Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2017. január 07., szombat, 16:13

Címkék: célgépek gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika karbantartás kiss lászló kúpkerekes hajtómű

Új rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: Gépépítőknek írt szakmai sorozatom előző részeiben a kúpkerekes hajtás felhasználása mellett érveltem. Kitértem a meghibásodások lehetséges okaira, és arra, hogy hogyan biztosítsuk gondos tervezéssel a kúpkerekes hajtómű épségét. Mostanra tehát virtuális gépünkbe be van építve egy jó minőségű kúpkerekes hajtás, kiszállítjuk, el kell engedni a kezét. De mit tegyünk, hogy sokáig szolgálja majd új tulajdonosát?

„Én gépgyártó vagyok, innentől nem rajtam múlik, hogy mi lesz az új eszközzel!” – mondhatnánk. Én azt javaslom, hogy minden esetben több fronton adjunk át tanácsokat, instrukciókat a gépkezelőknek, a karbantartást végző kollégáknak, hiszen rajtuk múlik igazán a hajtás jövőbeni sorsa. A nagyon speciális alkalmazásokat leszámítva (pl. nagyon magas fordulatszámok, alacsony vagy nagyon magas környezeti hőmérséklet, egyedi gyártású hajtások stb. esetén) nem kell igazán nagy dolgokra gondolni, de azok betartása fontos. Épp, mint az autónk kapcsán: a karbantartás jó esetben annyi, hogy időnként el kell vinni a járművet a szervizbe.

Átadás előtt még van egy fontos ellenőriznivalónk: a hajtóműházban lévő záródugót cseréljük ki a „légződugóra”. Ha ez a lépés kimarad, az olaj tágulására nincs hely, és a szimering kinyomódhat. Innentől a karbantartásé a főszerep. Az üzemeltetés kezdetekor (főleg az igényesebb, drágább alkalmazásoknál) diagnosztikai vizsgálatokkal végezzünk referenciaméréseket. Ezekhez fogjuk a később mért adatokat viszonyítani. Leginkább a csapágyak rezgését és a hajtóműháznak a csapágyak környezetében mért hőmérsékletét rögzítsük.

Egy új egyedi gép telepítésekor gyakrabban (eleinte akár naponta, hetente) kell gyors ellenőrzéseket végezni. Ehhez sokszor elég a kezünk: Mikor meleg pl. egy csapágyház? Ökölszabály: ha már nem állja a kezünk. Mi a tennivaló? Lehet, hogy nincs baj! Gyanakodhatunk pl. beállítási hibákra. Egy szíjhajtás esetén a szíj túlfeszítése simán okozhat melegedést. Eleinte a fokozott kontroll azért is fontos, mert ha a nagyon magas hőmérséklet miatt károsodik a kenőolaj, a hajtás további állapotromlása felgyorsul.

Az üzemelés során a következő dolgokat kövessük figyelemmel. A jobb minőségű kúpkerekes hajtásokon gyakran van tömített betekintőnyílás. Ezt időnként a hajtómű álló helyzetében távolítsuk el, és ellenőrizzük a fogak állapotát. Pár hetente ellenőrizzük a hajtómű olajszintjét. Ha csökkenést tapasztalunk, valahol folyik az olaj, keressük meg az okát. Nyilván valamelyik tömítés lesz a ludas. Az ok lehet elöregedett szimering, amit „megevett” egy korrodálódott tengely. Ez gyakori a nem megfelelően védett kültéri alkalmazásoknál.

Ezeknek a vizsgálatoknak a jelentőségére, lehetőségére a hajtómű beszerelésekor hívjuk fel a karbantartást végző kollégák figyelmét, azon túl, hogy mindez természetesen a gépkönyvbe is bekerül. Hangsúlyozzuk ki, hogy a kenőanyagot a gyártó által előírt periódusokban le kell cserélni. Ha ezeket és a hajtások gépkönyvébe foglaltakat betartjuk, már nagyon sokat tettünk a hajtómű hosszú élettartamáért.

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Unghváry Tibort, a Mobil-Mechanika Mérnöki Kft. ügyvezető igazgatóját.

Egyedi célgépeket, szerelősorokat, egyszerű készülékeket, összetett acélszerkezeteket, kozmetikai berendezéseket tervezünk. A hajtástechnika kiválasztása során a legfontosabb szempontoknak a beépítési lehetőségek (egyenes vagy szöghajtómű), a folyamatos vagy szakaszos üzem, illetve a kiterheltség és üzembiztonság számítanak. A konkrét gyártót leginkább a megrendelői igények határozzák meg. Személy szerint azokat a beszállítókat preferáljuk, akik megfelelő háttértámogatást biztosítanak, széles raktárkészlettel rendelkeznek (legalábbis vállalható időn belül tudnak szállítani), és alkalmazkodni tudnak a vevői igényekhez.

Az energiatakarékos működés megrendelői igényként egyelőre nem jelentkezik, azonban géptervezőként igyekszünk a legoptimálisabb és legtakarékosabb hajtást kiválasztani. A kiválasztás során fontos szempont az árfekvés, de mellette ugyanolyan fontos a műszaki tartalom is. A kettőt együtt szabad figyelembe venni a kiválasztásnál. Mivel olyan berendezéseket tervezünk a gépeinkbe, melyeknek a beszállítói oldala megfelelő támogatottsággal rendelkezik, így a megfelelő alkatrész-utánpótlás is megoldott.

A hajtómű élettartama egyrészt a megfelelő méretezéstől, másrészt a rendszeres karbantartástól függ. Tervezéskor figyelünk arra, hogy a környezeti elvárásoknak megfelelően helyezzük el a hajtóművet, például könnyen hozzáférhető legyen. A gyártó által előírt olajcsere nélkülözhetetlen a hosszú élettartam eléréséhez.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Nem kell mindig PLC!

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek