2017. február 28., kedd, 06:00
Címkék: Bolygókerekes hajtómű célgépek gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló Lakics Kft.
Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Kiss László: Annyi hajtómű és villanymotor meghibásodást talán egész pályafutásom alatt nem láttam, mint 2017 szokatlanul hideg januárjában. Az ipari életben legalább akkora bosszúságot okozott a tél, mint az utakon. Mindenhol sürgősen kellett segítenünk, mert a termelő cégek többségét felkészületlenül érték a „váratlan” meghibásodások.
Jó, ha van egy terve arra az esetre, ha baj van, és még jobb, ha tudja, hogy kihez forduljon az állásidő elkerülése vagy minimálisra csökkentése érdekében! A tél ugyan levonul, de jöhet még eső, áradás és kánikula, ami okozhat meglepetéseket. Nézzük át, hogy mit tehet, ha tönkremegy a hajtómű:
Eseménymentes termelést kívánok!
Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Lakics Lászlót, a Lakics Gépgyártó Kft. alapítóját és ügyvezető igazgatóját.
Elsősorban az energetikai ipar számára készítünk bonyolult hegesztett szerkezeteket, például szélerőművek csapágypajzsait és forgórészeit, alagútfúró berendezéseket, vagy hajóhajtóművek és sugárszivattyúk géphazait, de készítettünk már forgó- és állórészeket árapályerőművekbe is. A fémalkatrészeket közel 20 méter hosszúságban tudjuk megmunkálni, a forgácsolási kapacitásunk pedig 4,5 méter munkadarab-átmérőt ölel fel.
Szerettünk volna önálló termékkel is megjelenni a piacon, ezért kezdtük el a kisméretű – 30 és 50 kW-os – szélerőművek fejlesztését és gyártását, amivel a nemzetközi piacokat is megcélozzuk. A beépített pitch control (lapátszög-szabályozás) révén a berendezések technológiailag egyenrangúak nagyobb „testvéreikkel”. A hajtástechnika megválasztása is elsősorban a saját termékeinknél jelent feladatot – a döntően exportra készülő nagy gépalkatrészeknél a forgórészek hétpecsétes titoknak minősülnek és a gyártók nem adják ki a kezükből.
A szélerőművek esetében a lapátok szögsebessége miatt nem lehet a hajtűmű fordulatszámát a végtelenségig emelni, ezért 4,6-szoros gyorsítást alkalmazunk. A csigahajtás energiahatékonysága nem bizonyult megfelelően, ezért a lapátrendszert és a generátort bolygóműves hajtómű kapcsolja össze. Meglehetősen egyedi megoldás, hiszen gyakorlatilag az egész hajtóművön keresztül kellett vezetni a pitch controlt vezérlő rudat. A lapátokat hidromotor és fogaskerekes áttétel fordítja szélirányba.
35 éve vagyunk a piacon, így meglehetősen jól ismerjük a szóba jöhető beszállítókat. Távol-keleti hajtástechnikát akkor sem választunk, ha valóban nagyon vonzó az árfekvése. Az alkatrész-ellátás miatt jellemzően európai gyártókat választunk. Rendkívül változatos a gépparkunk, amelyekben szintén rendszeresen cserélni kell a hajtóműveket. A pótalkatrész-ellátáson kívül fontos a közepes árfekvés és a rövid szállítási határidő, hiszen a szerszámgépeknek folyamatosan rendelkezésre kell állniuk. A saját termékeink esetében a beszállító kiválasztása akkor lesz kulcsfontosságú döntés, ha beindul majd a szériagyártás.
Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?