Fenntarthatóság a logisztikában

A felelős és méltányos logisztika beépítésével a profit együtt nő a fenntarthatósággal, mely hosszú távon versenyelőnyt jelent.

2016. január 07., csütörtök, 17:00

Címkék: DHL Express fenntarthatóság légi szállítmányozás logisztika tanulmány Üveges Zoltán

2015 novemberében megjelent egy logisztikai tanulmány, mely a legfrissebb logisztikai trendeket mutatja be a fenntarthatóságra és a környezetbarát logisztikai megoldásokra fókuszálva . A tanulmány legfontosabb megállapításairól Üveges Zoltán, a DHL Express üzletfejlesztési vezetője beszélt a TechMonitornak.

TechMonitor: Melyek azok a trendek, melyek alapvetően megváltoztatják a logisztikai működést a jövőben?

Üveges Zoltán: A jövő logisztikai trendjeinek előrezgéseit már ma is érezhetjük. Elsősorban a demográfiai tényezők, az urbanizáció, a fogyasztói társadalom fejlődése és a fogyasztási szokások változása, valamint az e-kereskedelem fejlődése, a „dolgok internete” vagy a többcsatornás üzleti modellek terjedése azok a trendek, melyek jelentős hatással vannak a logisztikai folyamatokra is. A globalizációnak köszönhetően a nagyvállalatok terjeszkedésével ökológiai lábnyomuk is folyamatosan nő. Ugyan a távolság többé nem jelenthet akadályt a globális vállalatoknak, a profitabilitás növelése mellett a fenntarthatóságra is törekedniük kell a klímaváltozás megfékezésére. A kérdés stratégiai fontosságú a logisztikai iparágban, hiszen a szállítmányozási és logisztikai ágazatból származik a globális üvegházhatású gázok 14% százaléka, ugyanakkor az áruszállítás és a raktározás terén keletkező klímakárosító szén-dioxid kibocsátás és káros környezeti hatások számos eszközzel csökkenthetőek – megoldást kínálhat az optimális szállítási útvonalak használata, az energiahatékony raktárházak kialakítása vagy a megfelelő környezetvédelmi besorolású járművek beszerzése.

A novemberben megjelent trend riport bemutatja a legjobb vállalati gyakorlatokat, és összesen 15 lehetséges megoldást vázol fel a felelős és fair logisztikai működés 3 főbb területén: körforgásos gazdaság, tisztességes hozzáférhetőség valamint fair gyártás és kereskedelem.

Ezek közül kiemelném az úgynevezett csomagolás-mentes koncepciót, melynek segítségével a nullára lehetne csökkenteni az online megrendelések esetében a csomagolás során keletkező hulladékot, hiszen újrahasznosított konténerekben, csomagolás mentesen kerülnének kiszállításra a megrendelt termékek. Az újrahasznosított, innovatív eljárással készült csomagolóanyagok mellett ez jelentős lépés lenne a környezet védelme érdekében.

További újdonságot jelentenének az olyan, flexibilis terekkel rendelkezdő gépjárművek, melyek nem csak csomagszállításra, hanem újrahasznosítani kívánt anyagok szállítására is alkalmasak. Így egy adott útvonal több irányba is működhetne, és sokkal kevesebb lenne az üresen közlekedő, szállítmányt nem kezelő fuvar.

Szintén jó megoldást kínál a 4PL program, mely egy összekötő platformként szolgál a hatékonyabb koordinációhoz és újrahasznosításhoz, valamint az oyan csomagfelvevő és elosztó központok, melyek egyben a szelekciós és újrahasznosítási folyamatok ellátására is alkalmasak.

Van-e konkrét felmérés arra vonatkozóan, hogy 20 év alatt hogyan változott a logisztika környezetterhelése? Mennyivel emelkedett világszerte a szállítmányozás volumene és hogyan változott egy tonna áru a gyártól a végfelhasználóig történő eljuttatásának CO2-terhelése?

Ilyen jellegű összetett felmérés nem készült a teljes iparágra vonatkozóan, azonban kialakítottunk egy olyan interaktív felületet, ahol az egyének és a vállalatok ki tudják számolni a saját CO2 lábnyomukat adott területeken, majd összehasonlíthatják a világ számos országának valós adataival. Egy példán keresztül bemutatva: megadjuk a szállítás módját majd az átlagos fogyasztást, illetve a megtett kilométereket, végül pedig a kalkulátor segítségével kiszámoljuk a CO2 lábnyomunkat egy évre vetítve.

Másrészt a cégcsoporton belüli eredményeinket is folyamatosan mérjük minden területen, hogy ez alapján megtehessük a szükséges intézkedéseket. A főbb eredményeket és adatokat figyelemmel lehet követni weboldalunkon is a különböző területekre vonatkozóan. Elmondható, hogy 3 olyan főbb területre fókuszálunk, ahol jelentősen csökkenthetjük a saját CO2 lábnyomunkat: a saját flottánk korszerűsítése, épületeink fejlesztése és optimalizálása valamint a célzott környezetvédelmi projektekben való részvétel. Két főbb eszközünk pedig a felhasznált energia folyamatos csökkentése és az alternatív energiaforrások bevezetése.

Hogyan használják fel a tanulmányt a jövőben?

A kérdés stratégiai fontosságú a vállalatcsoportnál és a hosszú távú megoldásokban hiszünk, így következő lépésként a lehetséges pontok alapján a egy megvalósíthatósági tanulmányt tervezünk elkészíteni. Saját magunkra vonatkoztatva is hosszú távú elkötelezettségünket szeretnénk bizonyítani. A DHL cégcsoport a piacon elsőként fogalmazott meg konkrét, a CO2 kibocsátás csökkentését célzó lépéseket. A cégcsoport 2015-ös stratégiája keretében CO2 kibocsátását a 2007. évi szinthez képest 30%-kal csökkenti 2020-ig alvállalkozóinak bevonásával. Az eddigi eredményekkel kapcsolatban elmondható, hogy összvállalati szinten 2014-ig 23%-kal javítottuk CO2 hatékonyságát 2007-hez képest, és az eltelt 7 év alatt több mint 19 millió tonnával csökkent a CO2 kibocsátása.  A vállalat által használt elektromosság több mint 60%-a már olyan megújuló energiaforrásokból származik, mint a szél-, víz- vagy napenergia.

A logisztikai szolgáltatók milyen szerepet vállalhatnak abban, hogy felelősebb és zöldebb működésre ösztönözzék iparági partnereiket?

A vásárlók részéről jelentősen megnőtt az igény a felelős és fair termékek iránt, elkötelezettségük az ilyen termékeket szolgáltatók, gyártók és forgalmazók iránt korábban soha nem látott méreteket ölt. A Bonni Egyetem idén nyáron publikált kutatása is alátámasztja, hogy a vásárlók 30%-a hajlandó magasabb árat fizetni az un. fair trade termékekért, másrészről, ha etikátlan magatartást tapasztalnak egy vállalat részéről, akkor többségük elfordul az adott terméktől, vagy vállalattól.

A logisztikai szolgáltatók világméretű logisztikai hálózatuknak, globális elérésüknek és áttekintésüknek köszönhetően egyrészt egyéni, ügyfél-specifikus tanácsadást nyújthatnak a teljes ellátási láncra vonatkozóan partnereik ökológia lábnyomának csökkentése érdekében, másrészt zöld megoldásokat kínálhatnak számukra. Ezáltal segíthetnek zöldebbé válni, hogy ügyfeleik számára még vonzóbbá váljanak.

Üveges Zoltán, a DHL Express üzletfejlesztési vezetője

A DHL Express hogyan alkalmazza ezen jó gyakorlatokat? Milyen intézkedéseket vagy programokat vezetett be szervezeten belül?

A vállalat és a munkavállalók részéről a környezetbarát működés érdekében indított projekteket az úgynevezett GoGreen program fogja össze, melyben természetesen a magyarországi DHL Express is részt vesz. Saját céljaink megvalósítása érdekében az idei évben új vállalati autókat vásároltunk, melyeknek köszönhetően jelentősen csökkent a szén-dioxid kibocsátás. Telephelyünkön bevezettük a teljes körű szelektív hulladékgyűjtést, melynek hatására számottevően csökkent a kommunális hulladék mennyisége. Ezen kívül az általunk használt csomagolóanyagok újrahasznosított papírból készülnek, nyomtatott anyagaink esetében előnyben részesítjük a minősített termékeket, melyek megfelelnek a környezettudatos és társadalmilag felelős gyártás feltételeinek.

Milyen megoldásokat tudnak nyújtani partnereik részére?

Ügyfélre szabott megoldásokat és szolgáltatásokat kínálunk ügyfeleink részére a CO2 kibocsátás pontos mérésére és csökkentésére. Az alapszolgáltatás igénybe vételekor az ügyfelek súly alapon meghatározott díjat fizetnek küldeményeik után.  A bevételekből olyan minősített globális környezetvédelmi projekteket szervezünk és támogatunk, amelyek semlegesítik a szállítások során kibocsátott CO2 mennyiséget. Ilyen például a szélerőművek telepítése Nicaragua-ban, vagy a tűzhely telepítési projekt Lesotho-ban. A CO2 semlegesítését független külső cég ellenőrzi és tanúsítja, valamint okiratot állít ki az adott évben elért CO2 lábnyom csökkentésről. Emellett két kiegészítő szolgáltatásunk van, melyek közül az egyik egy részletes, célországok, szállítási módok vagy partnerkódok szerint lebontható időszakos jelentés, a másik pedig egy átfogó riport, amely megmutatja mekkora volt a teljes kibocsátás, és az hogyan oszlik meg a különböző szállítási módok között.

Melyek azok a trendek, melyek hazai bevezetése elképzelhető a közeljövőben és mik a DHL Express jövő éves tervei a fenntarthatóságra vonatkozóan?

Helyi szinten az alternatív energiák felhasználása (pl.: napenergia, szélenergia), a flották korszerűsítése, hosszabb távon pedig az alternatív hajtású járművek bevezetése várható. Bár a létesítmény tervei nem véglegesek, de új telephelyünk kialakítása a legmodernebb technológiák segítségével történik – a fűtés-hűtéstől, a világításon át a küldeménykezelésig - minden területen. Ezzel pedig elsősorban a küldemények feldolgozásához kapcsolódóan számítunk a hatékonyság javulására és a CO2 lábnyom jelentős csökkentésére. Továbbá terveink között szerepel az ISO 50001 szabvány alapján bevezetett energiairányítási rendszer létrehozása, melynek célja az energiaköltségeknek, az üvegházhatású gázok kibocsátásának és az egyéb kapcsolódó környezeti hatásoknak a csökkentése. Az ezzel kapcsolatos munka 2016 első negyedévében indul.

Bővebb információ:

http://www.dhl.com/content/dam/downloads/g0/about_us/logistics_insights/dhl_trendreport_fairresp.pdf

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek