Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2017. február 28., kedd, 06:00

Címkék: Bolygókerekes hajtómű célgépek gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló Lakics Kft.

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Törött hajtómű = állásidő

Kiss László: Annyi hajtómű és villanymotor meghibásodást talán egész pályafutásom alatt nem láttam, mint 2017 szokatlanul hideg januárjában. Az ipari életben legalább akkora bosszúságot okozott a tél, mint az utakon. Mindenhol sürgősen kellett segítenünk, mert a termelő cégek többségét felkészületlenül érték a „váratlan” meghibásodások.

Jó, ha van egy terve arra az esetre, ha baj van, és még jobb, ha tudja, hogy kihez forduljon az állásidő elkerülése vagy minimálisra csökkentése érdekében! A tél ugyan levonul, de jöhet még eső, áradás és kánikula, ami okozhat meglepetéseket. Nézzük át, hogy mit tehet, ha tönkremegy a hajtómű:

  • Amikor kiderül, hogy a megszokott beszállító csak két hetet tud garantálni, még nincs veszve minden, gyorsabb forrást kell keresni.
  • Keressen az interneten hajtóműgyártó céget a közelben. Biztosan tudom, hogy az akár speciális fogaskerekes hajtásokat ma már 2-3 nap alatt pótolni lehet országon belül, és nem kell heteket várni az import megrendelés teljesítésére.
  • Ha egyedi vagy speciális hajtásról van szó, és kizárt, hogy a raktárban csere gépelem legyen, kérje ki gépgyártó, vagy hajtástechnikai szakértő tanácsát és tervezzen alternatívákat a meghibásodott alkatrész kiváltására, ami lehet átmeneti, de akár végleges megoldás is. Egyszerű példa: sok szervomotorral hajtott drága bolygómű váltható ki homlokkerekes hajtóművel. Gyakran el lehet érni ugyanazt a műszaki tartalmat, és ez utóbbinak nagy előnye, hogy gyorsabban pótolható. Ahol nem kell akkora precizitás, hanem a gépe elbír 15-25 szögperc holtjátékot a kihajtótengelyen mérve, nem is kérdés, hogy melyik verzió ésszerűbb.  
  • Az online piactéren talál olyan beszállítót, ahol nagy raktárkészlet van, rugalmasak, gyorsan tudnak reagálni. Velük alakítson ki kapcsolatot, hiszen ismerősként az elsők közé fogják venni. A raktárkészleten túl vizsgálja meg a rendelkezésre állást: van-e webáruház, ahol azonnal elindíthatja a megrendelést, látszik a választék, a szállítási határidő. Győződjünk meg a személyes átvétel lehetőségről is, mert ha azonnal átvehető a gépelem, az pár órát hoz a termelés hasznára. Kritikus időben ez sokat ér!
  • Menjen elébe a dolgoknak! Tegye meg a szükséges lépéseket, hogy a hajtóműveket megóvja pl. a kedvezőtlen időjárástól: legyen egy tető a gép érzékeny elemei fölött. Nem nagy kunszt és sok bosszúságtól megkímél a gépre kitett, egyszerű csekklista arról, hogy mit csináljon a gép kezelője indítás előtt, vagy mit ellenőrizzen a karbantartó, a rendszeres bejárás során. Pl. seperje le a havat (port, pelyvát stb.) a hajtásházról, nézze meg, hogy nincs-e jégberakódás a ventilátoron stb. Ilyen egyszerű dolgokra gondolok, amiket a gépkezelők maguktól nem kötelesek elvégezni. Ez többet jelent, mint gondolná!

Eseménymentes termelést kívánok!

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Lakics Lászlót, a Lakics Gépgyártó Kft. alapítóját és ügyvezető igazgatóját.

Elsősorban az energetikai ipar számára készítünk bonyolult hegesztett szerkezeteket, például szélerőművek csapágypajzsait és forgórészeit, alagútfúró berendezéseket, vagy hajóhajtóművek és sugárszivattyúk géphazait, de készítettünk már forgó- és állórészeket árapályerőművekbe is. A fémalkatrészeket közel 20 méter hosszúságban tudjuk megmunkálni, a forgácsolási kapacitásunk pedig 4,5 méter munkadarab-átmérőt ölel fel.

Szerettünk volna önálló termékkel is megjelenni a piacon, ezért kezdtük el a kisméretű – 30 és 50 kW-os – szélerőművek fejlesztését és gyártását, amivel a nemzetközi piacokat is megcélozzuk. A beépített pitch control (lapátszög-szabályozás) révén a berendezések technológiailag egyenrangúak nagyobb „testvéreikkel”. A hajtástechnika megválasztása is elsősorban a saját termékeinknél jelent feladatot – a döntően exportra készülő nagy gépalkatrészeknél a forgórészek hétpecsétes titoknak minősülnek és a gyártók nem adják ki a kezükből.

A szélerőművek esetében a lapátok szögsebessége miatt nem lehet a hajtűmű fordulatszámát a végtelenségig emelni, ezért 4,6-szoros gyorsítást alkalmazunk. A csigahajtás energiahatékonysága nem bizonyult megfelelően, ezért a lapátrendszert és a generátort bolygóműves hajtómű kapcsolja össze. Meglehetősen egyedi megoldás, hiszen gyakorlatilag az egész hajtóművön keresztül kellett vezetni a pitch controlt vezérlő rudat. A lapátokat hidromotor és fogaskerekes áttétel fordítja szélirányba.

35 éve vagyunk a piacon, így meglehetősen jól ismerjük a szóba jöhető beszállítókat. Távol-keleti hajtástechnikát akkor sem választunk, ha valóban nagyon vonzó az árfekvése. Az alkatrész-ellátás miatt jellemzően európai gyártókat választunk. Rendkívül változatos a gépparkunk, amelyekben szintén rendszeresen cserélni kell a hajtóműveket. A pótalkatrész-ellátáson kívül fontos a közepes árfekvés és a rövid szállítási határidő, hiszen a szerszámgépeknek folyamatosan rendelkezésre kell állniuk. A saját termékeink esetében a beszállító kiválasztása akkor lesz kulcsfontosságú döntés, ha beindul majd a szériagyártás.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Nem kell mindig PLC!

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek