Bezzegelek egy kicsit. Amúgy kockás füzeted van legalább?

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2019. szeptember 02., hétfő, 06:00

Címkék: Chemplex hajtás hajtásrendszer hajtástechnika hajtástechnológia hajtómű villamos hajtás

Népszerű rovatunkban az ország legismertebb hajtástechnikai szakértője, Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Ezt a cikket kizárólag akkor olvasd el, ha legalább akkora hardcore arc vagy gépgyártásban, vagy gép üzemeltetésében, mint amilyen elszánt én vagyok, ha hajtástechnikáról van szó. Ha tökmindegy, hogy hogyan kerül bele egy gépelem a gépedbe, csak kattogjon, akkor bele se kezdj, lapozz tovább!

A hetekben építettünk be egy elég bika szervohajtást. 12 hétbe telt, amíg beérkezett maga az eszköz, mert a gyártónál is nehézkes elérni ezt a méretet. Mivel nem egy hiba kiváltása miatt kellett, hanem egy gyártógép átalakításához, kapacitásbővítéshez – még éppen belefért a szállítási idő az ügyfelem terveibe. Amikor a hajtásrendszer minden eleme együtt volt, összeszereltük. A csomag impozáns lett.

 

Csak hogy lásd, milyen egy teljes műszaki specifikáció kilistázva:

  • 1db H143U 86,43 B3 PAM200B5 talpas homlokkerekes hajtómű
  • 90 mm-es tömör tengely, i=86,43 n2=16,2 ford/perc M2névl=8000Nm, megengedett max. nyomaték indításkor 12.000Nm (1-2 másodpercre)

vízszintes beépítés, Dm=55mm, összeépítve Delta 15kW-os 1500 rpm szervomotorral:

  • 1db ASD-A2R-1F43-M Szervo vezérlő 15kW, 3 x 400V AC ASDA-A2R
  • 1db ECMA-L1221FRS Szervo motor: 400V, 15kW, 20 bit, 55mm-es tengely
  • 1db ASD-CAEN1000 Enkóder csatlakozó
  • 1db ASD-CAPW4000 Szervo hajtás motor csatlakozó (11-15kW)
  • 1db ASD-CNSC0050 Szervo hajtás I/O csatlakozó
  • 4db BR1K0W050 Fékellenállás 1000W, 50 Ohm

Ez így teljesen komplett, konkrétan semmi dolgod nincs ezen túl, akinek értenie kell, az érti, hogy mit szeretnél. Mondjuk gyártani kellett hozzá egy átalakító peremet. 

Sokszor mondtam már, hogy műhelyünkben mindent letesztelünk átadás előtt, és ez az alaposság nagyon sokszor meg is térül. Ahogy máskor, most is „csak” kicsomagoltuk a hajtást a helyszínen, áram alá helyeztük, és már működött is. Gondolhatod mennyire örült a megrendelő. Ő maga mondta, hogy volt, aki 3 héttel hamarabb tudott volna szállítani, de nem volt biztos abban, hogy pontosan tudja, hogy mit… Elégedettségét látva, tudtam, hogy már nem bánta a kicsit hosszabb várakozási időt.

Gyakran mégsem annyira sürgős, mint gondoljuk: a biztosabb, jobb megoldásra érdemes egy kicsit várni. Hiszen az a cél, hogy a legjobbat hozd ki a gépedből! Mit is jelent valójában 3 hét különbség, amikor nem a termeléskiesésen, hanem az optimális megoldás megtalálásán van a fókusz? Elárulom: nem sokat…

Nézzük meg, hogy mi az, ami célravezető!

1. Legyen szakértőd

Képzeld el, hogy nekem is van: egy példaképem a gyerekkoromból.

Ha egy kicsit kutatsz az emlékeidben, biztosan ismerős a jelenség. Akkor minden termelőüzemnek volt egy „lacibácsija”. A bányának, a tejiparnak, a fűrészüzemnek… Az én Laci bácsim édesapám munkahelyén dolgozott. Nem értettem pontosan, mit csinál, de azt láttam, hogy nagyon fontos ember. Ha egy géppel baj volt, fel-alá szaladgált mindenki, hogy „hol van Laci bácsi”. Az öreg előballagott, megállt a meghibásodott gép mellett, kicsit vakarta a fejét, vizsgálódott, kivette a köpenye zsebéből a kockás matekfüzetet, fellapozta, majd újra eltűnt a műhelyben. Amikor visszatért a kezében pár vasdarabbal és egy szerszámos kufferral, nekiállt csavarokat húzgálni, és nemsokára új lendülettel kattogott a gép. Arról, hogy mi volt a matekfüzetben és mi volt Laci bácsi titka, fogalmam sem volt. Ma már persze tudom: rengeteg tapasztalat!

2. Ki legyen a szakértőd?

Az, akiben megbízol. Legyen elérhető, specifikálja ki, paraméterezze fel, mondja meg, hogy az úgy biztosan jó lesz-e. És ami nagyon fontos: legyen valódi tapasztalata terepen is. Azt tanácsolom, hogy a szakértőd mellett tarts ki, ha teheted. (Tudom, vannak helyzetek, amikor meg van kötve az ember keze.) És ne feltétlen a legolcsóbb vagy a leggyorsabb alternatívát keresd. Ha jól választasz, a szakértőd meg fogja szolgálni a bizalmat.

3. Miért lenne szükséged hajtástechnikai szakértőre?

Képzeld el azt a fájdalmas helyzetet, amikor megjön a vas, ott állnak a kollégáid, kezdik a szereléssel, majd folytatják a beállítással, és tovább a finomhangolással járó macerával. Ha az eredmény jó – mert olyan is van –, akkor indul a termelés. Ha mégsem, akkor pedig kezdheted hívogatni a szakit, aki nem fogja szívügyének tekinteni a dolgot, hiszen nem a kapcsolatotokra koncentrál, ahogy végül is te sem. Nem a munkakapcsolat lesz fontos, hanem a zseb. És ez nagy különbség.

4. És ha nem?

Akkor nem. Akkor ne vedd körbe magad az életed fontos területein megbízható, téged is megbecsülő szakemberekkel. Ne a legjobb fogorvost válaszd, ne a jó szakácstól rendelj ételt. Gondolom, az autódat se megbízható szerelőhöz hordod, és a konyhabútorodat is megcsinálhatja akárki.

Az életben az a szép, hogy mindenki másként működik. Nekem ez a recept vált be. Szeretek a kiválókkal dolgozni, mert őket is az hajtja, ami engem, hogy egyre többet tudjanak adni. Ha akarod, akkor akár neked. Más: Most a nyáré, a pihenésé lesz a főszerep. Bízom abban, hogy úgy mész el nyaralni, hogy átnézetted a gépeidet, és tudod, hogy a távolléted alatt is biztonságosan megy majd a termelés. Így fogsz nyugodtan pihenni.

Barátsággal:

Kiss László

Azért, hogy Magyarországon minden gép működjön, de főképpen a tiéd!

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Ha fordítva ülsz a lovon, az ág sem csaphat pofán. Avagy hogyan lehetsz etikus beszállító

Tudod, mi a menő? Megmondom neked: az, ha célgépépítő vagy, és nem húzol szerelőnadrágot!

Építs pöpecül működő gépeket, és formáld az ipart!

Élvezed, amit csinálsz?

Innováció, digitalizálás és munkabiztonság

Merj nagyot álmodni! – 2. rész

Merj nagyot álmodni! – 1. rész

Megspórolok neked egy telefont. Ja, nem! Egy villanymotort

Lesz belőle masina?…avagy hogyan ne trollkodjunk szét egy ipartörténeti remeket

Kényelem az iparban: vezeték nélküli vezérlések

Te mire teszed a tétet?

Szívesen lapátolsz? Persze, de inkább hajóban!

Hajtóműves villanymotor: kompakt vagy moduláris kivitel, és miért?

Így vágd haza a géped – megszokásból!

Keresse ki a csillagjegyét, és olvassa el a tanácsomat Önnek!

Magyarországon minden gép működjön!

Legyen résen, mert most teljesen összezavarom!

Mennyi egy házi macska átlagéletkora?... avagy két lépés, ami meghosszabbítja a homlokkerekes hajtómű élettartamát

A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek