A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2016. november 30., szerda, 19:09

Címkék: célgépek gépgyártás hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló kúpkerekes hajtómű Vesz-Mont 2000 Kft

Új rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

Kiss László: A sorozat előző részében arra buzdítottam a célgéptervező kollégákat, hogy bátran használják a kúpkerekes hajtásokat. Nézzük meg, hogy mi mindenre kell odafigyelnünk, hogy elkerüljünk néhány tipikus hibát vagy meghibásodást.

Az első dilemma: alumínium vagy öntöttvas legyen a ház? Kevésbé kiterhelt alkalmazásoknál, 30-as kihajtó tengelyátmérő alatt nyugodtan használjunk alumíniumházas hajtást. Kiterheltebb helyeken (pl. zúzógépek, lemezollók), vagy ha az üzemeltetés körül bizonytalanságok vannak, és biztosra szeretnénk menni, akkor vegyük meg az öntöttvas házasat. Kicsit drágább, de nyugodtan fogunk aludni.

Jól terhelhető = kevesebb hangsúlyt kell fordítani a részletekre? Ez tévedés! Egy ügyfelem lánchajtással hajtott meg egy síneken mozgó 1,5 tonnás kocsit, ami 20 másodpercenként irányt váltott. A lánchajtást meghajtó kúpkerekes hajtómű méretezése jó volt, a hajtómű kihajtótengelye azonban sorozatban eltört. A szakértői vizsgálat során mindjárt 3 hibát is találtam: az indítás-megállítás nem volt szabályozott, a lánckereket a hajtómű tengelyének végére ültették, és a láncot túlfeszítették, ami jelentős radiális többletterhelést adott a tengelynek. Hagytam, hogy javaslataim közül maguk válasszák ki a megnyugtató megoldást: egy jelentősen túlméretezett hajtással megoldódhat a tengelytörés problémája, mégis egy műszakilag kifinomultabb megoldás felé tereltem őket. Beépítettünk egy lágyindítót, egy féket, egy láncfeszítőt, és helyes pozícióba állítottuk a lánchajtás kerekeit. Ebből is látszik, hogy akkor is oda kell figyelni a részletekre, ha a hajtómű jól terhelhető és kiváló minőségű. Gondos tervezéssel meg lehetett volna spórolni az átalakítás költségeit.

A kúpkerekes hajtásoknál a meghibásodások kb. 2/3-ában a fogak károsodnak. A csigahajtás esetében a kopásra, a kúpkerekes hajtóműveknél a fogtörésre kell figyelni. Ennek a veszélynek leginkább a magasabb fordulatú, motoroldali fogazat van kitéve. A legtöbb ilyen sérülést nem várt esemény okozza, az esetek nagy részében tökéletes hajtásválasztás és -beépítés mellett. Gumiőrlő berendezés hajtásához 70 mm-es tömör tengelyű kúpkerekes, 5,5 kW-os hajtóműves motor került beépítésre „ez majd biztos mindent elbír” vevői elgondolással. A betápláló garatnál azonban hiányzott a megfelelő védelem a nem gumialapú tárgyak kiszűrésére. Egy 80 kg-os acél síndarab került a hajtott gépbe, ami üzemelés közben megakasztotta a hajtott tengelyt, és a hajtómű a bemenőfokozati fogaskerekeit ledarálta. Az ilyen helyzetekre fel lehet és fel is kell készíteni a rendszert, akár egy egyszerűbb, de célravezető törőcsapos megoldással, vagy kifinomultabb műszaki megoldásként nyomatékhatároló alkalmazásával. Higgyünk a tapasztalt célgépépítőknek; ha nem küszöbölünk ki egy veszélyforrást, akkor a nem várt esemény be is következik. Legyünk tehát előrelátók!

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező célgépépítő kollégát is, jelen esetben Ráskai Bélát, a Vesz-Mont Kft. mérnökségvezetőjét.

A legtöbb partnerünk az autóiparban tevékenykedik, akik számára az egyedi szerelőcelláktól a komplett gyártósorokig minden létező megoldástípust terveztünk és építettünk már. A komplex rendszerek rengeteg alkatrészt tartalmaznak, és mindig a feladat dönti el, hogy milyen hajtástechnikai rendszert használjunk. Kúpkerekes hajtást mi ritkábban építünk be a célgépeinkbe, de ha például szöghajtásba kell átvinni egy tengely forgását, akkor adja magát a hajtástípus választása. A követelményfüzet sok esetben meghatározza, hogy mely beszállítók közül választhatunk. Számunkra fontos, hogy ismert, bevált és biztonságos terméket építsünk be. Új rendszer mellett szólhat azonban, ha olyan műszaki tartalmat hordoz, amivel technológiai előrelépés érhető el.

Rendszerint két-három ajánlatot kérünk be egy-egy adott feladatra. A beszállító oldaláról elengedhetetlen, hogy megfelelő támogató csapatot biztosítson számunkra. Rendelkezzen átfogó kínálattal, biztosítson versenyképes árszabást és rövid szállítási határidőket – számunkra itt a négy hét számít elvárásnak. Fontos az alkatrész-utánpótlás is, de ez jellemzően nem minket, hanem a vevőinket érinti. Új – és számunkra kiemelt fontosságú – kritérium az ipar 4.0 koncepciónak való megfelelőség. Úttörők szeretnénk lenni abból a szempontból, hogy a legújabb technológiákat ajánljuk az ügyfeleinknek, ezért magunk hívjuk fel az ügyfeleink figyelmét a digitalizálás előnyeire, és készítünk is ipar 4.0-kompatibilis gépeket.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Nem kell mindig PLC!

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek