Verseny a gépjárműszerviz-piacon

2013. február 07., csütörtök, 10:36

Címkék: autóipar Boston Consulting Csoport Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szervizelés

Nőtt a független gépjármű-javítóműhelyek szerepe Európában, ezáltal az ár- és szolgáltatásbeli harc is megkezdődött a területen − derült ki a Boston Consulting Csoport kutatásából, amelyet öt európai országban végeztek el az európai autógyártók szövetsége (ACEA) megbízásából.

Magyarországon szintén jellemző, hogy az autósok elpártolnak a márkaszervizektől, ugyanakkor jelentős a feketegazdaság aránya is a szerelői szakmában - teszi hozzá a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A közlemény ismerteti: a Boston Consulting Csoport öt európai országban (Nagy-Britannia, Spanyolország, Franciaország, Németország és Lengyelország) végzett kutatása szerint az autófenntartás költségei jelentősen, akár 21 százalékkal csökkentek 2003-2010 között, ez főként annak tulajdonítható, hogy minimális alkatrészár-növekedés mellett javult az alkatrészek minősége és nőtt az élettartama. A felmérés szerint a vásárlók növekvő mértékben a márkafüggetlen autójavítókat választják a szolgáltatás ár-érték aránya miatt, a márkaszervizek legnagyobb erényének pedig a minőséget tekintik, bár a minőségi munkáról − sokszor indokolatlanul − magasabb árakra asszociálnak.
Az öt vizsgált piac teljes volumene megközelítőleg évi 115 milliárd euró volt az utóbbi négy évben.
A független javítók és a márkaszervizek kiegyensúlyozott harcot folytatnak az ügyfelekért: Lengyelországban 70 százalékban, Nagy-Britanniában 66 százalékban, Spanyolországban pedig 62 százalékban a független szervizek uralják a kiskereskedelmi piacot. Ennek legfőbb oka az, hogy ezekben az országokban nincs jelentős alkatrészgyártó, amely ellátná a piacot. Franciaországban és Németországban viszont ez adott, így ott épphogy meghaladja az 50 százalékot a függetlenek részesedése.
Az elemzők emlékeztetnek arra, hogy az autóipar szerviz- és javítói piaca jelentősen átalakult 2011 óta, amióta az európai uniós szabályozások szerint a gépjárműgyártók kötelesek azonos feltételekkel publikussá tenni minden javító számára az általukgyártott gépkocsikkal kapcsolatos szerelési, diagnosztikai és alkatrész információkat, hogy a független műhelyek ne szenvedjenek versenyhátrányt.
    A vizsgált országokban jellemző volt, hogy minél bonyolultabb javítás merül fel, annál nagyobb, 50 százalékot is meghaladó arányban viszik a kocsikat a tulajdonosok a márkaszervizbe. A független piaci szereplők egyértelműen uralják viszont a nyolc évnél idősebb autók szegmensét. Ezzel szemben az újautó-tulajdonosok a kocsik első négy évében a garancia nyújtotta előnyöket kihasználva a márkaszervizeket veszik igénybe.
    A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének korábbi kutatása szerint Magyarországon 20-30 százalékkal csökkent a márkaszervizek forgalma az utóbbi 4-5 év során. Ennek legfőbb indoka a szervizvezetők szerint az újautó-értékesítések drasztikus visszaesése.
A magyar tapasztalatok szintén azt mutatják, hogy a garanciaidő lejártáig még sokan hordják autóikat márkaszervizbe, azonban utána sokan elpártolnak tőlük. Az elvándorlásokat a márkaszervizek a garanciaidőn túli és idősebb autókra kidolgozott konstrukciókkal próbálják megakadályozni.
Az MGE megjegyzi: sajnálatos tény Magyarországon, hogy bár a márkák kötelesek a függetlenek számára is biztosítani az oktatást és a know-how-hoz való hozzáférést, ennek költségeit a független szervizek általában nem vállalják, így felkészültségük sok esetben nem megfelelő.
A közlemény kitér arra, hogy a magyarországi piacon a lengyelhez hasonlóan szintén jelentős a kis szerelő műhelyek száma. Ezek jelentik elsősorban a szerelői szakma feketepiacát, hiszen nem ritka, hogy számla és ezzel garancia nélkül végzik a munkájukat, vagy figyelmen kívül hagyják a környezetvédelmi, munkavédelmi és technológiai előírásokat.
Az elemzők szerint az európai szervizpiacon 2020-ig a jelenlegi helyzet fennmaradása prognosztizálható, mivel a telített nyugat-európai országokban az autóállomány tekintetében nem lesz jelentősebb változás. Az autó-fenntartási költségek hosszú távon stagnálhatnak vagy minimálisan csökkenhetnek, mivel várhatóan tovább javul az alkatrészek minősége, ami hosszabb élettartamot és szerviz intervallumot eredményez.

MTI
 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek