Mire nem jó a csigahajtómű?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2016. július 18., hétfő, 06:00

Címkék: célgépek csigahajtómű gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia kiss lászló szállítószalag

Új rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: Kedvező ára és egyszerű telepíthetősége dacára nem lehet minden alkalmazást csigahajtóművel ellátni. Tapasztalt és szakmabeli célgépépítő kollégáknak nem újdonság, de a munkám során sok olyan megkereséssel találkozom, amikor bizonyos tévhiteket helyre kell tenni, ezért néhány gondolat erejéig térjünk ki erre.

A csigahajtómű méltán az egyik legnépszerűbb hajtóműtípus. Vannak azonban olyan területek, ahova nem ideális választás. Mi ennek az oka? Leginkább a többi fogaskerekes hajtóműhöz viszonyított alacsony hatásfok. A csigahajtások hatásfoka 15–50%-kal kedvezőtlenebb (áttételtől, mérettől, megmunkálási pontosságtól stb. függően), így az iparban elfogadottá vált, hogy 2,2 kW motorteljesítmény felett homlokkerekes vagy kúpkerekes hajtóművet alkalmazunk. Mondok néhány konkrét példát: olyan területeken, ahol kiemelt szempont az energiahatékonyság (pl. szélturbinák esetében), a csigahajtómű abszolút alkalmatlan, de a szerkezetből eredő nagy súrlódás és ezáltal a jelentős hőfejlődés miatt általában hűtőházakban sem alkalmazzák, 45-50 mm-es tengelyátmérő felett pedig már a kúpkerekes hajtások ára válik kedvezőbbé.

A másik ok, ami miatt a csigahajtómű sokszor nem ideális választás, az önzáró tulajdonság. Népszerű hiedelem ugyanis, hogy minden csigakerekes hajtómű önzáró. Ez nem igaz! Ez a tulajdonság függ a hajtómű áttételétől. Megkülönböztetünk statikus önzárást (amikor a rendszer áll, és a csiga nem forgatható vissza a kihajtási oldal felől) és dinamikus önzárást (amikor egy mozgó rendszeren a behajtás megszüntetésekor a belső súrlódásból eredően a hajtómű megáll). Miért fontos ez? Azokon a helyeken, ahol pl. áramkimaradás esetén egy sínrendszeren működő kocsinak a kézi mozgatását biztosítani kell, a csigahajtómű alkalmazása nem megfelelő, mert az önzárás miatt nem visszahajtható. Ugyanennek a másik vetülete, hogy visszaforgatható csigahajtómű alkalmazásakor, ahol cél, hogy a megfelelő helyzetben megálljon az adott gépegység, fékes motor használata szükséges (általában frekvenciaváltó alkalmazásával kombinálva). A csigahajtómű további hátrányaként említendő, hogy – az akár több műszakban is – folyamatosan üzemelő, így nagy terhelésnek kitett gépeken a csiga-csigakerék kapcsolata fokozottan igénybe van véve, emiatt az élettartama rövidebb. A fogaskerekes hajtások futása ilyen estekben sokszor jóval kedvezőbb.

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalatú célgépépítő kollégát is, jelen esetben az Alex Kft. ügyvezetőjét, Kiss Sándort.

Kiss Sándor: Elsősorban az ömlesztett mezőgazdasági termények – a gabonafélék és az olajos magvak – betakarítás utáni mozgatására, illetve kikötői ki- és berakodásra tervezünk és építünk berendezéseket, mindenekelőtt szállítószalagokat és serleges felvonókat. Van körülbelül öt beszállító cég, akikkel évek óta együttműködünk, és mindig az nyeri el az üzletet, aki az adott típusú hajtóműre éppen a legmegfelelőbb árat adja. Elsőre kell megadni az utolsó árat. Az üzemi tényezőket is megnézzük, bár a gépeink jellemzően ritkán kapnak nagy terhelést.

A hajtómű kritikus rendszerelemnek számít?

Mindenképpen, ezért igényesen választjuk meg mind a beszállítókat, mind a hajtóműtípusokat (üzemi tényező, hatásfok és a konstrukciós kialakítás alapján). Külső (lánc- vagy ékszíjas) hajtásokat nem, csak a tengelycsonkra tűzhető meghajtókat alkalmazunk. Egyes berendezéseknél, például szállítószalagoknál fontos, hogy a motor a gépvázhoz simuljon, ilyenkor csiga- vagy kúpkerekes hajtómű használata a legcélszerűbb.

Mikor jó választás a csigahajtómű?

Mivel kitérő tengelyű hajtásról van szó, nagyon jól illeszthető a szállítószalagokhoz, láncos szállítókhoz, hiszen 90 fokos elforgatás révén a motor tengelye párhuzamos lesz a gép tengelyével. 3-4 kW felett azonban már nem reális opció a csigahajtás, mert a nagy teljesítménykategóriákban az akár 40%-kal rosszabb hatásfok már jóval fájóbb pont.

A csigahajtómű további hátránya, hogy nem lehet a behajtásnál négynél kisebb pólusszámot használni, a kétpólusú motorok tehát eleve kizártnak tekinthetők ennél a hajtóműtípusnál. Ez zavaró lehet a végfordulat kiválasztásánál.

Gépeinknél rendszeresen felmerül az igény az önzárásra is, hiszen ha az anyagmozgató berendezés terhelés alatt áll meg, rossz tulajdonságnak számítana, ha az anyag súlyától fogva az visszaforogna. Ha a teljesítmény nem zárja ki, akkor éppen ezért csigahajtóművet használunk, és nem fékes vagy visszafutásgátlós homlok- vagy kúpkerekes hajtóművet, hiszen ezek lényegesen drágább megoldásnak számítanak.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre

Kapcsolódó cikk:

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek