Gyalogos légzsák

2012. május 23., szerda, 11:57

Címkék: gyalogos légzsák V40 modell Volvo Car Corporation

Hét érzékelő, fejlett technológia és egy olyan légzsák, amely villámgyorsan kinyílik a szélvédő előtt. A vadonatúj V40 modellhez alapfelszereltségként kínált rendszernek köszönhetően a Volvo Car Corporation az első olyan gyártó, amely gyalogos légzsákkal felszerelt járművet kínál.

Kínában a halálos kimenetelű balesetek 25 százalékában gyalogos az áldozat. Ez az arány Európában 14, az Egyesült Államokban pedig 12 százalék. Ennél azonban még nagyobb számban szenvednek sérülést a gyalogosok. A gázolásos balesetek során a legsúlyosabb fejsérüléseket a motorháztető alatti kemény szerkezet, a szélvédő alsó része és az A oszlopok okozzák. A Volvo többek között ezért is kezdte el a gyalogos légzsák technológiájának kifejlesztését. A rendszernek világraszóló sikere volt, amikor a vadonatúj Volvo V40 modell idén a Genfi Autószalonon bemutatkozott.

„Büszkék vagyunk arra, hogy gyalogos légzsákkal felszerelt autót kínálhatunk. A légzsák célja, hogy megvédje a gyalogosokat olyan esetekben, amikor a motorháztető, az ablaktörlők körüli terület és az A oszlop valamelyikének ütköznek. Az ilyen ütközéseknél fennáll a komoly fejsérülések kockázata” – mondta Thomas Broberg, a Volvo Car Corporation vezető biztonsági tanácsadója.

Az autó elejébe ágyazott hét érzékelő jeleket továbbít a vezérlőegységnek. Amikor az autó egy objektummal lép fizikai kontaktusba, a jelek módosulnak. A vezérlőegység kiértékeli a jeleket, és ha emberi lábként értelmezi a jelek által továbbított információkat, kinyílik a gyalogos légzsák.

 

 

Tíz centiméterrel emeli meg a motorháztetőt

 

A motorháztető valamennyi csuklóját pirotechnikai kioldószerkezettel látták el a Volvo mérnökei. Gázolás esetén egy csap eltávolításával kiold a motorháztető-panel hátsó része. Ezzel egyidejűleg aktiválódik a légzsák, és megtelik gázzal. Felfúvódása során a légzsák feltolja a motorháztetőt, amely tíz centiméterrel emelkedik meg, és ebben a helyzetben marad. A motorháztető és a motortér kemény részei között létrejövő rés miatt a motorháztető deformálódhat, tompítva ezzel az ütközést a gyalogos becsapódásakor.

„A légzsák funkciója kettős. Egyrészt megemeli a motorháztetőt, hogy alatta rés keletkezzen, másrészt tompítja az ütközést a szélvédő közelében található kemény részekkel” – magyarázta Thomas Broberg.

Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlők területének egészét, a szélvédő körülbelül harmadát, valamint az A oszlopok alsó részét. A rendszer aktiválódásától a teljes felfúvódásig néhány századmásodperc telik el.

 

Tesztek az embereket szinte tökéletesen modellező tesztbábukkal

 

A rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között aktív. A gázolásos balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességen történik. A gyalogos légzsák egy zsákból és egy hibrid gázfejlesztőből áll, aktiválódáskor a zsák néhány ezredmásodperc alatt telik meg gázzal.

„A technológiát számítógépes szimulációk, valamint az emberihez hasonló láb- és fejformák használatával fejlesztettük ki. A teszteket számos különféle helyzetben végrehajtottuk” – mondta Thomas Broberg.

A Volvo két évvel ezelőtt mutatta be az „ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel” technológiát. A rendszer segítségével akár 35 km/órás sebességnél is elkerülhető a gyalogosgázolás, amikor a sofőr nem reagál időben. Ennél nagyobb sebesség esetén a cél az autó a lehető legnagyobb mértékű lelassítása az ütközés előtt.

 

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció