Hannoverben mutatkozott be a jövő pneumatikája

Ami a levegővel fizikailag végrehajtható, azt ez a szelep végre is hajtja.

2017. július 17., hétfő, 06:00

Címkék: Bionic Learning Network Festo folyamat folyamatirányítás folyamatvezérlés Hannover Messe ipari robot kollaboratív robot pneumatika robot robotika

A kiállítási stand a Festo által fejlesztett és gyártott megoldások – buszrendszerek, vezérlők, elektromos és pneumatikus elemek és hajtástechnikai, folyamatirányítási rendszerek – teljes arzenálját felvonultatta. Az már a korábbi években is megszokott volt, hogy a Festo számtalan panelen valóságos technológiai seregszemlét tartott, idén azonban a vásári stand fő mondanivalója a Motion Terminal köré csoportosult.

A kiállításon mutatkozott be a nagyközönség előtt az új fejlesztésnek számító DLGF lineáris pneumatikus hajtómű, amelyből – rendkívül kis beépítési magasságának köszönhetően – két egység akár egymással szemben is összeépíthető, így akár párhuzamos kétujjas megfogó is létrehozható robusztus alkalmazásokhoz, nagy tömegek mozgatására.

A VUVG szelepek továbbfejlesztése lehetővé tette, hogy a szelepszigeteket közvetlenül vezérlőszekrényekbe is beépíthessék. A szelepsziget tökéletesen tömített, így bármilyen ipari környezetben – robbanásveszélyes zónákban, maró anyagok mellett – alkalmazható. A látogatókat külön panelek vezették végig az útvonal- és erőszabályozás területén használt proporcionális nyomásszabályozók és proporcionális többjáratú vezérlőszelepek, az apró alkatrészek összeszerelésére alkalmazott vákuumgenerátorok között, a rivaldafény azonban vitathatatlanul az új Motion Terminal platformra vetült.

Motion Terminal

Már a pneumatika is okosabb, mint mi

A pneumatikai rendszerek szakértői megkülönböztetik egymástól a „buta”, illetve a sűrített levegős technológiát intelligens vezérlési és automatizálási funkciókkal felvértező „okos” pneumatika világát. PLC modulok, analóg és digitális be- és kimeneti modulok eddig is léteztek a gyártó kínálatában, a Motion Terminal azonban elsőként emelte be a digitalizációt az ipari pneumatika XIX. század óta íródó történetébe.

A platform működési elve hasonló ahhoz, ahogy manapság az okostelefonunkat használjuk: GPS, hangrögzítő, telefon, internetelérés, szórakoztató funkciók stb. egyetlen készülékben. A hároméves fejlesztési folyamat eredményeként nemcsak egy ipar 4.0-nak megfelelő intelligens pneumatikus automatizálási platform jött létre, hanem egy kulcsfontosságú innováció a jövő gyártástechnológiájához is. A piezotechnológia és a szoftver legutóbbi fejlesztései lehetővé tették, hogy a pneumatikus funkciók változtatását és az új formák adaptációját pusztán az alkalmazásokon keresztül, a paraméterek változtatásával vezéreljük, a szelephardver módosítása nélkül. A vezérlés, diagnosztika és az öntanuló feladatokhoz tartozó beépített intelligens érzékelők mellett nincs szükség további összetevőkre, így a hardverplatform több mint 50 egyedi részegységet képes helyettesíteni.

A Motion Terminal esetében jelenleg 10 alkalmazás érhető el az útváltószelep alapvető módosításától az energiahatékony mozgáson és az arányos viselkedésen át egészen a különböző mozgási profilokig, de folyamatban van a további alkalmazások kifejlesztése is. A már meglévő funkciókat a Festo bemutató panelén minden érdeklődő kipróbálhatta. Ottjártunkkor a gyártási körülményekhez történő intelligens alkalmazkodást demonstrálták: a megfelelő applikációval megadták az adott lineáris útszakasz megtételéhez előírt időt. A platform ezután néhány alkalommal végigmozgatta az egységet a megadott pályán, érzékelte és rögzítette a mozgást befolyásoló paramétereket (például a súrlódást), és ezek figyelembevételével határozta meg a megadott idő betartásához szükséges paramétereket.

A működés során energia takarítható meg a speciálisan kifejlesztett mozgásalkalmazással és a szivárgás diagnosztikai funkcióval, a levegőfogyasztás pedig a „Kiválasztható nyomásszint” és az „ECO hajtás” alkalmazásokkal adaptálható az aktuális igényekhez. A kiválasztható nyomásszinttel egy digitálisan megadott nyomás lekorlátozhatja a pneumatikus erőt arra a szintre, amelyre az alkalmazásnak szüksége van. Az ECO hajtás a minimálisan szükséges szintre csökkenti le a sűrítettlevegő-fogyasztást, feltéve hogy a véghelyzetben nincs szükség nyomó- és tartóerőre. Ez az alkalmazástól függően akár 70%-os megtakarítást is jelenthet a szokásos működéshez képest.

BionicCobot

A természettől nyert ihlet

A Festo Bionic Learning Network fejlesztői három jövőorientált koncepciót mutattak be Hannoverben, amelyek együtt demonstrálták a cég vízióját a jövő veszélymentes, közvetlen ember-robot együttműködéséről. Az emberi dinamikájú mozdulatokra képes, pneumatikus, könnyűsúlyú BionicCobot robot mozgásmintáinak modellezése alapjául az emberi kéz szolgált, a válltól a felkaron, könyökön, orsó- és singcsonton keresztül egészen a kézig. A hét ízület mindegyike a bicepsz és tricepsz természetes működtető mechanizmusát használja – hatékony összjátéka a hajlító- és feszítőizmoknak. Ezért nagyon finom mozdulatokra is képes, éppen úgy, mint a biológiai modellje.

A Motion Terminal által nyújtott intelligencia révén a robotkar nem végpontok között mozog, hanem teljesen szabadon pozicionálható. A fejlesztési tervek között szerepel az érzékelőfelület kialakítása, amely a tapintáshoz hasonló képességekkel ruházza majd fel az együttműködő robotot. A jelen kollaboratív robotjainak meghatározó balesetvédelmi jellemzője, hogy a robot mozgás közben az ellenállás hatására megáll. A fejlesztések hatására azonban a jövőben a robotkarok tapintani is képesek lesznek majd. A BionicCobot – az elvégezni kívánt feladattól függően – megfogórendszerekkel, például az OctopusGripperrel is felszerelhető.

OctopusGripper

Az OctopusGripper megfogórendszer pneumatikusan vezérelhető puha szilikonszerkezetből áll. Kialakítását a polip karjai ihlették. A sűrített levegő hatására a kar behajlik, és gyengéden körbefogja a munkadarabot. A szilikoncsáp belső részén két sor aktívan és passzívan vezérelt szívókorong található.

A BionicMotionRobothoz hasonló szabadságfokú és mozgástartományú robotot más pneumatikus gyártó még nem épített. Kifejlesztéséhez egyaránt hozzájárult az elefánt ormánya és a polip karja, amelyek bonyolult és részletes kinematikájuknak köszönhetően igen rugalmas módon képesek mozogni. A BionicMotionRobot képes ezen folyamatos mozgásminták lemásolására. A robot teherbíró képességét egy háromdimenziós textíliából készített bevonat is fokozta, amely az egész kinematikus rendszer nagy erőpotenciáljának teljes kihasználását lehetővé tette.

www.festo.hu

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
Média Partnerek