Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2019. február 07., csütörtök, 06:00

Címkék: célgépek Chemplex csigahajtómű ESAB gépgyártás hajtás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló léptetőmű pneumatika villamos hajtás villanymotor

Közkedvelt rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Az előző lapszámban egy sikeres és összetett gépfelújítás folyamatáról olvashattál. Azóta megvannak az első hónapok termelési tapasztalatai. A hajtástechnikai műszaki kivitelezés megrendelői oldaláról és a munkák folytatásáról Gál Elek urat kérdezem, az ESAB-Mór Kft. műszaki igazgatóját.

Vissza tudsz emlékezni arra, hogy hogyan kerültünk kapcsolatba egymással?

Gál Elek: 2013-ban kerestünk meg először benneteket, amikor megérkezett Olaszországból egy gyártósor, amiben a ti hajtásaitok voltak. Mi egy egyszerű hajtóműcserét akartunk, de ennél sokkal többet kaptunk.

Milyen rendszerességgel történnek fejlesztések nálatok?

Minden évben fejlesztünk a gyártósorok azon egységein, ahol az üzembiztonság és a gépkihasználtság nem felel meg az elvárásainknak. A korábbi években is számos hajtástechnikai fejlesztést hajtottunk végre. A 2018-as évben az 1979-ben telepített gyártósorainkat tettük a fejlesztés középpontjává, ezeknél tervezzük a pneumatikus hajtásokat átalakítani villamos hajtásra. A közösen átalakított gépegység is egy ilyen szűk keresztmetszet ezeken a gyártósorokon. Szerencsénkre az Olaszországból áthozott berendezés kialakítása tálcán nyújtotta a jó megoldást.

Mit vártatok a közösen átalakított gép fejlesztési munkáitól, és milyen lett a végeredmény?

A legfontosabb cél, amit kitűztünk, az volt, hogy egyszerűsítsük a munkát a gépkezelők számára: könnyebb és gyorsabb legyen a termékátállás, és természetesen ezzel együtt elvárás volt a gép kihasználtságának javulása is. Az átalakított berendezés jól működik. Az eltelt néhány hónapban beavatkozást nem igényelt, gyakorlatilag az első hetekben beállított paraméterekkel üzemelünk. Az összes hajtástechnikai elem egyelőre jól tűri a terhelést, reméljük, ez így is marad, és akkor a karbantartási költségeink is jelentősen lecsökkennek ezeken a berendezéseken.

Hogyan éreztétek magatokat a felújítási folyamat során?

Aprólékosan, előre megterveztük a gépészetet, de mint minden esetben, azért a tervezőcsapatban volt egy kis lámpaláz. Vajon minden úgy lesz, ahogy azt a tervezőasztalon megálmodtuk? Építés közben már láttuk, hogy egy kisebb módosítás szükséges a két hajtott tengely összekötésénél. A módosítással együtt is sikerült a hajtást időben megfelelően megépíteni. A vezérlést is egy nagy gyakorlattal rendelkező tervező- és kivitelezőcsapat végezte, és még így is rengeteg idő kellett a megfelelő paraméterek beállítására. Tapasztalatunk szerint az ilyen típusú fejlesztéseknél nem az építés, hanem a beüzemelés utáni felfutási időszak hoz több izgalmat.

Volt rizikó a dologban? Mitől tartottatok?

A tervezés során nem tudtuk felmérni az összes típusú termékünkhöz szükséges teljesítmény- és nyomatékigényt. A mintául szolgáló gyártósoron nagy tömegű terméket nem gyártunk, így méréssel nem, csak számítással tudtuk meghatározni a szükséges paramétereket. Szerettünk volna eggyel nagyobb méretű hajtást választani, de a rendelkezésre álló hely ezt nem tette lehetővé. Vállaltunk egy kis rizikót, és végül sikerült jó gépet választanunk!

Eltelt pár hónap, amióta használjátok a gépet. Érdekelne, hogy a gép kezelői mit mondanak a felújított gyártósorról.

A gépkezelők alapvetően elégedettek a megoldással, de ők természetesen nem a technikai megoldás felől nézik a fejlesztést, hanem kezelői oldalról. A sok előny mellett megtalálták azt az egy gyenge pontját, ami további fejlesztésre sarkall bennünket. A következő gyártósorunkon már kétmotoros megoldást fogunk használni, a tengelyek együtt futását pedig villamostengely beépítésével fogjuk biztosítani, ami további lehetőséget ad termékelakadás esetén a két tengely külön-külön történő léptetéséhez.

Köszönöm szépen, és sok sikert, hasonlóan jó eredményeket kívánok a többi fejlesztéshez is! Rajtunk nem múlik, mi készen állunk a kihívásra!

Kiss László

Vége

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek