2016. május 23., hétfő, 06:00
Címkék: Bolygókerekes hajtómű célgépek csigahajtómű hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia kiss lászló szerviz
A fenti kérdés új gép építése esetén még a tapasztalt gépépítőknek is fejtörést okozhat. Új rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Kiss László: Géptervező kollégák arcán szoktam látni az őszinte döbbenetet, amikor megtalálnak a dilemmájukkal és a kérdésükre egy sor újabb kérdést nyitok ki. Ez már csak így megy, hiszen a megfelelő hajtást maga a géptervező tudja kiválasztani, ő ismeri a gépet a legjobban – én csak a helyes irányba terelem őt.
Az optimális választás érdekében átfogóan kell vizsgálni minden egyes alkalmazást. Figyelembe kell venni azokat a részleteket, amik elsőre kevésbé tűnnek fontosnak, mégis jelentősek, mert befolyásolhatják a választást. Ilyenek például a napi üzemóraszám, a szakaszos, vagy folyamatos üzem. Átfogóan kell vizsgálni minden egyes alkalmazást.
Fontos paraméterezési szempont, hogy az új hajtómű a technológiának a kulcseleme lesz, vagy kiegészítő szerepet lát el, de maga az iparág is meghatározó: egy bányagépet biztosan túl fogok méretezni, és inkább magasabb minőségű, jobb hatásfokú hajtásegységet javaslok hozzá, mint egy idényszerűen használt mezőgazdasági géphez, még akkor is, ha a feladataik között vannak hasonlóságok.
További finomításokhoz hasznos lehet ez a gondolatmenet, mint általános hajtómű-kiválasztási csekklista:
A releváns információk összegyűjtésével már magabiztosan orientálódunk a számunkra alkalmas hajtóműcsalád felé. Csigahajtóművet akkor érdemes választani, ha kompakt, helytakarékos megoldásra van szükség, kisebb terhelésekkel homlokkerekes hajtást akkor válasszunk, ha az optimális hatásfok a legfőbb szempont. A nagyüzemi és nehézipari technológiák megkövetelik a rendkívüli terhelhetőséget, ezért esetükben a kúp-, illetve homlokfogazású hajtómű jelenti a megnyugtató megoldást.
Célgépgyártóként milyen szempontokat vesz figyelembe az egyes piaci igényeket kielégítő gépekbe szerelt hajtóműves motorok kiválasztásánál?
Bakos István: Számunkra az árhoz képest talán fontosabb a nagy raktárkészlet és az ebből adódó gyors kiszolgálás, és szeretünk olyan beszállítót ajánlani az ügyfélnek, amelynél biztosak lehetünk abban, hogy évek múlva is megfelelő műszaki és szervizhátteret lesz képes biztosítani.
Mik a leggyakoribb elvárások az iparágban a hajtóműves egységeket illetően?
Az utóbbi időben az ügyfelek egyre nagyobb arányban – nagyjából az esetek 50%-ában – specifikálják a kért szenzortípusokat, illetve hajtás- és vezérléstechnikai elemeket. Az ügyfelek a megbízhatóságot, a műszaki háttértámogatást és a megfelelő szervizhátteret ítélik a legfontosabb szempontoknak a hajtástechnika kiválasztásánál. Árérzékeny megrendeléseknél tarolnak a távol-keleti típusok, de ezekkel nem szívesen dolgozunk, éppen az előbb felsorolt szempontok szerinti hiányosságok miatt.
Mi alapján dönti el, hogy csigahajtóművet vagy fogaskerekes berendezést épít be?
A hajtástechnika típusa részben a gép kialakításából adódik, hevederhajtásnál például kézenfekvő a csigahajtóművek használata, mert a konstrukció hozzásimul a berendezéshez. Amennyiben több hely áll rendelkezésre a beépítésben, használhatunk bolygóműves hajtóműveket is. Fontos szempont a teljesítményigény is, ami célgépek esetében nagyjából 120 W és 7,5 kW között van. Nagyobb teljesítményt igénylő lifteknél a homlokkerekes ferdefogazású vagy csiga-homlokelőtétfokozatos hajtóművek is szóba jöhetnek.
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hol van igazán elemében a csigahajtómű?
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?