Több milliárd forintot meghaladó értékű áru úszik és repül hazánkba

2012. május 30., szerda, 09:58

Címkék: dhl KSH légi szállítmányozás tengeri szállítmányozás

A DHL légi és tengeri teheráru szállítmányai esetében 2011-ben a legtöbb import áru Kínából, Hong Kongból, az Amerikai Egyesült Államokból, Mexikóból és Dél-Koreából érkezett Magyarországra, míg export tekintetében az Egyesült Arab Emírségek, Ausztrália, Dél-Afrika, Hollandia és az Amerikai Egyesült Államok állnak az első öt helyen. A vállalat tapasztalatai szerint az import mennyisége jóval meghaladta az exportot.

A DHL 2011-es forgalma alapján elmondható, hogy légi és tengeri import esetében az ázsiai országokból elsősorban a magyarországi, illetve európai autóipari, technológiai, telekommunikációs és fogyasztói szektorok alapanyag szállítmányai dominálnak, míg export esetében legnagyobb volument az Amerikába irányuló késztermékek teszik ki, többek között a vegyipar, élelmiszeripar, játékipar és autóalkatrész gyártók termékei. A DHL tapasztalatai szerint az erős piaci verseny következtében egyre kevésbé különíthetőek el speciális terméktípusok a tengeri, illetve légi szállítmányozásban, leginkább az adott szállítmány időérzékenysége, illetve az adott árutípus árszínvonala a meghatározó. A cég teljes légi és tengeri forgalmát tekintve tavaly körülbelül 70 százalék kapcsolódott importhoz és csupán 30 százalék exporthoz.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint Magyarországon 2012 februárjában a kivitel volumene 1,1, a behozatalé 1,4 százalékkal haladta meg az előző évi szintet. Külkereskedelmünk alakulását leginkább a járműgyártáshoz kapcsolódó termékek exportjának növekedése és a híradástechnikai eszközök kivitelének jelentős csökkenése határozta meg. Amíg az Európai Unióba irányuló kereskedelmi egyenlegünk 53 milliárd forinttal romlott, addig az EU-n kívüli országokkal folytatott kereskedelemben az export volumene 6,8 százalékkal bővült, az import forgalom tavalyi év azonos időszakához viszonyított enyhe visszaesése mellett.

Nagy Péter, a DHL Global Forwarding Tengeri szállítmányozási igazgatója szerint az elmúlt pár hónapban a tengeri szállítmányozási díjak bizonyos útvonalakon akár 150 százalékkal is emelkedtek, melyek közvetlenül az import- és exportáruk árszínvonalára is hatással vannak.  A korábbi gyakorlattal szemben a légi- és hajóstársaságok szinte rögtön követik a piaci tendenciákat és szükség esetén akár kapacitás-kivonással is érvényesítik a díjemelést, megteremtve ezzel a kereslet-kínálat egyensúlyát.

Nagy Péter szerint a költséghatékonyságnak és az innovatív, magas színvonalú megoldásoknak az ügyfelek körében nagyobb jelentősége van, mint valaha. „Az erős piaci versenyben a DHL piacvezető pozícióját többek között az biztosítja, hogy folyamatos innovatív megoldásainknak köszönhetően hozzájárulunk partnereink üzleti versenyképességéhez. Tengeri szállítmányozás tekintetében például az Ázsiába irányuló tengeri export termékek esetén Koper kikötő használata vagy a DHL 2012 májusában elindított, 15 napos tranzitidőt garantáló New York – Budapest direkt gyűjtőkonténer szolgáltatása révén partnereink növelni tudják termékeik forgási sebességét, és a rövid tranzitidőnek köszönhető alacsonyabb készlet-szükséglettel likviditásukat.”

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció