Technológiák kombinációja a modern sebességváltó-komponensek megmunkálásához

Az már bizonyára senkinek sem titok, hogy a piac az E-mobilitás terén egyre növekszik. Ezért nem is meglepő a Strategy Analytics tanácsadó cég egy aktuális tanulmánya, amelyben azt jelzi előre, hogy a „villamosított járművek” gyártási számának növekedése 2025-ig a világpiac 25%-át éri majd el.

2019. július 31., szerda, 06:00

Címkék: autógyár autógyártás autóipar autóipari beszállító cnc köszörű elektromobilitás elektromos autó EMAG forgácsolás köszörüléstechnika sebességváltó

Amit ezen a ponton nem szabad elfelejteni, az az, hogy egyrészről a villamosítás az elektromobilitás minden formáját magában foglalja, tehát a hibrid, üzemanyagcellás és a tisztán elektromos járműveket is, másrészről pedig, hogy a piacok nagyon heterogének. Abból lehet kiindulni, hogy ezen termelés kb. 50%-a Kínára esik majd, a másik 50%-a pedig a világ többi részére. A heterogén piacok azt jelentik, hogy sok gyártó, még több modell és egyszerre sok hajtáskoncepció van jelen. Ugyanakkor a járművek ¾-e továbbra is klasszikus belső égésűként fogja majd elhagyni a futószalagot. Ha a gyártástervezők és a beszállító üzemek helyzetébe képzeljük magunkat, akkor rájövünk, hogy a jó tanács itt aranyat ér: Hogyan lehet ezzel a bőséges termékválasztékkal és a növekvő gyártási számokkal szembeszállni?

Az EMAG VLC gyártmánysorozata a megmunkálási technológiák széles spektrumát fedi le: Esztergálás, fúrás, marás, lefejtő marás, köszörülés, kemény és lágy megmunkálás – tulajdonképpen mindennel rendelkezik, ami a komplett gyártósorok felépítéséhez szükséges. „A VLC gépekkel a nyers darabtól egészen a kész darabig terjedően a sebességváltó-alkatrészek gyártásához szükséges teljes termelési folyamatot ki tudjuk alakítani” – magyarázza Dragan Ivanovic, az EMAG Maschinenfabrik GmbH ajánlati és technológiai osztályának csoportvezetője. „Ennek folyamán vásárlóink előnyére válik gépeink egységes felépítése, vagyis az állandó átadási magasság, illetve az integrált pick-up automatizáció, amely a gépek összekapcsolását jelentősen leegyszerűsíti.”

Optimális kezelési kényelem és hozzáférés: nagy ajtók biztosítják, hogy könnyű és gyors legyen a hozzáférés a szerszámokhoz és befogóelemekhez

Az EMAG gépek sikerének alapköve a pick-up automatizáció, amellyel közel 30 éve sikerült a piacot forradalmasítani. A VLC gyártmánysorozat minden gépe rendelkezik egy munkadarab-tárolóval a nyers és kész darabokhoz, valamint egy főorsóval, amely a munkadarab-tárolóról automatikusan betölti magát, majd ide helyezi vissza a kész darabokat is. Ez minimális mellékidőt és nagy termelékenységet eredményez.

„Ezek a tulajdonságok természetesen a VLC 200 GT kombinált eszterga-köszörű gépünkre is igazak, amelyet kifejezetten a termelési folyamat végén végzett kemény megmunkálásra fejlesztettünk ki” – egészíti ki Ivanovic úr.

Rugalmasan konfigurálható: itt a 12 szerszámhelyes revolverfejjel, furat- és palástköszörű-orsóval szerelt kivitel látható

Kombinált eljárások a sebességváltó-kerekek megmunkálására

A 2016-ban bemutatott VLC 200 GT -t elsősorban a sebességváltó-kerekek megmunkálására fejlesztették ki. „A nagy darabszámokat és a magas minőségi követelményeket tekintve a sebességváltó-kerekek ideálisak a VLC 200 GT gépen történő megmunkálásra – magyarázza Ivanovic úr. – Elemeztük a megmunkálási folyamatot, és arra a megállapításra jutottunk, hogy a teljes kemény megmunkálást el tudjuk végezni egyetlen felfogásban.” Az EMAG itt a keményesztergálást és a köszörülést ötvöző eljáráskombinációt alkalmazza. Először a váll és a furat kemény előesztergálása történik meg. A sebváltókeréken ezt követően már csak néhány mikrométernyi ráhagyás marad. Ez ugyancsak jelentősen lerövidíti a korund vagy CBN köszörűtárcsákkal végzett köszörülési folyamatot, amely dupla költségmegtakarításhoz vezet, nevezetesen csökkenő szerszámköltségekhez és egészében véve alacsonyabb darabköltségekhez, mindez a gyorsabb ütemidőnek köszönhetően. Az esztergálás és a köszörülés kombinálása a megmunkálási minőséget is javítja: ugyanis ha az esztergálás után már csak kisebb ráhagyást kell leköszörülni, akkor a köszörűtárcsát célzottabban be lehet állítani a kívánt végső minőségre – az 1,6 mikrométernél kisebb átlagos Rz felületi érdességet így a VLC 200 GT segítségével folyamatbiztosan el lehet érni.

A VLC 200 GT nagy teljesítményű palástköszörű-orsóval rendelkezik

Gyártási megoldás a CVT-sebességváltók alkatrészeihez

A sebességváltó-kerekek ugyan még a 2025-ös év után is sokáig az egyik leggyakrabban gyártott alkatrészek közé fognak tartozni az autóiparban, de egyúttal néhány régebbi sebességváltó-koncepció is reneszánszát éli a hajtásláncok villamosítása keretében. Dragan Ivanovic ezt a következőképpen magyarázza: „A CVT-sebességváltók felé mutató trendet figyelhetünk meg. Ez mindenekelőtt a sebességváltó nagy hatékonyságából fakad, hiszen áttételének húzóerő-megszakítás nélküli fokozatmentes beállíthatósága az energiaellátás optimális kihasználásához és ezzel együtt alacsonyabb fogyasztáshoz vezet. Ez a hibridekre nézve azt jelenti, hogy az elektromos töltéssel nagyobb hatótávolság elérése lehetséges, és így pl. egy egész napos, tisztán elektromos üzemeltetés valósítható meg városi forgalomban.”

A nagy teljesítményű 22 kW-os főorsó gyors keményesztergálási műveleteket tesz lehetővé

A fokozatmentes áttételért, és ezzel együtt a különösen kényelmes menettulajdonságokért egy intelligens konstrukciós elv felelős, amely fogaskerekek nélkül működik. A meghajtóerőt ehelyett egy acélszalag vagy lamellás lánc közvetíti, amely két, kúp alakú tárcsával ellátott tengelyt jár körbe. Mivel nagyon sok függ ezen szerkezeti elemek minőségétől, a rendkívül pontos kemény megmunkálásuk legtöbbször egy többlépcsős folyamat keretén belül, valamint különböző eszterga- és köszörűgépek felhasználásával megy végbe. A gyártástervezők különösen a kemény megmunkálásnál nem tudják elfogadni a megmunkálási hibákat, mivel minden egyes edzett nyersdarab költsége meglehetősen magas. Egy feladat, amit az EMAG szívesen vállalt magára.

CVT-szíjtárcsák gyártási megoldása

A VLC 200 GT munkatere alkalmazási esettől függően rugalmasan konfigurálható. Így a furat- és palástköszörű-orsó, blokk-késtartó vagy a jól bevált 12 szerszámhelyes EMAG revolverfej áll szükség szerint rendelkezésre. „A gép ezen rugalmas felhasználhatósága teszi számunkra lehetővé azt, hogy a sebességváltó-kerekek mellett CVT-szíjtárcsákat is megmunkáljunk” – fejti ki bővebben Ivanovic úr.

Egy integrált mérőtapintó biztosítja az állandóan kiváló megmunkálási minőséget

Ennek érdekében az EMAG a VLC 200 GT gépet a revolverfejen kívül még egy palástköszörű-orsóval is felszerelte – ami ismét a keményesztergálás és a köszörülés egy kombinációja. „Ezzel az eljáráskombinációval optimálisan, a CVT-tárcsa felületének megfelelően tudjuk konfigurálni a köszörűtárcsát, mivel minden más felületet és furatot csupán esztergálni kell ahhoz, hogy elérjük a megkívánt minőséget” – magyarázza Ivanovic úr. Ennek ismételten csökkenő szerszámköltség és ütemidő a következménye, hiszen a köszörűtárcsa lassabban kopik, és így ritkábban kell lehúzni. A VLC 200 GT egyébként éppen ebből a célból rendelkezik egy különálló, gyémántbevonatú lehúzó orsóval. „A gép a külön forgó lehúzórendszer és a testhangérzékelő révén optimálisan felszerelt a CBN köszörűtechnika előnyeinek kihasználására” – hangsúlyozza Ivanovic úr. A tartós folyamatbiztonságot és az állandó megmunkálási minőséget nem utolsósorban az integrált mérőtapintó biztosítja, amely segítségével a befogott munkadarab átmérője és hossza a folyamat befejezése után ellenőrizhető, és adott esetben korrigálható. Különösen nagy hangsúlyt fektetnek az EMAG fejlesztőmérnökei a kezelés kényelmére és a hozzáférhetőségre: ezért nagy ajtók biztosítják a munkatérhez való könnyű hozzáférést, így a szerszámokat és befogóelemeket gyorsan és kényelmesen lehet kicserélni.

www.emag.com

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek