Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2016. augusztus 29., hétfő, 06:00

Címkék: célgépek csigahajtómű gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló színház

Új rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt? Természetesen kalapáccsal! Vagy menjünk át rajta úthengerrel, dobjuk le egy toronyház tetejéről – ezek mind remek ötletek! A tréfát félretéve, nézzünk néhány olyan példát, aminek célgépépítői műszaki tanulsága is van.

Vessen egy pillantást a képen látható beépítésre! Jól látszik, ahogy a kivitelező a két csapágy által fixen megfogott tengelyt egy csigahajtóművel hajtotta meg. A hajtóművet nyomatékkarral fogta meg, és biztos, ami biztos, az oldalát a tartószerkezetre csavarozta. Robusztus megoldás, nem bíz semmit a véletlenre. Ezek után a csigahajtómű mindösszesen néhány napig végezte a munkáját, majd tönkrement. Ön mire tippel, hol lehetett a hiba?

A rögzítés túlhatározottá tette a hajtást, így nem volt minek felvenni az üzemelés közben keletkezett rezgéseket, deformációkat, és a csigahajtás csapágyazása néhány tucat üzemóra után tönkrement. Az eset kiváló példa ahhoz, hogy megértsük: a megfelelő hajtómű kiválasztása csak az egyik szükséges feltétele a tökéletes célgépnek. Nagyon fontos kérdés, és feladatonként meglehetősen egyedi és eltérő a beépítés módja. Persze számos egyéb hibalehetőség kínálkozik a gyakorlatban, de ne rohanjunk előre!

Ilyen megoldásokkal gyakran találkozom, amikor túlhatározottá teszik a hajtóművet. Ennek az ügyfelemnek azt javasoltam, hogy egyszerűen húzza fel a hajtást a hajtott tengelyre, majd elfordulás elleni biztosítékként használjon nyomatékkart, és szüntesse meg a gépvázhoz való rögzítést. Néhány nappal ezután felhívtam, és örömmel újságolta, hogy a hajtómű tökéletesen üzemel.

Nézzünk egy másik példát: partnerünk aprítéktüzelésű kazánjának táplálásához szintén csigahajtóművet alkalmazott. Megfelelő volt a kiválasztás, jó volt a felfogatás, mégis meghibásodott a hajtómű. Rövid időn belül már a második pótlást rendelte meg tőlem. Arra kértem, engedje meg, hogy alaposan megvizsgáljam a hajtómű beépítési körülményeit. A helyszínen fény derült egy figyelmen kívül hagyott, jelentéktelennek tűnő információra: a kazán felhasználója nem tudta biztosítani a csigába vezetett apríték egyenletes minőségét. A beadagolt anyag hol száraz volt, hol nedves, és néha még az is előfordult, hogy túl nagy méretű darabok keveredtek a csigára. Ezek a minőségváltozások a hajtásnak nem várt, lökésszerű terheléseket okoztak. Az világos volt, hogy az apríték minőségét nem tudjuk meghatározni, ezért a hajtómű károsodását kellett megakadályozni.

Rozsdás hajtómű

Ügyfelemnek azt javasoltam, hogy építsen be nyomatékhatárolós csigahajtóművet, és lássa el azt mechanikai védelemmel (több egyenértékű megoldás létezik). Ezzel a megoldással túlterhelés esetén elforog, és nem károsodik a hajtómű. A nyomatékhatároló működését érzékeltük, és az érzékelő aktiválódásakor megszüntettük az elektromos motor tápellátását.

Összességében minden célgépben nagyon fontos szerepe van a hajtásoknak. Ezek adják a gépek szívét, évtizedeken át. Minden részlet fontos a tervezőasztaltól a beüzemelésen át a karbantartásig. Törekedjen arra, hogy személyesen járja be a terepet tervezés előtt, ismerje meg az üzemelési körülményeket. Csak ezt követően válasszon megfelelő méretű hajtóművet. Legyen különös tekintettel a beépítésre, és ugyan nem géptervezői feladat, de hívja fel a figyelmet a karbantartás fontosságára. Láttam már földdel teli vagy oldószeres mosás miatt berozsdásodott belsejű hajtóműveket. Minden részlet fontos.

Számos tapasztalt célgéptervezővel dolgozom, akik közül azok a sikeresebbek, akik felismerik, amikor tudásuk határához érnek, és mernek segítséget kérni. Arra buzdítok mindenkit, hogy használja a környezetében lévő hajtástechnikai tudáscentrumokat, hiszen így tudunk közösen, napról napra sikeresebbek lenni. Jómagam is állok szíves rendelkezésére! A Chemplexnél megtalál.

Túlhatározott csigahajtás

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalatú célgépépítő kollégát is, jelen esetben a Színpad- és Emelőgéptechnika Kft.-nek tervezési munkákat végző Moharos Sándort, az Óbudai Egyetem tanársegédjét.

A tervezési munka során választjuk ki és építjük be a hajtóműveket, hiszen a berendezéseket mi gyártjuk le, és üzemeltetjük is azokat. A Chemplex Kft.-vel vágtunk bele abba, hogy a hajtóműveket az Óbudai Egyetemen is elkezdtük tanulmányozni. Jelenleg kisméretű, 0,37–1 kW teljesítmény közötti tönkrement csigahajtóműveket vizsgálunk, aminek során arra keresünk magyarázatot, hogy mi lehetett a meghibásodás oka. Jellemző, hogy a hajtóművek kis üzemtényezővel kerülnek beépítésre, és ilyenkor fennáll a túlterhelés veszélye, ez tehát a leállások egyik fő oka. A vizsgálatok fő célja, hogy a tapasztalatok később a tananyagba is beépüljenek.

Speciális területen dolgozunk, az ügyfeleink tehát egyáltalán nem kompetensek a hajtástechnikában. A színpadtechnika terén nagyon fontos a zajhatás, ezért jellemzően csigahajtóműveket építünk be. A tervezési munka során három hajtóműgyártóval működtünk együtt, és mivel a kiválasztásnál a minőség mellett az ár is jelentős szempont, a Chemplex Kft. mellett tettük le a voksot. A hajtóműtípus kiválasztásánál azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a technika és a beszállító megbízhatóságát sem. Nem állandó üzemű hajtóművekkel dolgozunk, és mivel az általunk beépített berendezések esetében az indítási gyakoriság és az üzemóra is alacsonyabb, mint az általános ipari felhasználásokban, ezért dolgozhatunk kicsit kisebb üzemtényezők mellett is.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Nem kell mindig PLC!

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek