Újra szárnyal az európai acélipar

Az antidömping vám miatt eltűnt Európából a kínai acélalapanyag és felértékelődött a helyi acélhulladék

2016. november 30., szerda, 15:45

Címkék: acél acélgyártás acélipar acéllemez autógyár autógyártás autóipar carboferr Kína

Drasztikus mértékű antidömping vámot vetett ki az Európai Bizottság több, Kínából importált acélipari terméktípusra, így komoly fellendülés várható az európai alapanyaggyártásban, amely tavaly a nagy tömegben érkező olcsó távol-keleti acélipari termékek miatt szinte teljesen összeomlott. A régóta szorgalmazott és most bevezetett magas kulcsú védővámnak köszönhetően az európai nehézipar ismét a saját gazdasági ciklusát folytathatja, miközben látványos iparági átrendeződés is várható.

Az Európai Bizottság október elején hozott döntésével hivatalosan is helyt adott az európai gyártók azon panaszának, hogy a kínai acélipari termékek rendkívül nyomott áron érkeznek az európai piacra, veszélyeztetve ezzel a teljes európai alapanyag-ellátást. Ezért a Bizottság az ötvözetlen durvalemezekre és egyéb nehézlemezekre 65-74%, míg a melegen hengerelt acéltekercsekre 13-23% közötti antidömping-vámot vetett ki, ráadásul az importált termékekre augusztusig visszamenőleg érvényes az új vámkulcs. A továbbiakban még 12 további acélipari cikkel – köztük ukrán melegen -és hidegen hengerelt tekercsekkel – kapcsolatban folyik uniós vizsgálat, a jelenleg hatályos döntés viszont csak az említett két termékre vonatkozik.

„Az európai piac az elmúlt másfél évben teljes mértékben árkövetővé és kiszolgáltatottá vált a térség acélfelhasználási súlyának rendkívüli csökkenése miatt, ezért régóta időszerű volt már egy drasztikusan magas uniós szintű antidömping vám kivetése a Kínából érkező acélipari termékekre. Az intézkedés mérsékelheti a külső hatásokat és az európai nehézipar újra a saját gazdasági ciklusát folytathatja” – mondta el Fazekas Roland, az acél- és műanyagipari termékek nagykereskedelmével foglalkozó Carboferr Zrt. vezérigazgatója. A szakértő hozzátette: az antidömping vámnak köszönhetően várhatóan fel fog gyorsulni a kínai kapacitáscsökkentés, a helyi hatóságok pedig tovább fogják ösztönözni az ipari szerkezetváltást és modernizálást.

(Forrás: SSAB)

Az intézkedés első kézzel fogható eredménye már az acélhulladékok árának novemberi drágulásában is realizálódni látszik: a több mint 5%-os emelkedésnek köszönhetően a Nyugat-Európába importált török nehéz acélhulladékok tonnánkénti ára már a 248 dollárt is eléri, ami lendületet adott az olasz, francia és német piacoknak is. A tendencia ugyanakkor jelenleg csak az áraknál jelentkezik, az eladott mennyiségnél nem, mivel a novemberi időszakban az éves átlagnál jóval kevesebb megrendelés érkezik az építőipari szektortól.

Carboferr Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: az ideiglenes antidömping vám bevezetése várhatóan kedvezően hat majd a több tízezer európai munkavállaló állására is, mivel az eddig kihasználatlan gyártó - és feldolgozó kapacitásokat újra igénybe vehetik. Ugyanakkor érdemes azzal is számolni, hogy az eljárások ellenére az acélimport nyomása továbbra is tartósnak ígérkezik, mivel a kieső, olcsó kínai acélalapanyagok helyét a Dél-Koreából, Oroszországból és Ukrajnából érkező termékek tölthetik be.

Augusztusban az Európai Bizottság egyébként már kivetett egy 22, illetve 36%-os védővámot a Kínából és Oroszországból érkező hidegen hengerelt acéllemezekre, mivel a piaci megfigyelők havi szinten átlagosan 120 ezer, illetve 160 ezer tonna importot regisztráltak az említett országokból, súlyosan veszélyeztetve ezzel a kontinens csomagoló,- építő- és gépjárműiparát.

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
TERMÉK + MEGOLDÁS

Magával ragadó film-, hangzás- és játékélmény? Hódít a Panasonic OLED-je

Média Partnerek