Gyűjtsd a tudást, ne siránkozz

Egyelőre nem használják nagy számban a modern oktatóberendezéseket a magyar szakképző iskolák

2017. október 10., kedd, 06:00

Címkék: képzés képzési központ műszaki képzés műszaki oktatás oktatás szakképzés TST Machine

Az elérhető európai uniós pályázatoknak köszönhetően egyre több minőségi CNC-szerszámgép áll üzembe Magyarországon. Egy új berendezés azonban kevés a vállalkozás sikeréhez, ha nem áll mellette egy képzett CNC-programozó szakember. De hogyan áll jelenleg a szakképzés hazánkban? Tari Attila, a zömmel CNC-oktatószoftverek forgalmazásával foglalkozó CNCEDU Kft. ügyvezető igazgatója beszélt tapasztalatairól a TechMonitornak.

Előnyére vagy hátrányára változott a szakképzés?

A szakoktatás csak az elmúlt hat évben legalább háromszor cserélt gazdát, és minden váltás egyben újraszervezést, személycseréket is jelentett. Ezzel párhuzamosan váltakoztak a prioritások és a finanszírozási lehetőségek is. Az oktatási célú berendezéseket forgalmazó cégek számára az a rendszer volt a legtisztább, amikor az iskolák a szakképzési hozzájárulásból közvetlenül vásárolhatták meg azt, amire szükségük volt. Ezt váltotta fel a centralizált beszerzés, amit sorban követtek az újabb és újabb átszervezések, aminek eredményeképpen az iskolák jelenleg már nem tudják honnan megszerezni a szükséges forrásokat.

Maguk az iskolák sem ismerik ki magukat a rendszerben. Egy oktatási intézmény keresett meg a minap azzal, hogy most biztosítottak számukra keretet, amiből vásárolhatnának néhány eszközt. Ez szép is lenne, de mire megérkezett hozzánk az ajánlatkérés, már csak öt nap volt hátra a borítékbontásig. Ennyi idő alatt képtelenség korrekt, műszakilag is helytálló ajánlatot készíteni, de nagyobb prioritást élvezett az, hogy a fenntartó gyorsan el akart költeni valami maradék összeget. Minden iskola benyújtja pár nap alatt az igényét, a fenntartó pedig a saját szempontjai alapján eldönti, hogy hova megy a forrás. De hogy a fenntartó mi alapján dönt, az megfoghatatlan. Az érintett Szakképzési Centrum alá a szakácstól a fodrászon át az asztalosképzésig minden tartozik, hiszen 6-8 iskolát vontak egy ernyő alá.

Hogyan segítik a szakképzést a modern oktatóberendezések?

A középiskolákba és munkahelyekre kifejlesztett SSCNC oktatószoftver 18 tipikus CNC-vezérlőcsalád 54 különböző vezérlésének kezelését és programozását segíti elsajátítani. Kapcsolódik hozzá egy vizsgáztatószoftver is, ami a diákokkal való folyamatos online kapcsolatot teremti meg. A fiatalok által megírt és a virtuális szerszámgépen lefuttatott programokat a tanári gép leteszteli, és értékeli különböző kritériumok alapján, szinte oktatói közbeavatkozás nélkül. Így a diákok fejlődésének figyelése is megoldott. Az oktatási intézményeken kívül több nagy gyártó cégnél is használják a szoftvereinket. Újdonság a 4 és 5 tengelyes szimuláció és az ütközésvizsgálat. A portfólióba tartozik még a szerszámgépek felépítésével foglalkozó SSMAC szoftver, az SSPLC PLC szimulátor, a képlékeny alakító szerszámok felépítését oktató SSASM, valamint a robotikát oktató SSIRS. Most ősszel indul az iparvállalatok belső és külső képzési tevékenységét támogató pályázat, amire a felnőttképzésre szakosodott Adu Oktatási Központtal közösen készülünk. Az így kialakított csomagban különböző személyre szabott műszaki képzéseket kínálunk.

Hogyan viszonyul az oktatói kar a modern képzési eszközökhöz?

A szoftvercsaládunk rendkívül népszerű azon emberek között, akik változtatni, fejleszteni akarnak, de ezek az emberek jellemzően nem a tanműhelyekben vannak. Egy-egy elhivatott tanár látja a perspektívát az eszközökben, át is veri a Szakképzési Centrumokon a beszerzést, de a tanműhelyekben javarészt nem örülnek a változásnak. A modern oktatás mindenkitől – az oktatóktól is – módszertani változatást feltételez, de ebben nem mindenki partner. Nagyon nagy hiány mutatkozik szakoktatókban, és a meglévő tanári kar sem elég elhivatott ahhoz, hogy hajlandó legyen befogadni az újat. A felsőoktatásban pedig az általunk forgalmazott szoftvert nem tartják kihívásnak, mert magasabb kvalitású szakembereket kívánnak képezni. Személy szerint úgy gondolom, hogy mivel elfogadható gépparkja szinte egyetlen felsőoktatási intézménynek sincs, a gépipari képzésben kiemelten fontos lenne elmélyültebb CNC-ismeretekre szert tenni. Nem elegendő csak a CAD-tervezést tanítani, hiszen egy végzett mérnöknek magabiztosan kellene tudni mozogni a gyártóterületen, a gépek között is. Ehhez a munkához is jelentős támogatást nyújtana az SSCNC szoftverünk.

A duális képzés rendszere javított a helyzeten?

Az oktatószoftvereket nagyrészt globális cégek (BPW, Knorr-Bremse, Festo-AM stb.) vásárolják és használják. Ezek a vállalatok jellemzően könnyen kapnak támogatást a duális képzéshez. Az iskolák egyre kevesebb pénzt kapnak arra, hogy szerszámgépeket vásároljanak, hanem ezt a pénzt inkább a nagyvállalatok kapják meg, és abból kialakítják a tanműhelyeket. A diákok így üzemi környezetben tanulhatnak szakmát. Ez nagyon jó gondolat, el kell azonban mondanom – a tanárok véleménye alapján –, hogy nagyon romlik az oktatásban részt vevő fiatalok minősége. Alulmotivált diákok jutnak a szakképzésbe és a szakgimnáziumokba, akik között nagyon magas a pályaelhagyók aránya, és csak a nagyvonalú ösztöndíjrendszer tartja őket az iskolában a képzés végéig. A duális képzés valóban szintre hozza a krémet, segít az üzemeknek az utánpótlás kiképzésében, de a lemorzsolódó maradék teljesen cél nélkül vág neki az életnek.

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek