Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2017. december 14., csütörtök, 06:00

Címkék: célgépek Chemplex gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika hajtómű kiss lászló kúpkerekes hajtómű motor

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Mikor gondoljon homlokkerekes helyett inkább a laposhajtásra?

Kiss László: „Laposhajtás?” – Kérdezik tőlem meglepődve a célgépépítők, géptervezők. Az meg miért lenne jobb, mint a homlokkerekes vagy a kúpkerekes hajtómű?! A kérdés jogos és nagyon jó! Lapos hajtóművet tényleg ritkábban használunk, de van néhány olyan alkalmazás, amikor egyszerűen ez a legjobb választás. Kifejezetten ajánlom megfontolásra, ha a gépeit sóder- vagy kavicsbányászat szállítószalagjaihoz vagy darupályák meghajtására tervezi, de sok esetben egyszerűbb gépeknél is érdemes rá gondolni. A laposhajtás belsejében ferde fogazású homlok-fogaskerekek találhatóak, amik csendes, rezgésmentes üzemet biztosítanak. Leggyakrabban a gépet meghajtó oldalon csőtengelyes-reteszes kivitellel találkozhatunk, de elérhetők szorítóhüvellyel és kihajtótengellyel is.

Komoly dolgok múlnak a hajtómű kiválasztásán, ezt régóta ismételem, és hogy mennyire nem csupán úri huncutság ez a hajtómű-kiválasztósdi, ebből az esetből egyértelmű lesz: Nemrégiben egy vegyi gyárban jártam, ahol a régi folyadékkeverőket alakították át. Modernizáltak. A régiekkel az volt a baj, hogy gyakran kellett a precíz csúszógyűrűs tömítéseket javítani vagy cserélni. Ez nem olcsó mulatság! Az üzemben elcsíptem egy jelenetet; az üzemvezető őrjöngött. Amikor rákérdeztem, hogy mi a gond, annyit mondott, hogy az átalakításhoz gyártott új tengely-tengelykapcsoló illesztés nagyon nem akar sikerülni. A tengely „lötyög”, „lóg”, és ez a felújítás ellenére megint tönkreteheti a csúszógyűrűs tömítést. Mivel vannak keverőgép tervezésében nagy tapasztalatot szerzett kollégáim, gyakran veszek részt hajtómű kiválasztásában ezen a terepen is. Kértem, hogy mutasson nekem egy ilyen keverőgépet, vagy legalább összeállítási rajzokat.

A szerkezetet elemeztem, és a hajtástechnikai logikám arra következtetett, hogy ide (legalábbis a jelenlegi konstrukcióban) nem lesz jó a hagyományos homlokkerekes hajtómű. Azt javasoltam, hogy próbálja ki inkább a lapos hajtóművet, mert azzal jobb és stabilabb végeredményt érhet el. Ügyfelem csodálkozott ugyan, de nem zárkózott el ez elől a megoldás elől. Kíváncsivá tette az, hogy hogyan oldódik meg a problémája a hajtóműcserével. Ön rájött már, hogy miért ez lesz a megoldás?

A homlokkerekes hajtómű alkalmazása majd’ minden esetben igényli a tengelykapcsoló beépítését. Ezzel szemben a lapos hajtómű csőtengelyébe a hajtott tengely közvetlenül beilleszthető. A közvetlen kapcsolat jobb tengelyvezetettséget ad, így jóval stabilabb lesz a tengelyrendszer. A közvetlen illesztéssel elhagyható a tengelykapcsoló beiktatása, illesztési helyeket spórolunk, amivel kevesebb többletpontatlanság kerülhet a rendszerbe gyártáskor és szereléskor is. Biztos voltam abban, hogy jelen esetben is ezzel álltunk szemben.

Ügyfelem elvégezte az átalakításokat. Mi lett a vége? Happy end! Nem sokkal a látogatásom után felhívott, és elmesélte, hogy áttervezték a gépet, elvégezték a módosításokat, és megszűnt a hiba. Hálás volt, amiért kimozdítottam őt a „csőlátásból”, és egy kis átgondolással hosszú távra megszabadult egy visszatérő tehertől.

Ha keverőgépek esetén laposhajtást használunk, nemcsak a homlokkerekes hajtóművekkel összevetve van egy nagy előny, hanem a kúpkerekes hajtóművekkel szemben is: a szerkezeti kialakításából eredően a homlokkerekes hajtás tengelye és a villanymotor tengelye egymással párhuzamosan helyezkednek el. Így a hajtás tömegéből eredő terhelés nem annyira aszimmetrikus, mint kúpkerekes hajtás esetén, ahol a motor tengelye merőleges a hajtott tengelyre, így félrehúz. Ez üzemelés közben hosszú távon egy kockázat, amit érdemes elkerülni. További előny a laposhajtás javára az, hogy a hatásfoka a kúpkerekeshez képest 3-5%-kal jobb. Az természetes, hogy – ahogy minden hajtómű esetében – ennek a telepítésénél is precízen kell eljárni. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy vegyük nagyon szigorúan a gyártó által előírt karbantartási feladatokat, és ne feledkezzünk meg az éves olajcseréről sem!

Azt, hogy végül melyik megoldást választja, Önre bízom, kedves gépépítő kolléga, mert Ön ismeri a gépet, a rendelkezésre álló helyet. Ha dilemmája van, szívesen segítek Önnek is kimozdulni a „csőlátásból”! Tegyük együtt jobbá a Magyarországon gyártott gépeket!

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Szerdahelyi Ákost, a Chemplex Kft. tervezési osztályának vezetőjét.

Amilyen sok neve van, olyan sok mindenre jó a laposhajtás. Nevezik felfűzhető, esetleg lapos homlokkerekes hajtóműnek, eltolt tengelyű, vagy Z hajtásnak, de a lényeg, hogy egy megbízható, szélsőséges körülmények között is jól használható hajtástípusról beszélünk. Felépítéséről elmondható, hogy a be- és kihajtó tengelyek egymáshoz képest el vannak tolva, a fogaskerekek pedig egymás mellett helyezkednek el. A hajtóműben jól csatlakozó fogaskerékpárok helyezkednek el, kevesebb a hézag és a lötyögés, illetve kompakt kivitelű lehet az egész berendezés. Alkalmas szállítószalag és -csiga, keverőgép, daru, haladó hajtás, csörlő vagy csévélőberendezés meghajtására.

Keverőgépek esetében elsősorban akkor használjuk, ha a keverő a tartály tetején helyezkedik el, mert ekkor a keverőtengely közvetlenül a hajtóműben rögzülhet, így pontosabb tengelymegvezetés, jobb körkörösség érhető el, és csökken a jövőbeli meghibásodás lehetősége. Talán elmondható az is, hogy a kúpkerekes hajtóműveknél kedvezőbb áron szerezhetők be a laposhajtások. Elmondható, hogy a keverőgépek tervezőinél előtérbe kerül az a szempont, hogy minimalizált hajtással működjenek a berendezések, ami az energiafogyasztás csökkentését is elősegíti. A beszállító kiválasztásánál még mindig az egyik legfontosabb tényező az ár, de nagyon fontos a minőség és a megbízhatóság.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek