Magyar technológiai megoldás hozhat forradalmat az áruadagolásban

Akár negyedével nőhet az áruforgalom a MOHAnet rendszerének köszönhetően

2018. november 07., szerda, 15:54

Címkék: árucikk áruforgalom élelmiszer élelmiszeripar IT IT infrastruktúra IT menedzsment italgyártás kereskedelem készletezés készletnyilvántartás raktár- és készletgazdálkodás

A gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG - Fast Moving Consumer Goods) piacán a készlethiány jelenti a legnagyobb veszteséget az üzletek, a forgalmazók és a gyártók számára napjainkban. Erre a problémára nyújt forradalmi megoldást a magyar tulajdonú MOHAnet Mobilsystems Zrt., amely október végén mutatta be big data alapú, távfelügyelhető „MasterShelf” áruadagoló rendszerét. Ezzel a modern és tradicionális kereskedelemi egységek, az üdítő- és italforgalmazók, sőt akár a dohányboltok és a gyógyszertárak is 20-25 százalékkal növelhetik forgalmukat.

Forradalmi megoldást mutatott be a MOHAnet Mobilsystems Zrt. október végén. A távfelügyeleti eszközöket fejlesztő és gyártó, száz százalékig magyar tulajdonú vállalat ezúttal egy big data alapú, távfelügyelhető áruadagoló rendszert fejlesztett a német Bruegmann céggel együttműködésben. Mint ismert, az FMCG (Fast Moving Consumer Goods - gyorsan forgó fogyasztási cikkek) területén napjainkban a legnagyobb bevételkiesést az áruhiány okozza, a részben töltött vagy üresen álló polcok, hűtők ugyanis komoly veszteséget jelenthetnek a modern és a tradicionális kereskedelemi egységeknek, a forgalmazóknak, valamint a gyártók számára egyaránt.

A tapasztalatok szerint egy hipermarket 50.000 darabos árukészletéből 15.000 lenne adagolható, ám megfelelő megoldás hiányában kizárólag egy-két termék esetében figyelhető meg a profi áruadagolás. „Statisztikailag a polcok egynegyede – akár a sorok között, akár a hűtőkben – mindig üres vagy rendezetlen, úgy, hogy erről sem a üzlettulajdonos, sem a beszállítók nem tudnak. Egyszerűen senki nem tölti újra vagy rendezi össze a kínálatot, mert észre sem veszik ennek szükségességét” – világít rá arra Havasi Zoltán, a MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója, hogy mi jelentette a fejlesztések alapfelvetését.

Havasi Zoltán, a MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója

A MOHAnet „MasterShelf” áruadagolós megoldásának alapját a Bruegmann „Flexroller” univerzálisan alakítható, rugós áruadagoló rendszerei adják, ehhez kapcsolt a magyar vállalat ipari szenzorokat és egy saját fejlesztésű adatkommunikációs eszközt, amely bármilyen formájú és méretű termék esetén minimális átalakítással beépíthető az adagolóba vagy a hűtőbe. Az innen érkező nyers adatokat egy virtuális szerver fogadja, amely egyrészt tárolja, másrészt továbbítja a különböző szoftverek felé, amelyek analizálják és vizualizálják a keletkezett információkat.

A MasterShelf a nap 24 órájában szemmel tartja a polcok vagy az italhűtők állapotát, és a MOHAnet által fejlesztett szoftver valós idejű helyzetjelentést küld az árufeltöltéssel megbízott személyzet számítógépére vagy okostelefonjára. Egy másik szoftver az üzleti analitikát segíti, és a historikus információkból – egy nagy mintás adatelemzés segítségével – analízist és előrejelzést készít a sales, a trade, a brand marketing és az üzemeltetés számára, kiváltva ezzel a hagyományos, papíralapú piackutatásokat vagy a megfigyelés alapú készletfeltöltést.

 

 

A MasterShelf rendszer amellett, hogy lehetővé teszi az azonnali beavatkozást, ha egy italhűtőben lecsökken az elérhető termékek száma, „javaslatot tesz” az ideális polckép összeállítására, megmutatja egy adott egység valós üzleti potenciálját vagy éppen az üzemeltetésben résztvevő partner elkötelezettségét. A MasterShelf áruadagolós monitoring rendszere azt is meg tudja mondani, hogy egy nap például hányszor nyitották ki a hűtők ajtaját, és azonnal riaszt, ha tartósan nyitva vagy zárva maradnak az ajtók. De azt is jelzi, ha a hűtőben nem ég a lámpa vagy ha ki- és bekapcsolják a gépet, továbbá ellenőrzi a tápellátást, a belső hőmérsékletet és méri az energiafogyasztást is.

„A valós idejű termékfogyás-ellenőrzés – számításaink szerint – akár húsz-huszonöt százalékkal növelheti a gyártók, a forgalmazók és a kereskedők éves forgalmát anélkül, hogy akár csak egy forinttal többet költenének marketingre vagy újabb értékesítési csatornák kiépítésére. Az out of stock, azaz áruhiányos állapotot átveszi az auto stock, az automatikus árufeltöltés. Az átláthatóság pedig hatékonyabb munkaszervezést, javuló versenyképességet és meredeken emelkedő megtérülést eredményez, csökkenő költségszint mellett – vélekedett Havasi Zoltán. – Rend,  rendezettség, rendszer – alapvetően  erre van szüksége a üzleteknek a profitabilitás fenntartásához, a trendek alapján a következő három-öt évben éppen ezért az adagolók bevezetéséről szólhat a piac.”

A MOHAnet Mobilsystems Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a világon egyedülálló megoldás további területeken is alkalmazható lesz, így például a cigarettaüzletekben, a gyógyszertárakban vagy az illatszerboltokban is.

Az italhűtők esetében már elindult az első pilot hazánkban az egyik legnagyobb hazai sörgyárral együttműködésben, november közepén pedig öt magyarországi dohányboltban is elkezdődik a tesztidőszak, ahol a forgalomnövekedés mellett a lopások száma csökkenhet és a leltár is egyszerűsödhet a MasterShelf által.

www.mohanet.hu

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek