Villanymotorok speciális igényekre

Egyedülálló magyarországi hajtómű- és motor-raktárkészlet

2015. február 02., hétfő, 08:57

Címkék: Agisys ATEX fékes motor villanymotor

Az Agisys Kft. Magyarországon egyedülálló hajtástechnikai raktárral rendelkezik. Hajtóművek 58 000 Nm-ig, villanymotorok 200 kW-ig, inverterek 132 kW-ig elérhetőek a cég rendkívül rugalmas kiszolgálást biztosító törökbálinti telephelyén. A rugalmas kiszolgálást szem előtt tartva az állandó fejlesztések jegyében a termékpaletta folyamatosan bővül, a szállítási határidők pedig rövidülnek.

ATEX motorok egyenesen az AGISYS raktárából

A robbanásbiztos motorok a beszerzése az egyedibb gyártás, mérések, ATEX bizonylatok elkészítése miatt eddig sokszor több hetet, vagy hónapot is igénybe vett. Ezen változtatva, az AGISYS Kft. 2014 februárja óta a gyakrabban használt aszinkron ATEX motor típusokból is saját raktárkészletet tart:

  • 0,37kW - 7,5kW teljesítményig, talpas (B3) vagy peremes (B5) kivitelben.
  • Atex kategóriájuk szerint:      II 2G EEXDE IIC T4                                                                                                                      II 2D Ex tc IIIC T125oC DC

Mindegyik motor PTC hővédelmet tartalmaz!

Az AGISYS egyedüliként a hazai piacon nem csak forgalmazza, hanem szervizelheti is ezeket a motorokat. A robbanásveszélyes közegben alkalmazott készülékekkel és védőberendezésekkel szemben támasztott biztonsági követelményeket az Európai Parlament 94/9/EC ATEX irányelvei szabályozzák. Az ATEX villanymotor bizonylatát a gyártó az adott, konkrét motorra készíti el, azt utána megbontani, átszerelni nem szabad, ellenkező esetben a termék elveszti az ATEX minősítését.

A végfelhasználók mellett a villanymotor forgalmazók számára is megkötést jelent a szabályozás, hiszen azok az átalakítások (perem csere, talp, esővédő tető szerelése), amelyek standard motor esetében nem járnak problémával, ATEX motorok esetében nem kivitelezhetőek.  A felhasználók, üzemeltetők elvárása a lehető legrövidebb szállítási határidő. Senki sem szeret több hetet várni egy megrendelt termékre. Ez indokolta, hogy a cég továbblépjen, és júniusban megszerezte az ATEX motorok módosításához szükséges jogosultságot.

Az Agisys Kft. most már a Koncar motorgyár hivatalos ATEX szervizpartnere, rendelkezik a szükséges működési feltételekkel, képzésekkel és bizonylatokkal. Az ATEX motorokon a következő módosításokat végezhetik el telephelyükön:

  • építési alak (B3, B5, B14) változtatása;
  • tekercsfej fűtés, és hővédelem beépítése;
  • mechanikai védettség fokozása IP56 és IP66 kivitelre;
  • ATEX védelmi osztály növelése -fokozott biztonságú tokozás ..d(e) nyomásálló tokozásúra alakítása ..„d”- .
  • motorok szervizelése.

Ezek a lehetőségek biztosítják, hogy a raktározott típusokból a lehető legtöbb kivitelt, különféle opciókkal is rövid határidővel tudják kínálni.

Fékes motorok rövid határidővel

Az AGISYS már 1995 óta foglalkozik fékes motorok forgalmazásával. Raktáron tartani rendkívül költséges, mert az igények nagyon szerteágazóak. A drága raktározás alternatívája a rendelés - hosszú beszerzési idővel. Ez alternatíva a beszállítónak, de nem a vevőnek! Neki többnyire a speciális motor is sürgősen kell.

Az AGISYS Kft. stratégiája a vevők gyors, leginkább azonnali kiszolgálása. Újra és újra szembesülni a fenti problémával nem volt kellemes. A cégvezetés új fejlesztési célt tűzött ki: „Ha jön a vevői igény, a raktározott villanymotorok bármelyikére féket szerelünk!” Ehhez biztosítottak a feltételek: hozzáértő tervező mérnökök, komoly infrastrukturális háttér, szerelőgárda, megbízható beszállítók. Kidolgozták a projekt műszaki részleteit, elkészült a műszaki tervdokumentáció. Legyártották a tesztpéldányokat, és több millió (!) fékcikluson át a terhelés határait feszegetve keményen tesztelték, míg a sorozatgyártás technológiáját véglegesítették.

A fejlesztés első üteme immár befejeződött, és 2015 februárjától raktárról elérhetők lesznek a fékes motorok 0,12kW – 7,5kW között 2-4-6-8 pólusszámokra talpas-peremes-kisperemes kivitelben. A második ütemben a nagyobb méretek (37kW-ig) megvalósítása is kidolgozásra kerül. Ezzel a fejlesztéssel minden bizonnyal sikerül megoldani a fékes motorok iránt felmerülő igények gyors kielégítését.

www.agisys.hu

 

A fék működése

A fékes motor egy szokásos, általában háromfázisú motor, amelyet jellemzően egy elektromágneses fékkel szerelnek fel. Ez a fék általában negatív működésű fék, amely a tápfeszültség kikapcsolásakor fékez, tápfeszültség rákapcsolásakor kiold (ennek ellentéte a pozitív fék, mely a tápfeszültség rákapcsolásakor fékez). Az AGISYS fékes motorjain a negatív fék többnyire gyárilag be van kötve a motor kapocsházába, ezért a Vevőiknek nincs dolga a fékkel. A motort beépíti, beköti, ugyanúgy, mint egy fék nélküli motort. Beindítja a motort, ekkor a fék is tápfeszültség alá kerül, kiold, és szabadon forog.

Ha a motort kikapcsolják, a fék a tápfeszültség kikapcsolásával befog, majd befogva is marad.

A fék nyomaték lehet a villanymotor névleges nyomatékához közel eső, vagy annál lényegesen nagyobb, akár annak kétszerese. Ha a fék kisebb, azaz a nyomatéka közel esik a motor névleges nyomatékához, a fékes motor ugyan olcsóbb, de:

  • tovább tart a fékezés (kb. tized másodpercekről beszélünk, többnyire nem gond),
  • emelő berendezéseknél a teher-fékezés biztonsági tartaléka kisebb (erre ügyelni kell, főleg túlterheléskor),
  • a kis féktárcsa jobban melegszik, hamarabb elkopik, és gyakrabban kell cserélni (ez fokokozott karbantartást igényel, főleg gyakori fékezés esetén).

Az intenzív féktárcsakopás miatt a légrés is hamar megnő, gyakrabban kell ellenőrizni és utánállítani. Előfordulhat, hogy a kis fék maximálisra állított nyomaték esetén a túl nagy légrés miatt a mágnes már nem tud kiemelni, azaz oldani. A következményekre rossz rágondolni.

Mégis, hol alkalmazunk kis nyomatékú fékes motorokat? Ahol a hátrányai kevéssé számítanak, pl. kőrfűrész gép kikapcsoláskor álljon meg. De sajnos általában a kis fék hátrányai többet nyomnak a latban, emiatt a fékes motorokat általában nagyobb fékekkel ajánlják, melyek féknyomatéka a motor névleges nyomatékának közel kétszerese.

 

Fékes motor működtetése frekvenciaváltóról

A villanymotorok fékje általában egyenáramú fék, ezért a váltóáramú villanymotor tápról beépített egyenirányítóval biztosítunk a féknek egyenáramot. A frekvenciaváltó egyre jobban elterjed, rengeteg szolgáltatást biztosít, nagyon praktikus, de a fék szempontjából van egy hátránya: változik a kiadott feszültsége. Ez a motornak jó, de a féknek rossz lehet.

Miért? Mert az egyenirányító által biztosított egyenfeszültség is változik. Ha túl nagy, leég az elektromágneses fék. Ha túl kicsi, nem emel ki a fék. Ekkor menet közben is folyamatosan fékez: a motor erőlködik (leéghet), a fék melegszik, kopik, és szintén tönkremehet. Ezért frekvenciaváltó alkalmazásakor nem a motor tápról ágaztatjuk le a fék tápfeszültségét, hanem külön tápfeszültséget vezetünk, kizárólag a fék számára. Ez persze többletköltséget jelent, de sokszor megéri.

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek