Digitális forradalom a tűzvédelemben

2019. június 13., csütörtök, 11:31

Címkék: biztonság biztonságtechnika tűzbiztonság tűzvédelem

A tűzvédelmi szakemberek feladata és felelőssége, hogy … Az eszközöket, azok jogszabály által előírt karbantartási időpontjait kötelezően nyilván kell tartani az úgy nevezett üzemeltetési naplókban. Szakmai előadásokon, konferenciákon egyre többet hallani az elektronikus üzemeltetési naplóról. Miért lesz hasznos, miért előnyös, ha a tűzvédelmi eszközök karbantartásának piacát is meghódítja a digitalizáció? A fiREG tűzvédelmi szoftver fejlesztői 2 éve adták ki okoseszközökkel támogatott, felhő alapú megoldásukat.

Meg tudnád fogalmazni közérthetően, hogy mely cégek kötelezettek az általad említett tűzvédelmi napló vezetésére?

Horváth Gábor, tűzvédelmi szakértő, fiREG alapító: Már a tervezőasztalnál eldől, hogy egy-egy intézmény, vállalkozás, milyen jellegű és mértékű aktív és passzív tűzvédelmi eszközökkel kell, hogy rendelkezzen. A kötelezettek körét a tűzvédelmi törvény, az országos tűzvédelmi szabályzat, valamint egyéb szakmai jogszabályok pontosan meghatározzák. Lényegében aki rendelkezik valamilyen tűzvédelmi eszközzel,  akkor annak a karbantartását üzemeltetési naplóban kell vezetni. Konkrétabban, a tűzoltó készülékek száma és teljesítménye, a tűzivízforrások típusa, a tűzgátló lezárások, a hő- és füstelvezető rendszerek, a menekülést biztosító nyílászárók, stb. karbantartása előírás az üzemeltetők részére, ezt meghatározott időközönként el kell végezni. Egy-egy tűzeset során ezek a tűzvédelmi eszközök életeket és anyagi javakat menthetnek meg. Például egy korai fázisban lévő tűz könnyen eloltható egy porral oltóval. De a hő- és füstelvezető rendszernek, vagy a tűzgátló, füstgátló nyílászáróknak is kiemelt szerepe van a tűzoltói beavatkozások során. Ezen eszközök hatékonyságához a működőképességet mindenkor biztosítani kell. Az eszközök, karbantartások, ellenőrzések nyilvántartására szolgál az üzemeltetési napló. Ennek elkészítése esetenként az üzemeltető, illetve a karbantartó feladata. Ebben fogunk segítséget nyújtani.

Miért biztosak abban az alapítók, hogy a szoftver jelentősen megreformálja a karbantartói munkavégzést?

Elmondták, hogy már a kezdeti lépésekbe is bevonták a piac meghatározó szereplőit és velük közösen alakították ki a fiREG-et. A fejlesztők célja nem az, hogy megmutassák milyen jó szoftvert készítettek el, hanem az, hogy megismerve a szakmai munkát, pontosan azt képezzék le, amire a karbantartóknak szüksége van. Felismerhetővé vált az előzetes interjúk során, hogy a haladó gondolkodású tűzvédelmi karbantartó vállalkozások mára nehézkesnek, nehezen követhetőnek tartják a táblázatkezelő programokban való nyilvántartásokat. Nincs értesítő funkció, külön naptárat kell vezetni, nagyon körülményes módon helyszín jegyzetek készülnek, azokat később begépelik, majd új naplót nyomtatnak. Ez mára lassú, energiaigényes és egyáltalán nem környezetbarát.
Érdekességként megemlíthető, hogy a szoftver ún. Lean-elvek, ajánlások szerint indult és azóta is ezt az elvet követi. Ez azt jelenti, hogy több (jellemzően gyors) körben adnak ki fejlesztéseket és a szintén gyors visszajelzések alapján azonnal módosítanak, ha valamit másképp igényelnek a felhasználók. A szoftverbe pedig olyan és csak olyan funkció kerülhet be, amire a piacnak szüksége van és létfontosságúnak tartja a továbblépéshez.

“Azt vettük észre, hogy a fiREG-gel szorosan együttműködő vállalkozások nagyon szeretik, hogy gyorsan reagálunk és akár egyik napról a másikra lefejlesztünk olyan funkciókat, melyekkel később akár órákat tudnak megspórolni. Ettől igazán izgalmas a projekt, hiszen óriási lendületet tudunk adni egyébként nagyszerű szakembereknek, akik ezáltal még jobbak, hatékonyabbak tudnak lenni”. - Számolt be Fekete Attila, társalapító, a szoftver fejlesztési vezetője a tapasztalatokról.

Jelenleg ott tart a fiREG, hogy a piacon több milliós darabszámban készenlétben tartott tűzoltó készülékek, tüzivízforrások, tűzgátló- valamint füstgátló eszközök is teljes körűen karbantarthatóak. Tűzoltó készülékek esetén 5 évente szakműhelyben történő karbantartást is el kell végezni. Ezt műhely modullal támogatja a rendszer, ahol az eddigi papírozás helyett érintőképernyős számítógéppel, valamint QR szkenner segítségével végezhetik a szakemberek.

A tűzvédelmi nyilvántartó szoftver fontos előnye, hogy a korábban táblázatkezelőben használt naplók kattintásra importálhatók. Importálást követően a felhő alapú szoftver lehetővé teszi, hogy azonnal, mobil applikációs segítségével a karbantartó szakemberek megkezdjük munkájuk dokumentálását. Ebben segíti őket az iparban is már jól ismert QR-kód, hipersebességű keresést, nyilvántartást biztosít számukra. A munka végeztével gombnyomásra készülnek azok a dokumentumok, melyeknek szerkesztése korábban sok időt, bizonyos esetekben akár órákat vett igénybe. A rendszerhez számlázó programok illeszthetők, kattintásra számla is készülhet az elvégzett tevékenységekről. Az adatvesztésre is felkészült fejlesztők a felhő-alapú tárolásban hisznek, az adatbázisról folyamatosan (napi kétszer) mentést készítenek, az adatvesztés kockázata gyakorlatilag 0%.

Az ipar egyre szélesebb területét hódítják meg a felhő alapú célalkalmazások, melyek gyorsabbak, pontosabbak, maximálisan támogatják a jól kialakult üzleti folyamatokat. Ez várható a tűzvédelemben is, hiszen az elektronikus üzemeltetési napló megvalósulása is egyre közelebb kerül, a fiREG szakemberei pedig minden szükséges lépést megtesznek annak érdekében, hogy mogoldásuk továbbra is maximálisan támogassa a szakmai igényeket.

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek