Megoldás a drive&control filozófia jegyében

A végfelhasználó és a gépépítő igényeihez igazodó R4 főtengely- végellenőrző és automata ládázó sor

2012. december 11., kedd, 14:25

Címkék: auto bosch Delta-Tech Kft. drive&control IndraDrive

A Bosch Rexroth Kft. autóipari referenciái az elmúlt évben tovább bővültek a drive&control filozófia jegyében, egy rendkívül magas minőségi követelményeket kielégítő, nemzetközi összehasonlításban is kimagasló projekttel.

A tavalyi évben az Audi Hungaria Motor Kft. számára, a győri gyár R4 főtengely-végellenőrző és ládázó sorát a Delta-Tech Kft., mint a Bosch Rexroth Kft. hivatalos rendszerintegrátor partnere szállította. A rendszerszemlélet jegyében – a szállítópályától kezdve, a pneumatikus végrehajtó elemeken át, az IndraDrive szervohajtásokkal ellátott fogasszíj-hajtásos lineár modulokig – a termékpaletta széles spektrumát használták fel a munka során.

 

Szakmai kihívás

 

Egy ilyen léptékű projekt – legyen szó hazai vagy nemzetközi gépépítő vállalatról – kiemelten fontos, hiszen egy komplett gyártósor megépítése komoly szakmai tudást és tapasztalatot igénylő feladat. A beszállító kiválasztásában döntő szerepe volt a Delta-Tech Kft. és a Bosch Rexroth Kft. közti korábbi sikeres együttműködéseknek, a jó partneri viszonynak, valamint rendszerelemeink mélyreható ismeretének, amelynek köszönhetően a Delta-Tech Kft. már az ajánlati stádiumban műszakilag részletesen kidolgozott 3D-s terveket tudott a megrendelő, vagyis az Audi Hungaria Motor Kft. részére bocsátani.

A végellenőrző és automata ládázó sor 3D-s látványterve

Főtengelyek végellenőrzése

 

A kivitelezés során a tervezők elsődleges célja az volt, hogy megfeleljenek a megrendelő hatékony gyártásra vonatkozó igényeinek. E törekvés eredménye, hogy a rendszer jelenleg 12 különböző típusú főtengelyt képes automata üzemmódban kezelni. A sor ciklusideje 20 másodperc, ami kétszer 12 órás műszakot jelent, és egy napi termelés eredményeként 3000 darabnak felel meg, mindössze 3 fős kiszolgáló személyzettel. A berendezés fokozott tisztasági követelményeknek felel meg, az összes folyamat külső szennyeződéstől elzárt környezetben zajlik. A mosóberendezésből kijövő főtengelyek átvétele PLC vezérelt Rexroth szervohajtású, X-Z tengelyes manipulátor-rendszerrel valósult meg. Az állomások közötti munkadarabok szállítása az autóiparban preferált Rexroth TS2-es palettás rendszerű szállítópálya segítségével történik. A termék típusazonosítását Data mátrix kódfelismerő ipari kamerás rendszer végzi. A típusadatokat a palettában elhelyezett RFID-chip-en tárolják, és állomásonként a szükséges műveletekhez használják.

Főtengely végellenőrző sor

A mérőgép által szolgáltatott adatok alapján a típusazonosítót és a csapágyosztályt Data mátrix kód formájában lézergravírozó berendezéssel jelölik a terméken. A klimatizált végellenőrző állomásokon a darabok szemrevételezése és idomszeres átvizsgálása történik. A 16 kg-os tengelyek egyszerű mozgatását és forgatását Rexroth pneumatikus segédberendezések használatával oldják meg. Az ellenőrzőállomások közvetlen kapcsolatban vannak a vállalat adatgyűjtő rendszerével, ezáltal szinkronizálják a végátvételt.

 

Automata ládázó sor

 

Az ellenőrzött darabok szétválogatását és ládába szortírozását robot végzi. A 6-tengelyes szervohajtású robot a chiptől kapott adatok alapján, automatikusan, az adott pozíciónak megfelelően a ládába helyezi a terméket. Az állomás részét képezi egy pneumatikus működésű automata, olajfurat meglétét ellenőrző berendezés is. A ládák, ládabetétek, valamint a tengelyek megfelelő pozícióját a robotfejre épített ultrahangos és lézerszenzorokkal felszerelt intelligens rendszer felügyeli. A ládák elhelyezését – PLC-vezérelt, Rexrothfékes szervomotorral felszerelt – zárt lineártengelyek mozgatásával valósították, illetve valósítják meg. A rakatképzés-kapacitás oldalanként 4x2 láda. Mindkét oldalon, egyszerre és egy időben két típust lehet külön szortírozni. A speciális tengelyek gyártása esetén kézi levételi fiókrendszer áll rendelkezésre. Az elkészült rakatok egyedi lézernyomtató azonosítóval rendelkeznek, ami vonalkód formájában tartalmazza a pontos típust, darabszámot, időpontot, műszakazonosítót és minden, a szereldei beépítéshez szükséges adatot.

Összehangolva

 

A Delta-Tech Kft.-vel, valamint a végfelhasználóval való szoros együttműködés és következetes projektvezetés eredményeként mindössze 22 hét alatt valósult meg az autóipar szigorú igényeinek megfelelő végellenőrző és ládázó rendszer. A B osch Rexroth Kft. és a Delta-Tech Kft. rendszerintegrátori együttműködésének alapja a magas szintű szakmai támogatás, a minőség, a folyamatos kommunikáció és a gyors szállítás, amelyek a fent említett projekt megvalósításánál is meghatározó tényezők voltak.

 

Horváth Tamás

tamas.horvath@boschrexroth.hu

www.boschrexroth.hu

 

Megjelent a TechMonitor Magazin 2012. februári számában.

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek