Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2017. november 10., péntek, 06:00

Címkék: Chemplex csigahajtómű hajtásrendszer hajtástechnika hajtómű Jankovits Engineering kiss lászló motor

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: A feleségem imádja a macskákat, ezért a kelleténél többet tudok róluk. És persze „szeretek” róluk beszélni. A macskatéma az, amihez mindenki hozzá tud szólni. Bármilyen társaságban bedobhatjuk, biztosak lehetünk abban, hogy mindenki mond valami „okosat”; előhúz az emlékeiből egy példát, hogy bezzeg az ő cirmosa (nekünk is van egy, én is büszke vagyok rá, de inkább személyesen mesélek majd róla).

Ha gondozzuk és szeretjük a macskánkat (azaz feleségünk macskáját), és szerencsénk van, akkor a cirmos matuzsálemi kort is megélhet. Ha elhanyagoljuk, rosszul tartjuk, biztosak lehetünk abban, hogy a még rendkívül túlélő génjeik sem teszik hosszú életűvé. Valahogy így van ez a gépekkel, gépelemekkel is. A homlokkerekes hajtómű sem kivétel, hacsak nem jön macskára kamion…

A múlt havi írásomból már jól tudja (A fesztivál legjobb nője – a szerk.), hogy a homlokkerekes hajtások valóban beváltják az ígéreteiket, és hosszú távra számolhatunk velük – ha megszelídítjük őket.

Amikor hazavisszük a cicát…

Azaz hogyan szereljük be a hajtóművet? A nehézség nem is a kis méretű aluházas, talpas, homlokkerekes hajtóművek esetében jelentkezik, hiszen a kisebb kivitelek univerzálisan beépíthetők.

Az installálás első kritikus pontja az, hogy egy bizonyos méreten felül túllépjük az univerzális beépíthetőség határát. Pozíciónként eltérő mennyiségű kenőanyaggal töltjük fel a hajtóművet. Azaz abban a pozícióban kell a macskát beépítenünk, ahogy azt számunkra előkészítették. Ha nem így teszünk, bizonyos fogak és csapágyak nem kapnak kenést, és a dráma borítékolható. A túlmelegedéstől a hirtelen beállásig bármi történhet. Bármi, már az üzemelés első napján. Elég ijesztően hangzik, ugye? Így járt az a gondos ügyfelem, aki alaposan biztosította a termelését, hiszen volt tartalék hajtóműve. Az egyik egy nap alatt eltört, így segítségemmel a másikba már a megfelelő mennyiségű olajat töltötte, és csak egy napja esett ki. Olcsón szerzett tapasztalatot, ha úgy tetszik.

Az is figyeljen oda, aki a polcokon pihentetett, tartalék hajtóművet használ. Ne építgessen be bármit, bárhova. A beépítési pozíció nagyon fontos, amit a kezelési utasításban vagy a termék gyártójának katalógusában mindenképpen ellenőrizni kell. Az olajszinten túl a háromféle dugót (vakdugó, szintjelző, szuszogó) is a megfelelő helyre kell zsonglőrködni. Ez minden gyártó minden homlokkerekes hajtóműve esetében így van.

De akkor végül meddig él egy átlagos házi macska?

Nézzük meg azt, hogy milyen élettartamra számíthatunk egy jól megválasztott, helyes helyzetben beépített, specifikáltan előkészített homlokkerekes esetében! Hajtóműveinknél ideális körülmények között az üzemtényező FS = 1. Azaz, ha az adott hajtómű adott áttételére rátesszük pontosan azt a teljesítményű motort, amit gyári körülmények között kimértek, és azzal alkalmazzuk a gépünkben, akkor a becsült élettartam 15 000 üzemóra körül várható. „Akkor mégis hogyan lehet, hogy a hajtóművem másfél év alatt felmondta a szolgálatot?” – horkannak fel sokan. Talán a gyártó szépítette az adatot? Szó sincs erről!

Az FS-érték változásával nem egyenesen arányos a becsült élettartam, erre külön oda kell figyelni. Ha túletetjük, elhízik, és nehezebb lesz az élete. Ha nem adunk neki eleget enni, akkor egy darabig zsákmányol. De mi lesz, ha jön a tél? A becsült élettartam ideális körülmények között értelmezendő. Némiképp árnyalja a képet az, hogy a homlokkerekes hajtóművek tömítő szimeringjei a gyártói ajánlással mindösszesen 5 ezer órát bírnak. Na de ezt ki olvassa el, ugye?

Egyelőre még a csigával barátkozik

Tehát ahhoz, hogy a homlokkerekesünk valóban sokáig doromboljon, kell egy gondos gazda, aki 5 ezer üzemóránként kicseréli a szimeringet, akkor is, ha az ránézésre tökéletesnek tűnik. Hiába ép, menjen a kukába! Máskülönben az olaj fog észrevétlenül elszivárogni, és buktuk a hajtást és a termelést is. Ez másképp nem megy, mint a tervszerű megelőző karbantartás gyakorlásával.

Összegezve a fentieket, most, hogy megtudta, hogy a homlokkerekese tulajdonképpen egy házi macska, a helyes válasz a kérdésre az, hogy akkor tölthetünk hosszú és felhőtlen életet kedvencünk társaságában, ha megteremtjük a számára ideális körülményeket, és rendszeresen gondozzuk, kontrollra visszük. Én szóltam!

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Torma Józsefet, a Jankovits Engineering Kft. villamos automatizálási vezetőjét.

A vállalkozás a kezdetekben hidraulikus gépeket forgalmazott és gyártott, és a cégméret növekedésével mára eljutottunk oda, hogy a gépeink nagy része már nem hidraulikus hajtással működik. Az elmúlt években leginkább az automatizált célgépek, akár gyártósorok tervezése és gyártása iránt mutatkozik egyre növekvő kereslet.

Az egyedi gépek gyártásának velejárója, hogy nem igazán lehet standard megoldásokat ráhúzni a berendezésekre, de jellemzően szervohajtásokat építünk be. A megrendelők a kritikus rendszerelemeket minimálisan gyártószintig meghatározzák, hogy ne legyen túlságosan szerteágazó a termelőberendezéseik műszaki tartalma. Ez már önmagában leszűkíti a választási lehetőségeket, az alkalmazás pontos leírásából pedig adódik a megfelelő hajtástechnika. Szerencsére egyre több olyan megrendelő van, akiknél fontos szempont az energiahatékonyság. A mozgatási feladatokra nagyon sokáig a pneumatika számított az első számú megoldásnak, de sokan belátták, hogy annak villamos hajtásokkal történő kiválasztása már magasabb bekerülési költség mellett is csökkenti a teljes birtoklási költséget.

A beszállító oldaláról a projektek felgyorsulásával és a piacra kerülési idő lerövidülésével a szállítási idő szinte a legfontosabb kritériummá vált, hiszen sokszor csak néhány hónap áll rendelkezésre a beüzemelésig, ami egy komolyabb gépméret esetében rövid vállalási időnek számít. Ebből a szempontból az is fontos, hogy a beszállító minél kiforrottabb, azonnal beépíthető megoldást szállítson, de nem lehet kihangsúlyozni a minőség, az ár és a műszaki támogatás jelentőségét sem – utóbbi fontossága is egyre növekszik, ahogy rövidül az új termékek, termékverziók piacra kerülési ideje.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek