Valami mükszik Dániában 1. rész

Helyszíni beszámoló a Universal Robots odensei gyárából

2015. december 10., csütörtök, 16:38

Címkék: ipari robot kollaboratív robot robotika Universal Robots UR10 UR3 UR5

A robotpiacot sokáig a nehéz, drága és esetlen robotok jellemezték, melyeket mérnökök terveztek mérnökök számára. A manuális összeszerelés és a teljesen automatizált gyártósor közötti rést az emberek közvetlen közelében, biztonsági kerítés nélkül működő ügynevezett „ko-botok” hidalhatják át.

Esben Østergaard, Kasper Støy és Kristian Kassow 2003-ban az odensei Dél-Dániai Egyetemen az élelmiszeriparban fellelhető robotok különleges követelményeit kutatták, melynek során arra a következtetésre jutottak, hogy a robotpiacot üveg, vagy kerítés mögött dolgozó, nehézkes konstrukciók uralják. A három mérnök 2005-ben megalapította az Universal Robots nevű céget azzal a céllal, hogy a kis-, és középvállalkozások számára is elérhetővé tegyék a robottechnológiát.

A kollaboratív robotok túlnyomó többségére a fémipar és a gépészet, az autóipar, az élelmiszeripar és a mezőgazdaság, a bútoripar, a gyógyszer- és vegyipar, valamint a műanyagipar támaszt igényt. Esben Østergaard műszaki igazgató és alapító elmondása szerint „a robot a maximális hatótávolságához képest meglepően kicsi rögzítési helyigénnyel rendelkezik. A tengelysebesség a hagyományos robotokéval összehasonlítva mintegy 30%-kal kisebb, az UR robotokat nem sorolhatjuk tehát a világ leggyorsabb ipari robotjai közé, saját kategóriájukban azonban éllovasnak számítanak.”

A biztonság mindenek felett

Az ipari robotok két fő veszélyforrását a dinamikus tengelymozgások és a megfogó alkalmazások jelentik. Az ipari robotokra és manipulátorokra érvényes ISO 10218-1 szabvány részletezi a gépek fő veszélyforrásait és azok minimalizálásához szükséges előírásokat. A szabványt ugyan még a nagyméretű, öntöttvas robotokra írták és a modern gyártórendszerekre sok esetben túlzott előírásokat fogalmaz meg, a UR-robotok mégis megfelelnek a vonatkozó normáknak. A világszerte működő UR-robotok 80%-a biztonsági kerítés nélkül dolgozik (kockázatfelmérés után), az emberi dolgozók közvetlen közelében.

A biztonsági előírások túlzásba vitele nem új keletű jelenség. Ma már történelem, hogy az első gépi hajtású járművek milyen hatást váltottak ki a lakosságból és a hatóságokból. Mivel a belső égésű motor még ismeretlen volt, a gépek világát a gőz uralta. Az utcai gőzjárművek úgy elborzasztották a városlakókat, hogy Angliában rövid időn belül bevezetették a „vörös zászló törvényét”, ami előírta, hogy a gőzautók előtt ötven méterrel nappal vörös zászlót, éjszaka pedig vörös lámpát kell vinnie valakinek.

Napjainkban, 150 év elteltével az autók évről évre több ezer ember halálát okozzák világszerte, az emberek mégis megismerték az új technológiát és megtanultak vele együtt élni. Az új autómodellek pedig jellemzően biztonságosabbak elődeiknél. Ezt az utat készülnek bejárni a kollaboratív robotok is.

Gyorsan bővülő piac

Az ipari robotok világpiaca évről évre növekszik és az emelkedés motorja Ázsia, ezen belül is Kína. A statisztika persze abban az értelemben félrevezető, hogy Kínában a robot definíciója kicsit más, mint Európában, vagy Amerikában, hiszen már egy kéttengelyes rendszert is hajlamosan robotnak hívni, de ezzel együtt megkérdőjelezhetetlen az ország súlya.

 

Tesztfázis

A robotok iránti hatalmas kereslet a jelenleg 150 főt foglalkoztató cég értékesítését is évről-évre megduplázza. Az UR-robotok egyik fő előnyének a gyors megtérülési idő számít. Alkalmazástól függően a gépek 6-12 hónap alatt hozzák vissza a beruházás költséget, a tapasztalatok szerint az átlag 195 nap. A beruházás teljes költségének nagyjából a felét teszi ki a hardver és a vezérlés, a másik fele a megfogó és az applikáció egyéb ráfordításaiból származik. A befektetésarányos megtérülés (ROI) a teljes beruházási költséget veszi figyelembe.

Folytatjuk

Molnár László

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek