A fesztivál legjobb nője… avagy hogyan csípjük meg a bálkirálynőt

Kérdezzen a TechMonitor szakértőjétől!

2017. október 04., szerda, 21:42

Címkék: Chemplex csigahajtómű hajtásrendszer hajtástechnika kiss lászló motor

Közkedvelt rovatunkban a hajtástechnikai rendszerek tervezésében kis híján 20 éves tapasztalattal rendelkező Kiss László jelentkezik hónapról hónapra izgalmas kérdésekkel és válaszokkal a szakterületéről, trendekről, újdonságokról vagy éppen nem hétköznapi hajtástechnikai megoldásokról.

A hajtóműkínálat széles. A megfelelő hajtás kiválasztása nagyjából olyan, mintha a hozzánk leginkább illő hölgyet szeretnénk kikapni a tömegből. Amíg tapasztalatlanok vagyunk, csak a külcsínre megyünk. Aztán vagy jó lesz a választás, vagy nem (tudjuk, egy darabig biztosan jó). Később azonban, ahogy gyűlnek az élet- (és szakmai) tapasztalatok, úgy jövünk rá, hogy először magunkat kell jobban megismerni, aztán jöhet a tudatos vadászat. Mi köze ennek a hajtásokhoz? Az, hogy a megfelelő hajtás kiválasztásához legalább annyi tapasztalat kell, mint a sikeres csajozáshoz, a tapasztalatot pedig sokszor fájdalmas kudarcok árán szerzi meg az ember. Ha én vagyok Brad Pitt, akkor mindig könnyű elvinni a bálkirálynőt. De ha véletlenül szerényebbek az adottságaim, akkor vagy mindig egyedül megyek haza, vagy stratégiát váltok. Lefordítom: egy drága és túlméretezett hajtásláncválasztással jó lesz a gépem, de később, ha megjönnek a felismerések, a hisztis ügyfeleket is nekem kell majd kezelnem. Végre kiderült, hogy párkapcsolati tanácsadáshoz is jól értek. Már nehéz volt magamban tartani.

A bálkirálynő jelen esetben a homlokkerekes hajtómű. Vágyhatok rá, meg is szerezhetem. De a legjobb, ha csak akkor, ha már biztos, hogy ő kell. Végül is, átlagos külsővel is összejöhet néha. Ajánlom a Szépség és a szörnyeteget – jó kis film. Nézzük meg tehát, hogy mikor nem érhetjük be kevesebbel. A megfelelő homlokkerekes kiválasztása ugyanis nagyjából olyan, mint komoly tervekkel csajozni.

Először is tisztázzuk, hogy mitől más a homlokkerekes. A kihajtótengelye párhuzamos a motor tengelyéhez viszonyítva, ebből eredően azokba a gépekbe célszerű leginkább beépíteni, ahol a meghajtott tengely vonalában, vagy azzal párhuzamosan áll rendelkezésre hely a hajtómű számára. Ez a kompatibilitás. Ha ez megvan, még akkor is sok adat, fondorlat és praktika kell, hogy a megfelelőt hozzuk lázba.

A rendelkezésre álló hely meghatározza a hajtóművet és az általa forgatott tengelyt összekötő hajtáselemeket is. Egytengelyű elrendezésről beszélünk, tehát leggyakrabban valamilyen tengelykapcsoló (pl. csillagelemes, gumidugós, héjas stb.) a következő elem a hajtásláncban. Tehát a hajtómű kiválasztása után tovább kell lépni, és a következő elemet is ugyanilyen körültekintően kell megválasztani. Olyan ez, mint amikor az ékszerboltban gyűrűt válogatunk a bálkirálynőnek. Ha nem a megfelelő bálkirálynőt vittük magunkkal, akkor nagyon könnyű melléfogni.

Talpas homlokkerekes hajtómű

Az iparban általánosan elterjedt egyenes elrendezésű homlok-fogaskerekes hajtások között van olyan sokoldalú készülék, amely talpas és/vagy peremes házkialakítással érhető el, attól függően, hogy a meghajtott gépegységre melyik felfogatás célszerűbb. A felfogatási kritériumokon túl találkoztam már azzal a felhasználói igénnyel, hogy „a kiváló minőségű célgépbe csak öntöttvas házas homlokkerekes hajtóművet építhetek be”. Véleményem szerint nem a ház öntöttvas vagy alumínium kivitele minősíti a berendezést, hanem a felhasználás jellege lesz meghatározó. Mindenkinek van olyan haverja, aki mindig a nehézbombázókra hajt. Rendben is van, azonban a mérnöki gyakorlatban érdemes ennél több paramétert számításba venni, és nem ragaszkodni ennyire a paradigmáinkhoz.

De bármennyire körültekintőek vagyunk, még mindig belecsúszhatunk valami durvába. Ezért is legyen a választásunk a maga nemében megfontolt és tudatos, ne mulasszuk el azt sem megnézni, hogy a teljes élettartam során mennyibe kerül majd eltartani a „kicsikét”. A gépgyártók az ár és a kis tömeg miatt sokszor csigahajtóműveket alkalmaznak. Ebbe olcsó befektetni, de vegyük figyelembe, hogy például egy aluházas homlokkerekes hajtómű az alacsony tömeg és a magas (95-97%) hatásfok miatt kedvező üzemeltetést tesz lehetővé. Azaz a csigákhoz képest akár 30-40%-kal kevesebb elektromos energiát igényelnek, ami folyamatos üzemben, évi 300-350 napot tekintve jelentős megtakarítás. Az energiahatékonyságra világszerte nagy hangsúlyt fektetnek, tekintsük ezt magunk felé mi is alapelvárásnak. Ráadásul ha gépgyártóként energiatakarékosabb berendezéssel kívánunk jelen lenni, az hosszú távon előnyt jelent.

Peremes homlokkerekes hajtómű

Összegezzük tehát: nem kell mindig a bálkirálynőre menni. Ha azonban más nem felel meg, akkor legalább válasszunk megfelelő bálkirálynőt, és vegyük számba a hosszú távú igényeket is. Ha beruháztunk egy gépbe, azzal sok évre kötöttük össze az életünket. Legyünk tehát igényesek!

Most már mindent ért, menjen célirányosan a tutira…

Sorozatunk hagyományának megfelelően megszólaltatunk egy nagy tapasztalattal rendelkező gépépítő kollégát is, jelen esetben Gál Jánost, az KőrösPack Kft. ügyvezető igazgatóját.

Hét éve vezetem a csomagoló- és anyagszállító gépeket fejlesztő és gyártó családi vállalkozásunkat. A csomagolásnak azon szegmensével foglalkozunk, amikor a rakomány a raklap közelébe ér, tehát a dobozt vagy hordót raklapra kell tenni, és ott rögzíteni. A palettázórendszerek számítanak tehát az egyik fő termékvonalunknak, ennek megfelelően a hagyományos megoldásokon felül robotos rendszereket is gyártunk.

Ügyfeleink jellemzően nem definiálják a géphez igényelt hajtástechnikát. Amennyiben van preferált beszállítójuk, akkor ahhoz alkalmazkodunk, de mi viszonylag szűk beszállítói körrel dolgozunk együtt, amelyek ár/érték arányban és minőségben megfelelő szintet képviselnek. Nagyon fontos ezenkívül, hogy a beszállító megfelelő raktárkészlettel rendelkezzen, mert az állásidőt okozó meghibásodásokat a lehető legrövidebb időn belül orvosolni kell.

Az energiahatékonyság egyre inkább előtérbe kerül. A fóliázógépeinken már mérjük az elfogyasztott fólia mennyiségét, és innen már csak egy lépésre kerültünk attól, hogy a művelet során elfogyasztott villamosenergia-mennyiséget is kijelezzük. Ügyféloldalról egyelőre kisebb erre az igény, de a világ erre tart, és meggyőződésem, hogy a jobb hatásfok, a környezetbarát működés piaci versenyt eldöntő tényezővé fog válni.

Vannak olyan pályarendszereink, ahol – a nagy áttétel vagy a fizikai korlátok miatt – csigahajtásokat is alkalmazunk. Olyan területeken is kihagyhatatlanok, mint a szűkös beépíthetőségű útváltó pályamodulok, ahol minél kompaktabb hajtástechnikára van szükség. Itt háromféle mozgásirányról beszélünk: egy görgős pálya észak–déli irányban, egy láncos pálya kelet–nyugati irányban, és egy függőleges irányú mozgatás a láncos pálya kiemelésére. Homlokkerekes hajtóműveket pedig jellemzően a raklapszállító görgős pályáinkon vagy a stretchfóliázó gép rakományforgató egységén alkalmazunk. A homlokkerekes hajtóművek egyértelmű előnye a nagy hatásfok és a tartós, üzembiztos működés, nem fordulhat elő például az, hogy kikopik a csigahajtás, és megszűnik az önzáró képessége.

Új kérdések és új válaszok a TechMonitor következő lapszámában!

Hajtástechnikai kérdése van? A TechMonitor szakértője ingyenes és gyors tájékoztatást nyújt az optimális választáshoz. Kérdését, kérem, küldje az editor@techmonitor.hu e-mail-címre!

Kapcsolódó cikk:

Úgy kell az AC-fék a villanymotornak, mint az agyunknak egy jó ásítás

Bepillantás a hajtástechnika jövőjébe

Nem kell mindig PLC!

Mit tenne, ha látná, hogy billeg az autója az emelőn?

Régi villanymotor – új frekvenciaváltóval. Érdemes megpróbálni, vagy a régi villanymotor kuka?

Mit tegyen, hogy elkerülje minden gyártócég rémálmát?

Még egy gondolat a kúpkerekes hajtóműről

​A kúpkerekesen nem fog ki semmi!

Használjunk bátrabban kúpkerekes hajtóművet!

Hogyan törjünk össze egy csigahajtóművet a lehető legrövidebb idő alatt?

Hol van igazán elemében a csigahajtómű?

Mire nem jó a csigahajtómű?

Mi a trükkje a megfelelő hajtóműtípus kiválasztásának?

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek