Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2016. október 06., csütörtök, 06:00

Címkék: célgépek csigahajtómű felvonó gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló

Új rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: Ön szerint is tévednek azok, akik azt állítják, a csigahajtóművek a kevésbé igényes alkalmazások hajtóművei? Célgépépítő partnereimtől gyakran hallom, hogy „Laci, én magas minőségű gépet építek, nekem nem jó a csigahajtómű”. A feladat jellegét megvizsgálva akár igazuk is lehet, ám van számos ellenpélda is! Vegyünk ezek közül sorra párat, néhány izgalmas gyakorlati példán keresztül (arra a későbbiekben még ki fogok térni, hogy milyen feladatokra érdemes inkább más hajtóművekkel kalkulálni).

Utazott már páternoszteren? Éjjel-nappal megy. Embereket szállít. Egyszerre sokat. Nem mondhatjuk rá, hogy „igénytelen alkalmazás”, sőt! Vagy vegyük a mozgólépcsőt, amit akár naponta többször is használunk. Kitalálja, hogy mi a közös ezekben a berendezésekben? Hát persze hogy a csigahajtómű! Mindkettő folyamatosan működik, alacsony haladási sebesség mellett. Az elvégzendő munkához jelentős fordulatszám-csökkentésre és óriási nyomatékra van szükség, miközben a csendes üzem magától értetődő, hogy a megbízhatóságról már ne is beszéljünk. Ezeket a követelményeket manapság is leginkább a csigahajtóművek tudják, ezért a felvonóiparban gyakran ma is a csigahajtóműhöz nyúlnak a tervezők (vannak ugyanakkor energiahatékonyabb megoldások is).

(Zárójelben jegyzem meg, hogy szerencsére páternoszteren napjainkban is utazhat Budapest patinás épületeinek némelyikében. A mozgólépcsőt pedig (mely az 1900-as Párizsi Világkiállításon debütált és hamar meghódította a világot) Budapesten a Corvin Áruházban lehetett először kipróbálni 1931-ben.)

Más, aránylag hétköznapi helyszíneken is több csiga bújik meg, mint gondolnánk. Igaz, hogy nem célgépépítői példa, de a legtöbb húros hangszer hangolókulcsa mini csigahajtómű (ugye, hogy erre eddig nem is gondolt?). Színházteremben ülve nem is észleljük, hogy a díszletek, világítástartók mennyit mozognak egy színdarabban. Ezeket, sőt még a színészeket is gyakran csigahajtóművekkel mozgatják. Csendesen, észrevétlenül.

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező kollégát is, jelen esetben Pápai Lászlót, a felvonókat, mozgólépcsőket és mozgójárdákat gyártó és karbantartó Otis Felvonó Kft. munkatársát.

Folyamatos működést igénylő alkalmazások esetén, főleg, ha kiemelt szempont az energiahatékonyság, manapság ritkán javasolt a csigahajtóművek használata. Már a 80-as, 90-es években rendelkezésre álltak a csigahajtóműveknél gazdaságosabb erőforrások. A felvonók hajtóműveként korábban jellemzően csigahajtóműveket használtak, de ma már ezen a területen is elterjedtek az elérhető áron beszerezhető magas nyomatékú, állandó mágneses motorok és frekvenciaszabályozók. A csigahajtóművek jellemző előnye a csendes működés, de az iparban napjainkra az energiahatékonyság került előtérbe, ami lekorlátozza azok felhasználási területét.

A Magyarországon üzembe helyezett első felvonó – amely a budai Királyi Várba került 1890-ben – szintén csigahajtóművet tartalmazott. Az általunk szerelt legrégebbi felvonóhajtómű szintén a XIX. századból származott, és szintén csigahajtómű volt, de időszerűvé vált annak modernebb típusra történő cseréje.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Nem kell mindig PLC!

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek