Mit jelent az EU belsőégésű motorok piaci kivezetéséről szóló határozata az autógyártásban?

2022. augusztus 04., csütörtök, 11:10

Címkék: árverés aukció autógyár autógyártás elektromobilitás elektromos autó elektromos jármű Surplex

A döntés csaknem végleges: 2035-től a belsőégésű motorral működő járművek forgalomba helyezése már nem engedélyezett az EU-ban. Ez azt jelenti, hogy az autóipar gyártási létesítményeinek példátlan átalakítása előtt áll. Eközben a használt gépek piacán kiselejtezett berendezések ára magasra szökhet a szükséges beruházások egy részének finanszírozása érdekében.

„Az autó átmeneti jelenség” – mondta állítólag II. Vilmos német császár, amiben azonban igaza volt: Az általunk ismert belsőégésű motorral működő autók évei meg vannak számlálva. 2035-től a hagyományos meghajtású járművek forgalomba helyezése már nem engedélyezett az EU-ban.

Ambiciózus éghajlati célok

Az EU úttörő szerepet vállal és 2050-ig klímasemlegességet kíván elérni. Európa teljes CO2-kibocsátásának negyede a közlekedésből származik. 2019-ben csaknem 800 millió tonna CO2-kibocsátás történt az EU közútjain. A személygépkocsik és a motorkerékpárok 62%-os kibocsátási részesedéssel a kibocsátás legnagyobb részét okozták.

A zöld gazdaságra való átmenet elősegítésére az EU idén júniusban a belsőégésű motorok 2035. évi piaci kivezetéséről határozott. Az EU környezetvédelmi minisztériumai is egyetértettek. Most az EU-tagországoknak és az Európai Parlamentnek közös kompromisszumot kell találniuk. Itt kiskapu nyílhat az e-üzemanyagok (eFuels) számára. Törekszenek azonban a járművek teljes villamosítására.

Az elektromos autó járműalkatrészei eltérnek a belsőégésű motorban lévőktől. Az autóiparnak és beszállítóinak át kell alakítaniuk termelésüket. (© Mark_KA/Shutterstock.com).

Messzemenő következmények a termelésre

Az autógyártás számára ez azt jelenti, hogy egyes járműalkatrészeknek ki kell maradniuk, egyeseket módosítva vagy teljesen újként fel kell venni a szállítói portfolióba. A belsőégésű motor helyett elektromos gépre van szükség. Az üzemanyag-ellátás helyett akkumulátor- vagy üzemanyagcellás-rendszerek kerülnek beépítésre. A kipufogórendszer és a generátor kimarad, és a sebességváltót módosítani kell. Ezen túlmenően olyan teljesítményelektronikára van szükség, amelyet még nem szereltek be hagyományos autókba. Ráadásul nemcsak a közvetlenül érintett rendszerek, hanem az egész jármű felépítése is megváltozik, mivel az elektromos motorok kevesebb helyet igényelnek.

Pénzügyi kihívások

A megszakadt ellátási láncok és a koronavírus világjárvány nemcsak az autóiparban okozott veszteségeket. A belsőégésű motorok elektromos meghajtásra való tervezett leváltása pénzügyi feladatot jelent. A Német Autóipari Szövetség (VDA) becslései szerint 2030-ig több mint 100 milliárd eurót kell befektetni az autógyártás átalakításába. De hogyan lehet ezt finanszírozni?

A klímasemleges autók gyártásához a digitalizálásnak utat kell találnia az autógyártás minden szegletébe. Ehhez több robottechnológiára van szükség. (© Zapp2Photo/Shutterstock.com).

Átalakítás végrehajtása használt gépekkel

Az autóipari vállalatok egyik lehetősége a használt gépek piacán már nem szükséges anyagi tőke átalakítása. Ennek előnyére válik a gép- és berendezésgyártás feszült helyzete, amelyet a jelenlegi szállítási problémák, a növekvő költségek és a szakképzett munkaerő hiánya is negatívan érint. A termelési rendszerek gyorsabban és költséghatékonyabban vásárolhatók meg a használt gépek piacán. Ez ígéretes lehetőség azoknak a vállalatoknak, amelyek el szeretnék adni használt berendezéseiket.

Egyes autógyártók és -beszállítók már megkezdték termelésük átalakítását, és jól felkészültnek tekintik magukat a jövőre nézve. A használt gépek nemzetközi online aukciós háza Surplex.com az elmúlt hónapokban egyre több autóipari technológia aukciót tartott ismert európai gyártóhelyek átalakításából eredően. Különösen a robottechnológiai berendezések – például hegesztőcellák, ipari robotok és kompakt berendezések –, valamint fémmegmunkáló gépek cseréltek gazdát. Teljes telephelybezárások – mint például az Adient Automotive Romania beszállító bezárása is – egyetlen kézből történnek. Azok a vállalatok, amelyek a jelenlegi változásokhoz kívánják igazítani termelésüket, a Surplex első osztályú szolgáltatására hagyatkozhatnak.

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
BMW GROUP CAREERS IN DECEMBER

SAP KEY USER (F/M/X)

PLC SPECIALISTA (F/M/X)

AUTOMATIZÁCIÓS MÉRNÖK (F/M/X)

SZAKMAI OKTATÓ MECHATRONIKAI TERÜLETRE (F/M/X)

IRÁNYÍTÁSTECHNIKAI MÉRNÖK (F/M/X)

Média Partnerek