2020. augusztus 07., péntek, 06:00
Címkék: Chemplex hajtás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló motor
Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.
Biztosan olvastad előző cikkemet: akkortájt tépelődő hajtóműszakértőként tudtam csak hozzád szólni.
Az élet lassan visszatér. Azt nem írom, hogy a régi kerékvágásba, mert azt nem tudjuk. Mindenkit, aki termel, máshogy tett próbára 2020 tavasza. Segíteni szeretnék neked, hogy a következő váratlan helyzetben felkészültebb lehess, ezért megosztom veled az elmúlt időszak hajtástechnikai tapasztalatait.
A kritikus időszakban sokan hívtatok, hogy termeltek, van igény a termékeitekre, nem álltatok le, mentek előre, és a segítségemet kértétek. Ti ugyan nem álltatok le, de a gépeitek igen… És a veszélyhelyzet alatt nem tudtak előállni a szervizesek, idegenek nem léphettek a gyárak területére, egész gyártósorok álltak egyetlen meghibásodott alkatrész miatt.
A történetek közül azok az esetek ráztak meg a legjobban, amikor egyébként lehetett volna termelni, sőt még akár többet is, de a halogatott javítások, az elhalasztott szervizciklusok és az elmulasztott tartalékalkatrész-beszerzések megbosszulták magukat: a termelés elhúzódó leállással fenyegetett. Kicsit olyan volt ez, mint a hiánygazdaságban. Nem a hogyan számított, hanem a valahogy: „Lacikám, gyere már, és oldd meg valahogy!” Mindketten tudtuk, ha előrelátóbbak vagytok (vagy rászánjátok a pénzt egy alapos felmérésre), akkor most rendben lenne a rátok bízott üzem, és stabilan termelnétek.
Fel fog értékelődni/felértékelődött a stabil termelési kapacitás. Ezzel együtt a megbízható beszállítói háttér és a hozzáállás, ami a mulandó olcsóság helyett tartós értékteremtésre törekszik. Vedd meg a gépet Kínából, majd könyörögj egy kínainak, hogy jöjjön már megjavítani. Gondolom, te is szereted a vicceket… Reménykedhetsz abban is, hogy találsz majd egy hazai szervizest, aki a kínai cuccodat fogja a következő Covid alatt berhelni. A jó, magára valamit is adó szakember az olcsón beszerzett és kritikus időszakban leálló gépedet ilyen helyzetben lehet, hogy bottal se fogja megpiszkálni. Vagy a 40 éves rozsdás matuzsálemed, ami egyébként kiválóan működne, ha az elmúlt években szántál volna rá energiát (azaz időt, pénzt, figyelmet), hogy ápold, elvégezd rajta a szükséges karbantartásokat. Sokan sajnálják tartalék alkatrészekre a pénzt: „raktározzon a gyártó”, „raktározzon a hazai forgalmazó”. Jó vicc! Sokan gondolják ezt. Tudom, kényelmes.
Gondold át most, hogy mit tehetnél. Most mindenki megtapasztalta, hogy milyen az, ha egyik napról a másikra radikálisan változik meg minden. Ne halogasd megtenni azokat az intézkedéseket, amik ahhoz kellenek, hogy a következő leállást (mondják, nem az a kérdés, hogy lesz-e, hanem az, hogy mikor) te könnyebben vészeld át.
Egy hajtóműszakértő nem tanácsolhat mást: nézesd át a meglévő gépeidet. Olyan gépet vásárolj, aminek van szervize. Olyan szakembertől vásárolj, akit ismersz és akiben bízol. Ne alkudd le az árat a felére, mert nem fog hozzád kijönni senki a bajban. Méresd fel a meglévő gépeidet, hogy pontosan tudd, hogy milyen állapotban vannak. Szánj erőforrást arra, hogy a kritikus berendezések kritikus alkatrészeiből legyen tartalék a saját polcodon.
Tedd meg ezeket az óvintézkedéseket még időben, és építsd be a céged ritmusába azt, hogy évente újra és újra megcsinálod, mint a profik! Szánj erre kapacitást: időt, figyelmet, pénzt. „Van annak a pénznek helye máshol is” – gondolhatod most. Rendben, a te döntésed, én szóltam.
Ha egyetértesz velem, és segítség kell, tudod, hol találsz!
Kiss László
Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!
Kapcsolódó cikk:
Ajánlom magamat, és téged ki ajánl?
Szoktál kocsmázni a konkurenciáddal?
Vigyázz! Grillzombik a kert alatt!
Nem tudom, te hogy vagy vele, de én ritkán műtöm meg a vakbelemet
Ne vegyél hajtóművet, ne kérj hajtástechnikai tanácsot, mert le vagyok fagyva
Útvonalterv ezeröcsivel Moszkvába – és vissza
A hazai gépipar aknái – gépipari problémakutatás, 2019. november–december
Talán sosem gondoltál rá, de barátkozz csak a kifejezéssel: minden ilyen esetben lopsz!
Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?
Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító
Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!
Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!
Innováció, digitalizálás és munkabiztonság
Merj nagyot álmodni! – 2. rész
Merj nagyot álmodni! – 1. rész
Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort
Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket
Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések
Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!
Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?
Így vágd haza a géped – megszokásból!
Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!
Magyarországon minden gép működjön!
Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!
A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt
Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás
Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe
Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?
Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?
Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?
Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről
A kúpkerekesen nem fog ki semmi!
Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!
Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?