető igazgatóját.

Fagáz-generátoros kiserőműveket fejlesztünk és építünk, különböző teljesítménykategóriában, melyekben mind egyenes, mind csigahajtóművek felhasználásra kerülnek. A hamukihordásnál nincs szükség nagy nyomatékra, és elegendő az alacsony fordulatszám is, így itt költséghatékony megoldás a csigahajtás beépítése. Ahol nagy nyomatékra van szükség – ilyen például az aprítás vagy a tüzelőanyag-mozgatás –, ott felfűzhető hajtóműveket alkalmazunk. A berendezéseket PLC-n keresztül irányítjuk, és a frekvenciaváltóval Modbuszon keresztül kommunikálunk. Folyamatosan mérjük a felvett teljesítményt, és ez alapján vizsgáljuk az esetleges túlterhelést.

A hajtásaink 60–80%-a frekvenciaváltóval szerelt, így nagyobb indítónyomaték, változtatható fordulatszám és nagyobb energiahatékonyság érhető el. Mivel a teljesítmény szabályozott, a kopásból eredő meghibásodások valószínűsége is csökken, és nő a várható élettartam. Mivel készterméket adunk el, mi dönthettünk a beépítendő hajtástechnikáról is, nem kötötték meg a kezünket általánosan használt típusokkal. A beszállító oldaláról a legfontosabb a rugalmas adatszolgáltatás, a magas minőség és a hosszú élettartam. Nem lényegtelen szempontok, de csak ezután következnek a szállítási határidő és az ár.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek