Belevágtak a munkába

Budakeszin nyílt meg Közép-Kelet-Európa vezető kábeltechnológiai központja

2019. október 30., szerda, 06:00

Címkék: autóipar autóipari beszállító elektromobilitás elektromos autó elektromos jármű kábel kábelcsupaszítás kábelkonfekcionálás kábelkorbács kábeltechnológia Komax megnyitó Thonauer vezetékek vezetékezés

2019. október 8–11. között rendezte meg a svájci Komaxhoz tartozó Komax Thonauer Kft. a hagyományos Technológiai Napjait, amelyre minden évben nagyszámú érdeklődő látogat el az új technológiák megismerése és azok alkalmazhatóságának személyes átbeszélése céljából. A négynapos rendezvény már az október 7-én megnyílt új cégközpontban került megrendezésre. Az új gyárépületről és a kábelfeldolgozó gépek gyártásának jövőjéről Alföldy-Boruss Áron, a Komax Thonauer Kft. ügyvezetője beszélt a TechMonitornak.

Miben voltak különlegesek az idei Technológiai Napok?

Idén immár negyedik alkalommal rendeztük meg a Technológiai Napokat a magyarországi kábelfeldolgozó üzemek számára, de idén az új székhely és üzemcsarnok megnyitójával is összekötöttük. Az első napon átadtuk az épületet, a technológiai tudás megosztására pedig az azt követő négy napon került sor. A kábelfeldolgozó gépek mellett idén is megtalálhatók és kipróbálhatók voltak a cég kínálatában szereplő méréstechnikai és minőség-ellenőrző rendszerek, karosprések és applikációs megoldások is.

A megnyitóünnepség nem csak a mi ünnepünknek bizonyult, hiszen a partnereink közül is sokan képviseltették magukat. Minden napra annyi ügyfél regisztrált, amennyivel az értékesítő kollégák még érdemben tudtak foglalkozni, ami nem kevés időt igényelt, hiszen a bemutatóteremben lévő géppark is megújult is kibővült. Aki azonban lemaradt a Nyílt Napok által nyújtott lehetőségekről, az megtalálhat minket a müncheni productronica kiállításon 2019. november 12–15. között.

Mi indokolta egy 4 300 m2-es telephely építését?

A gyár és az irodaépület kettős céllal épült. Továbbra is el kell látnunk a hagyományos kereskedelmi feladatainkat, kiegészítve azzal, hogy az ügyfeleknél működő számos gép már megfelelő képzettséget is feltételez, amihez meg kellett teremtenünk az infrastruktúrát. Az új cégközpont építése mellett azonban nagyobb súllyal esett latba az, hogy a Komax 2017-ben úgy döntött, hogy Budakeszin gyártja az elektromobilitáshoz kínált kábelfeldolgozó gépeket. Amikor a Komax 2016-ban megvásárolta a Thonauer Kft.-t, mi már többéves célgépépítői tapasztalattal rendelkeztünk, és szerettünk volna betörni a világpiacra is. Az automata kábelfeldolgozó berendezések terén éllovas Komax viszont az elektromobilitáshoz ajánlott gépekkel is szeretett volna megjelenni a piacon, így kapóra jött számára a mi már meglévő kompetenciánk.

A kapacitásainkat tehát nemcsak ráállítottuk az új területre, hanem drasztikusan meg is növeltük azt. Hasznos, hogy mi gyakorlatilag mindent tudunk a kábelkonfekcionálásról. Egy mérnök, aki évtizedes tapasztalattal rendelkezik a krimpelésről, jó eséllyel hasznos tanácsokat tud adni egy gépész tervezőnek. A kelet-európai gyártással nemcsak a munkabéreken, hanem az anyagbeszerzés költségén is sokat spórolhat a cég. Az alapanyagokat már 2018 óta mi szerezzük be, ami a kereskedelmi termékeknél nem jelent különösebb előnyt, de a megmunkálandó alkatrészeknél igen.

Az elektromos gépjárművek piacán nem érzékelhető az autóipar lassulása?

Az ország nagy autóipari függéséből kifolyólag mi is érzékeljük a beruházások megtorpanását. Ha egy sztenderd gépet értékesítünk, akkor 85 százalékos valószínűséggel autóipari beszállító vásárolja azt meg, de az elmúlt 3-5 évben számos más iparág – többek között az orvostechnika, a telekommunikáció vagy a kapcsolószekrény-gyártás – is megjelent a piacunkon. Ennek oka részben a minőségi elvárások növekedése, részben pedig a kézi munkaerő hiánya. Ezek a cégek sokszor saját terméket állítanak elő, és komolyan elkezdtek érdeklődni az automatizált kábelkonfekcionálás iránt. A kis gépeinkkel nagyon sikeresnek bizonyultunk ezekben az iparágakban. Az elektromobilitás pedig annyira felszálló ágban van, hogy semmiféle lassulás nem tapasztalható ezen a területen. Egyébként is hosszú kifutású projektekről van szó, ahol a beruházási döntést is jól megfontolják, de nem befolyásolja azt a hagyományos gépjárművek iránti kereslet mozgása. Teljesen más pályán mozog az autóiparnak ezen két ága.

Hol helyezik majd üzembe a Magyarországon gyártott gépeket?

A kábelfeldolgozó gépeket saját mérnökcsapatunk tervezi, majd a budakeszi üzemben történő összeszerelés után a világ minden tájára szállítjuk azokat. Nagyon erős célpiac Kína, hiszen az ország nagyon erős saját elektromosautó-márkákkal rendelkezik, még ha Európában nem is ismerik azokat. A fókuszban van Kelet-Európa is, mert számos kábelkonfekcionáló üzem telepedett meg itt, amelyek az elektromos gépjárművek beszállítói piramisában tevékenykednek. Az USA autópiacára pedig a Mexikóban található beszállítók gyártanak.

Ahogy terjednek a hibrid vagy elektromos hajtású gépjárművek, úgy van szükség egyre több speciális kábelfeldolgozó gépre. Nem elsősorban a darabszámok miatt – bár ez is szempont –, hanem a minőségi elvárások okán. A kábelek kézi feldolgozása, a szigetelés, árnyékolás kézi megbontása, a belső erek csupaszítása, a saru ráütése, majd a csatlakozóház felszerelése nem biztosít olyan végeredményt, ami megfelel napjaink autóipari szabványainak. Az elmúlt 15 évben elég célgépet építettünk az autóipar számára ahhoz, hogy a legextrémebb automatizálási igényekkel is megbirkózzunk. Jelenleg az elektromos autók vezetékeinek tömeggyártására, a hajtásláncoldali, nagyfeszültségű kábelek feldolgozására építjük gépeinket.

Miben más az elektromos autók vezetékeit feldolgozó gépek gyártása?

Az anyacég úttörő szerepet tölt be ennek a jövőorientált technológiának a fejlesztésben és gyártásában. A nagyfeszültségű kábeleket ugyanis egészen másképp kell megmunkálni, mint a hagyományos gyengeáramú autóipari vezetéket, ezenkívül a keresztmetszet-tartomány is teljesen más, számos vezeték eléri a 95 vagy akár 120 mm átmérőt. A megmunkáló-állomásaink modulárisak, de a csatlakozó gyártó cégek oldaláról még nincsenek teljes mértékben kiforrott sztenderdek, magyarul sok minden a vevővel folytatott megbeszéléstől és az ő elképzeléseitől függ.

Mikorra várható a termelés felfutása?

Az üzemcsarnokot és szereldét alapvetően 100 fős alkalmazotti létszámra terveztük, ehhez képest vagyunk most negyvenen. Az elkövetkező öt évben szeretnénk elérni a 100 fős létszámot, ami elég komplex feladat, hiszen nemcsak felvenni kell az embereket, hanem képezni és megtartani is őket. A tervezett létszámmal a 30 millió eurós árbevételt tűztük ki célul. A Komax piaci előrejelzése szerint 2021/2022 hoz majd nagy áttörést az elektromobilitásban – sokat változik majd a jogi környezet, például a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások, és egyre több elektromos autó modell jelenik meg – és ha ebben részt akarunk venni, akkor már most kell megmutatnunk a kompetenciáinkat és kifejlesztenünk a gépmodelleket. A feladatunk tehát a gyártás mellett a K+F tevékenység felfuttatása is. Nagy kihívás az értékesítési csatornák és a gyártási kapacitás megszervezése, de ugyanilyen komoly feladat a szervezetfejlesztés is. A most itt dolgozó „keménymag” a következő 5-10 évben meghatározó szereplővé léphet elő a Komax Thonauer Kft.-nél, és ez a környezet az egyéni előrelépési célokat is megvalósíthatja. A fővároshoz közeli telephely, a modern munkakörülmények és az „elektromos autó” hívószó még a mai munkaerőpiaci helyzetben is sok munkatársat vonzanak hozzánk.

A Technológiai Napok során működés közben is bemutatott gépek:

  • Komax Gamma 450 krimpelőautomata
  • Komax Zeta 630 krimpelőautomata
  • Komax Mira 32/230/230Q/340 és 440 asztali csupaszítógépek
  • Komax Kappa 330 DH és 350 vágó- és csupaszítógép
  • Komax bt 722 BC félautomata krimpelőgép Q-centerrel
  • Komax Iota 330 darabológép
  • MicroLab 30 csiszolati labor
  • Z+F Unic GV csupaszítós érvéghüvely-krimpelő
  • Mecal TT krimpelőprés MicroForce 70 és 80 krimperő ellenőrrel
  • MAV ETM-A kihúzóerő-mérő
  • Mecalbi STCS Vmir infravörös asztali hőzsugorító rendszer
  • Mecalbi STCS-CS14 infravörös hőzsugorító rendszer
  • Mecalbi BLB-3 buborékteszter
  • MicroPull 10 kihúzóerő-mérő
  • Autosplice ACS2000
  • Laselec Sylade 7H kézi lézeres csupaszítógép
  • Kabatec KTHB kézi, motoros bandázsoló
  • Kabatec KTS 50 öntapadószalag-adagoló
  • Kabatec KTR 160 bandázsológép

Molnár László


Látogatói vélemények

Krékity Krisztián műszaki vezető, CabTec Kft.

Harmadik alkalommal jártam a Komax Thonauer Technológiai Napjain. Kész kábelszerelvényeket gyártunk főleg az általános ipar és a high-tech ágazatok számára. Rendszeresen egyeztetünk a céggel, hiszen a meglévő gépeink szervizhátterét ők biztosítják. Idén egy munkatársamnak mutattam meg a teljes termékportfóliót, és összeismerkedtettem őt a Komax Thonauer kapcsolattartóival. Az új székház megtekintésére a vezetőségből is velünk tartott két kolléga. Látszik, hogy hosszú távra terveznek a Komax Thonauernél, ami egy beszállító megítélésénél csak pozitívum lehet.

Lukovics Elek, Product and NPI Engineering Team Leader, SINBON Hungary Kft.

A Sinbon Csoport egyetlen európai gyártóbázisaként egyre több ipari terméket gyártunk az anyavállalat számára, így például többeres multicore kábelek vágását, köpenycsupaszítását, árnyékolását, krimpelését, illetve csatlakozószerelést és -tesztelést is végzünk a gyárban. Tavaly nyáron vásároltunk egy Komax Kappa 331 vágó- és csupaszítógépet, idén januárban pedig egy Gamma 255 kétállomásos krimpelőautomata érkezett hozzánk, így szinte napi kapcsolatban állunk a céggel. A jövőre nézve is vannak beruházási terveink, de ezek nagyban függenek a piaci helyzettől. Az új székház maximálisan elnyerte a tetszésemet, látszik, hogy nagy hangsúlyt fektetnek a műszaki támogatásra, ami egy beszállító egyik legnagyobb erénye.

Stadler Gábor gyártási operatív menedzser, Schneider-Electric Energy Magyarország Kft.

Második alkalommal látogattam el a Technológiai Napokra, idén kifejezetten az általunk megvásárolt Komax Zeta 640 automata kábelkonfekcionáló gép bővítéséről egyeztettünk. Érdekesség, hogy a legutóbbi látogatásom alkalmával is éppen új telephelyre költözött a cég – éppen abba, amit most cseréltek le a saját tulajdonú épületre. Az új székhely már valóban méltó a cég által gyártott és forgalmazott gépek színvonalához.

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Austria transfers

Média Partnerek