Túllépni a határokon

A kkv-k sikerességének titkára keresett választ egy nemzetközi kutatás

2013. július 11., csütörtök, 12:34

Címkék: Bándli Zoltán dhl KKV logisztika szállítmányozás

A DHL Express globális stratégiája részeként 12 országra kiterjedő kutatást végzett kis- és közepes méretű vállalkozások (kkv-k) bevonásával, amelyben a nemzetközi piaci jelenlét előnyeit és a globalizációban rejlő üzleti sikerek lehetőségeit vizsgálta. A kutatás egyik legfontosabb megállapítása szerint a nemzetközi piacokra nyitott kkv-k sikeresebbek és jobban teljesítenek, mint a kizárólag helyi üzleteket kötő társaik.

 
A DHL Express a kutatás eredményeiről április 25-én Budapesten is beszámolt, ismertetve az általános és a magyarországi vállalkozások számára lényeges tényeket és tanulságokat. 
 

Egy fontos szektor fontos kérdései

– Ha egyetlen mondatban kellene összefoglalni kutatásunk eredményét, akkor úgy összegeznénk: a nemzetközi piacokon működő kkv-k nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek – mondta bevezetőjében John Lucas, a DHL Express Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember megjegyezte: a kkv szektor sikere – minden túlzás nélkül – a globális gazdaság sikerességének záloga is. Az ügyvezető mindezt néhány beszédes számadattal is érzékeltette. Többek között azzal, hogy az európai vállalkozások több mint 99%-a kkv, és ezek a vállalkozások termelik az EU GDP-jének több mint 50%- át, ugyanakkor európai kkv-k csak kevesebb mint 4%-a exportál az EU-n kívüli országba. A kkv szektor súlya más földrészeken is nagy: Japánban a kkv-k foglalkoztatják a keresők közel 70%-át, míg ez az arány az USA-ban is meghaladja az 50%-ot, és az Amerikai Egyesült Államokban a kkv-k adják az áruexport közel 30%-át. – A szektor jelentős súlya vállalatunknál is pontosan érzékelhető, hiszen a DHL Express 2,6 millió ügyfelének közel 92%-a kis és közepes méretű vállalkozás, amelyek legnagyobb része kereskedelemmel (19%), gyártással (15%), és szolgáltatásokkal (14%) foglalkozik. Magyarországon az ügyfélkör 70%-a kkv, amelyek elsősorban a járműipari, az elektronikai és az FMCG szektorban tevékenykednek – jegyezte meg John Lucas. Az ügyvezető kitért arra is, hogy e szektor vállalkozásainak többségére jellemző, hogy tulajdonosaik egyszerre ügyvezetőként is dolgoznak, kollégáikat név szerint ismerik, ugyanakkor nem rendelkeznek alapos logisztikai ismeretekkel. Emellett a kkv-k alkalmazottai is sokrétű feladatokat látnak el, így kevés idejük marad a szállítások kezelésével foglalkozni, ráadásul a kkv-k a nemzetközi kapcsolatok építéséhez szükséges erőforrások terén sem állnak jól. – Ez két fontos kérdést vet fel: egyrészt azt, hogyan léphetnek a nemzetköziség, egyben a siker útjára a kkv-k, másrészt pedig azt, hogy a logisztikai szolgáltatók miben és milyen eszközökkel segítheti a kis és közepes vállalkozásokat – mondta John Lucas.
 

Hazai pályán

A kutatás hazai vonatkozású tanulságait Bándli Zoltán, a DHL Express Magyarország Kft. értékesítési és marketingigazgatója bontotta részleteire. Kifejtette: Magyarországon a kkv-k aránya kiemelkedő: 99%-os értéket ér el, és a szektor cégeinek 96%-a mikrovállalkozás. A hazai kkv-k részesedése 60%-os a GDP-ből és több mint 70%- os a foglalkoztatásban, eközben a kkv-k részesedése a vállalkozások összes bevételéből meghaladja a 60%-ot. A gazdasági ágazatokat vizsgálva látható, hogy a kkv-k 80%-a szolgáltató szektorban működik (kereskedelem 20%, ipar és építőipar 18%, műszaki és tudományos tevékenység 16%). Mindemellett a kkv-k beruházásai adják a nemzetgazdasági fejlesztések több mint felét. Bándli Zoltán szólt arról is, hogy a kutatás eredményei szerint globálisan és hazánkban is a kkv-k közel 30%-a számít jó üzleti helyzetre a közeljövőben – a legoptimistábbak az exportáló cégek, illetve feldolgozóiparban dolgozó és kereskedelemmel foglalkozó vállalatok. A kilátásokat tovább javítja a felmérés által is jelzett növekvő külföldi kereslet, továbbá a beruházási és foglalkoztatási hajlandóság erősödése. Lényeges tanulság: mindez csak az exportra dolgozó vállalkozások esetében igaz. Itthon – elsősorban az építőiparban és a kereskedelemben – problémát okoz a likviditás hiánya és a lánctartozások jelensége. Komoly versenyképességi hátrányként jelentkezik az is, hogy a magyar kkv-k több mint 50%-a nincs jelen az interneten és nem végez sem online, sem offline hirdetési tevékenységet.
 
Külföldi piacok felé – a nemzetközi jelenlét a jó irány
 

Lehetőségek…

– Az elmondottakból jól látszik, hogy a siker útja a nemzetközivé válás, amely elképzelhetetlen a korszerű kereskedelmi és logisztikai eszközök, illetve technikák alkalmazása nélkül – fogalmazott Bándli Zoltán, aki számos trendre és megoldásra is felhívta a figyelmet. – Ma a sikeres cégek többsége teljesen máshogy oldja meg kereskedelmét, mint akár tíz évvel ezelőtt, hiszen egyre több a költséghatékony technika, amilyen például az online értékesítés, vagy egy-egy új gyártási eljárás. Ezeket a megoldásokat már a kis és közepes méretű vállalkozások is elérik, illetve alkalmazzák is. A fogyasztói trendek kapcsán látni kell, hogy a fejlődő gazdaságok erősödő társadalmi középosztálya miatt a fogyasztás bővül, ami Magyarországra jelen pillanatban nem igaz, de az exportra termelő vállalkozások elérik bővülő piacokat, tehát számukra az ebből fakadó előnyök adottak. Kedvező „hír” az is, hogy növekszik a bizalom a kkv-k iránt, bővül a nemzetközi finanszírozás lehetősége – jegyezte meg az értékesítési igazgató. Hozzátette: az említett korszerű kereskedelmi megoldások mellett a kkv-k rendelkezésére állnak a logisztikai-szállítmányozási szakma szakértelme és fejlett eszközei is.
 

…és megoldások

– A kkv-k sikere természetesen nem csak elhatározás kérdése, hiszen a vállalkozások számos kihívással néznek szembe. Ezek közé tartozik a nemzetközi tapasztalat hiánya, miközben az országspecifikus szabályok, a piacok kulturális különbségeinek ismerete döntő lehet. Nem kisebb gondot okozhat a logisztikai szakértelem hiánya (kereskedelmi- és vámszabályok, fuvarokmányok, térfogatsúlyszámítás), továbbá az emberi erőforrások hiánya, valamint az időhiány, az árérzékenység és a likviditási problémák – fogalmazott Bándli Zoltán. Megjegyezte: a kihívásokra megoldások is vannak, köztük olyan lehetőségek, mint a személyes szaktanácsadás és személyre szabott megoldások, amelyek nem csak nagyvállalatok számára elérhetők. A kereskedelmi vezető fontosnak nevezte az egyszerű, ugyanakkor rendkívül hatékony online eszközök használatát. Elmondta: lehetőség van a megrendelések, fuvarokmányok online kitöltésére, nyomon követésre, a riportok, számlakezelés egyetlen online felületen való elérése. Rendelkezésre áll a kereskedelmi- és vám információk online adatbázisa, továbbá többféle vámképviseleti és vámfizetési mód, valamint vámszámla és közvetett vámképviselet is. Utóbbi kapcsán Bándli Zoltán felhívta a figyelmet: e szolgáltatásnál a beérkező vámköteles küldeményeket a DHL Express saját neve alatt vámkezeli, azaz a vámokmányokon a DHL szerepel címzettként és a kiszabott vámot és áfá-t a DHL fizeti meg a vámhivatal felé. Az áfá-t a DHL Express visszaigényli, ügyfeleinek így az áfá-hoz kapcsolódóan semmilyen teendője sincs, a vámot pedig kiszámlázza ügyfeleinek a szállítási díjjal, az esetleges felárakkal, illetve a közvetett vámképviselet felárával együtt.
 
www.dhl.hu
 
A cikk megjelent az A+CS Logmonitor magazin 2013. májusi számában
Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek